قالیباف:

رتبه بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم

رتبه بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم

مدیریت آموزش: به گزارش مدیریت آموزش، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون رتبه بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم، اظهار داشت: رتبه بندی با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بود. با حضور دولت سیزدهم کار با همه سختی ها پیش رفت و حالا دارد اجرایی می شود، اما این تنها هدف نیست و باید این فرصت را فراهم نماییم که به سمت کیفیت و عدالت آموزشی برویم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در سومین روز از سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران درحال برگزاری است، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و نام شهدا بخصوص شهدای معلم و دانش آموز اظهار نمود: با همه وجودم ایمان دارم که راه تحول و قوی شدن ایران عزیز ما فقط و فقط در دستان شما معلمان است.
وی ادامه داد: البته این گونه نیست که این را فقط در جمع شما بگویم و تعارف کنم، بلکه در هر محیطی بودم و توفیق خدمت داشته ام، یکی از کارهایم این بود که به سرعت رابطه خودم را با آموزش و پرورش برقرار کنم چونکه ایمان دارم و به این باور رسیده ام که شما معلمان محور قوی شدن کشورمان در تمام ابعاد هستید.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی از استقلال یک کشور سخن می گوییم، چه چیزی متضمن این استقلال است، بخصوص در قالب نظام مقدس جمهوری اسلامی؟ اظهار داشت: مولفه های این استقلال چیست؟ کشوری می تواند بگوید مستقل هستم که بتواند مولد باشد، قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تولید نماید. اگر کشوری اینها را تولید کرد و رابطه اینها را در تعادل با هم در سیستم درستی قرار داد آن کشور مستقل خواهد بود و مستقل باقی می ماند و یک کشور قوی و باهویت است.
قالیباف افزود: دارایی های یک کشور برای رسیدن به این مولفه ها چه می تواند باشد؟ دارایی های اصلی و پیشران های تولید، اطلاعات، دانش و آگاهی است. اگر به دنبال رفاه هستیم که هستیم و باید باشیم، توجه داشته باشیم دستیابی به همین رفاه از انباشت دانایی، خردورزی، آگاهی، ابتکار و خلاقیت در بستر یک حکمرانی کارآمد امکان پذیر است. این مهم نیازمند یک نگرش نهادی، نظام مند و جندوجهی به مقوله آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: متاسفانه هنوز در درون نظام حکمرانی، باور و اجماع لازمی به این حقیقت که " نطفه پیشرفت، تحول و قوی شدت جامعه از درون مدرسه و در گرانیگاه نهاد آموزش و پرورش بسته می شود" شکل نگرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این که وقتی حرف از نهاد آموزش و پرورش می شود، متفاوت از وزارت آموزش و پرورش است، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش یک بخش از نهاد آموزش و پرورش است. نهادی که مدرسه و معلم مهم ترین عناصر آن هستند. خانواده هم جزئی از نهاد آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: صداوسیما، فضای مجازی، سینما و هنر و آموزش عالی هم همین گونه اند. بنابراین وقتی هنوز چنین موضوعی در اولویت ما قرار نگرفته است به جای این که این ظرفیت ها را متمرکز بر صندوق سرمایه های انسانی مولد نماییم، همه این سرمایه ها را در چاه ویل نظام بروکراسی که داریم می ریزیم و کمترین خروجی و کارآمدی را از آن می گیریم. اینجاست که نیازمند تصمیمی شجاعانه هستیم.
قالیباف افزود: همه قبول داریم که معیشت اولویت ماست و حتما باید برای آن تلاش نماییم. در تلاشیم به حوزه معیشت سروسامان دهیم. اولویت امروز معیشت است، اما لزوم امروز و اولویت فردای ما، "تربیت" است. نباید در یک معامله سراسر باخت قرار بگیریم به نحوی که "تربیت" را بدهیم و "معیشت" را بگیریم. اگر از زمان و تربیت غافل شویم، نسل و نسل های بعدی را از دست می دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پنج "میم" شامل منزل، مدرسه، مسجد، محله و مجازی باید در یک زنجیره دقیق با همدیگر کار کنند تا کارآمدی و موثر بودن را شاهد باشیم، اظهار داشت: ناگزیریم که یک نگاه سیستمی عمومی باز داشته باشیم تا سرمایه های مادی که به زحمت پیدا می نماییم به چاه ویل سیستم بروکراسی نریزیم بگونه ای که نتوانیم خروجی لازم را بگیریم.
وی تصریح کرد که باید بدانیم اصالت در آموزش و پرورش، مدرسه و معلم است. همانطور که در مجلس شورای اسلامی، اصالت با نماینده مجلس است. رتبه بندی را با خون دل دنبال کردیم. رتبه بندی با فراز و نشیب های بسیاری روبه رو بود. با حضور دولت سیزدهم کار با همه سختی ها پیش رفت و حالا دارد اجرایی می شود، اما این تنها هدف نیست و باید این فرصت را فراهم نماییم که به سمت کیفیت و عدالت آموزشی برویم. نمی خواهم دوگانه کیفیت و عدالت آموزش ایجاد کنم و اینها را مقابل هم قرار دهم، بنده معتقدم این دو مکمل همدیگرند.
قالیباف افزود: در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد سیستم عمومی مدیریت باز و سایبرنتیکی نسل سوم، هر قانون و پشتیبانی برای آموزش و پرورش نیاز باشد آماده هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معتقدم می توانیم ظرف یک سال تحول را در آموزش و پرورش ایجاد نماییم. اگر پیشران دانش و آگاهی و اطلاعات داشته باشیم آن وقت می توانیم از دارایی هایمان به درستی استفاده نماییم. طی ۱۶ سال و در دو دولت، شش، هفت وزیر و سرپرست در آموزش و پرورش عوض شدند. آن زمان که دو گزینه وزارت آموزش و پرورش آمدند و رفتند و رای نگرفتند، قلبم ایستاده بود و گفتم نکند این روند ادامه یابد و آموزش و پرورش ثبات پیدا نکند. الحمدلله که آن مسیر طی نشد. حالا باید بایستیم و اساس کار را درست نماییم. در برنامه هفتم توسعه اولویت ها در حال بررسی و بحث است. باید مساله محور حرکت نماییم. آیا تقویت آموزش نمی تواند یکی از همین مسائل باشد؟
وی خاطرنشان کرد: نیازمند آن هستیم که آموزش و پرورش را در حکمرانی نو ببریم. شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمد سازی باید مورد توجه باشد. به جای مدارس خصوصی و دولتی، باید به سمت مدارس مردمی و محلی برویم. منظور از شکل گیری مدارس مردمی این نیست که آموزش را خصوصی نماییم، منظور مردمی سازی است به آن مفهوم که زنجیره میان پنج عنصر منزل، مدرسه، مسجد، محله و فضای مجازی به درستی به هم متصل شوند و تقویت آموزش محقق شود.
قالیباف در خاتمه کسب ۱۰ مدال طلا و نقره (۹ مدال طلا و یک مدال نقره) در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک و رسیدن دانش آموزان ایرانی به مقام اول جهان را تبریک گفت.




منبع:

1401/05/31
14:07:26
0.0 / 5
293
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین