وزیر آموزش وپرورش در نشست بهره وری در آموزش وپرورش:
ایده های نو مهم ترین عنصر در افزایش بهره وری است
به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش وپرورش در نشست بهره وری در آموزش وپرورش، اظهار داشت: در تقویت و افزایش بهره وری آنچه از منابع مالی مهم تر است وجود ایده های نو است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی در جمع اعضای اتاق فکر بهره وری آموزش وپرورش، با اشاره به اینکه مهمترین چالش کشورها، چالش حکمرانی خوب است، اظهار نمود: وحدت تئوریک و برآیند تجربی، می گوید اختلال در کار آیی نهادها، محصول اختلال در یادگیری ها است و این مورد سبب ناکارآمدی جامعه می شود. ازاین رو اگر بپذیریم یادگیری نقطه اصلی کارآمدی نهادها است پس همه مسائل را باید از راه آموزش وپرورش پیگیری نماییم. وزیر آموزش وپرورش بابیان اینکه چه قبل و پس از انقلاب جریان یادگیری موفق به رفع مشکلات نبوده است، اظهار نمود: اینکه به فردی بعد از آخر دوره دوازده ساله و خروج از نظام تعلیم و تربیت بعنوان کسی که می تواند وارد دانشگاه شود نگریسته می شود و انتظار وجود مهارتی دیگر از او وجود ندارد، دیدگاه خوبی نیست و باید این دیدگاه اصلاح گردد. حاجی میرزایی با اشاره به لزوم بررسی مسائل در سطوح مختلف اظهار داشت: سیاست های بهره وری در خلال ۷۰ سال قبل نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد و قادر به حل مسائل نبوده بنابراین خیلی از مسائل و مشکلات هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است. وی افزود: اینکه برای افزایش بهره وری از کجا باید شروع کرد، آیا عرضه آموزش ها برای مدیران مؤثر است، اینکه بهره وری را چگونه می توان مؤثر کرد مسائلی است که باید به آنها پرداخته شود. عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به عرضه گزارش های عرضه شده توسط دستگاه های مختلف در کشور تصریح کرد: اگر هدف در هیچ سطحی موضوعیت نداشته باشد اساسا محقق نخواهد شد بنابراین مشاهده می نماییم بیشتر از ۹۵ درصد گزارش های تهیه شده در دستگاه های مختلف، مربوطه به اقدامات انجام شده است و عرضه دهندگان گزارش ها، تصورشان این است که بهترین اقدام را انجام دادند و فکر می کنند اقدامشان کاملاً درست است در صورتی امکان دارد اشتباه داشته و حتی لازم باشد برای هدر دادن منابع بازخواست شوند. وی یکپارچه کردن سامانه های آموزش وپرورش را یکی از گام ها در جهت افزایش بهره وری برشمرد و اضافه کرد: یکی از نکات مهم این است که در ماه های اخیر ما به میل خودمان وارد محیط آموزش های الکترونیکی نشدیم بلکه شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس ما را به این سمت هدایت کرد، اما شرایط عالی برای ورود به آموزش های مجازی بوجود آمد و فرصت طلایی برای افزایش بهره وری و انتخاب پیش روی ما قرارگرفته است. مواجه آموزش وپرورش با ۱۲ مشکل ادواری حاجی میرزایی افزود: بر مبنای بررسی ها صورت گرفته ۱۲ مشکل مشترک در همه ادوار وجود داشته است که به واسطه تلاشهای انجام شده تنها دو مورد حل وفصل شده است و مابقی مشکلات همچنان در راه تعلیم و تربیت وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: آمادگی ما برای ورود بهتر به زیست بوم جدید بسیار مهم می باشد شاید شرایط کرونایی همچنان ادامه یابد بنابراین باید آمادگی های لازم را در عرضه آموزش ها در فضای مجازی داشته باشیم. آموزش الکترونیکی فرصتی برای تحقق ایده ها فراهم کرده وزیر آموزش وپرورش با اشاره به مقاومت ها در مقابل تغییرات، اضافه کرد: از اتفاقات مثبت انتشار کرونا این بود که کرونا روابط سخت و غیرقابل تغییر را تغییر داد و این فرصت خوبی است تا ایده های خود در حوزه آموزش های الکترونیکی را محقق سازیم. وی افزود: بعنوان متولی مدارس باید بدانیم در شرایط جدید چه اتفاقاتی در مدارس افتاده است ازاین رو برای تحقق این مهم، شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) را به وجود آوردیم. عضو کابینه تدبیر و امید با تاکید بر لزوم مدیریت دانش اظهار داشت: شبکه شاد هزینه های اطلاع یابی از شرایط مدارس در مناطق مختلف کشور را کاهش داده است بنابراین بدون اعزام امور به مناطق، با آنها ارتباط برقرار است. وی ظرفیت رسانه ای شاد را فوق العاده دانست و اضافه کرد: حفاظت و مراقبت از این دستاورد بسیار مهم می باشد. حاجی میرزایی الگوسازی را یکی دیگر از طریق های افزایش بهره وری برشمرد و اضافه کرد: هرچند در انجام برنامه ها و افزایش بهره وری، پول و قدرت اجرایی لازم است اما مهم تر از این موارد وجود ایده های نو و عملیاتی است بنابراین آماده دریافت هرگونه چاره مؤثر در مورد افزایش بهره وری هستم. در ادامه این نشست عبدالرسول عمادی مشاور وزیر و دبیر بهره وری آموزش وپرورش با عرضه گزارشی از جلسات اظهار داشت: در سلسه نشست های در رابطه با این جلسات ۲۸ چاره برای مشکلات آموزش و پرورش در این عرصه پیشنهاد شده که بیشتر این مباحث در رابطه با بحث بهره وری بوده است. وی لزوم استفاده از ابزارها و تکنولوژی های جدید و انجام بهره وری را مهم دانست و اظهار داشت: عرضه دوره های آموزشی به معلمان جهت استفاده از ابزارها و تکنولوژی های جدید و انجام بهره وری بسیار ضروری می باشد.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب