معاون مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش:

سختی كار حذف شده را به شكل دیگری بازمی گردانیم

سختی كار حذف شده را به شكل دیگری بازمی گردانیم

مدیریت آموزش: معاون مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: باید به مدارس اصالت بدهیم و این شاه بیت حرف ها و سیاست های آموزش و پرورش است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علی الهیار تركمن معاون مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردها و عملكرد آموزش و پرورش در نشست خبری اظهار داشت: ما معتقد هستیم باید روی صدمه شناسی مسائل كار نماییم تا در حوزه بودجه و نیروی انسانی و رفاه و پشتیبانی بتوانیم تصویر درست و برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم برای همین سال قبل بر عواملی كه ما را به وضعیت موجود رسانده است تمركز كردیم. وی درباره علل بنیادین چالش های امروز آموزش و پرورش به نداشتن یك الگوی توسعه كمی در دهه ۶۰ و ۷۰ كه جمعیت دانش آموزی رشد داشته است اشاره نمود و اظهار داشت: یكی از عواملی است كه ما را دچار كمبود در نحوه توزیع نیروی انسانی و همینطور كمبود فصای آموزشی كرده است، همین بحث است. در كنار آن مجموعه دخالت های بیرونی بدون توجه به استلزامات یك برنامه در آموزش و پرورش، مسیر اجرایی آموزش و پرورش را دچار چالش كرده است. همینطور بی مهری فضای مجازی به بحث آموزش و پرورش هم از صدمه هاست. الهیار بیان كرد: وزیر امروز مشكلات دو دهه را به دوش می كشد و به او می گویند باید آنها را ظرف یكسال حل كنید. امروز كمبود سیاست های توسعه ای نداریم و نیازمند عملگرایی هستیم كه خوشبختانه در برنامه آقای بطحایی وجود دارد. وزیر آموزش و پرورش یك سیاست به نام مدرسه محوری را برای حل این چالش ها دارند. باید به مدارس اصالت بدهیم و این شاه بیت حرف ها و سیاست های آموزش و پرورش است. وی با بیان این مورد كه انتصاب مدیران، سنجش صلاحیت های حرفه ای مدیران، تضمین كیفیت مدارس و تفویض اختیار به مدارس چهار برنامه محوریث در جهت مدرسه محوری است كه دنبال می نماییم، افزود: ما در مقابل ۱۳ میلیون دانش آموز مسئول هستیم و باید به سمتی حركت نماییم كه صلاح دانش اموزان و فرهنگیان در آن است. ما در شروع سال دوم فعالیت دولت دوازدهم هستیم و مصمم هستیم زیرنظام های سند تحول بنیادین را وارد فاز اجرا نماییم.

الهیار خاطرنشان كرد: ما آزمون استخدامی را نیمه اول سال برگزار كردیم و مجوز دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش ۲۵ هزار دانشجو را گرفتیم كه در دفترچه امسال اعمال شد. در بحث نقل و انتقلات هم مجوز افزایش ساعت تدریس بازنشستگان را دریافت كردیم و در حال رایزنی برای ورود رسمی حق التدریس ها به احكام حقوقی هستیم. همینطور در كنار اینها ساماندهی مراكز رفاهی و بحث های درمانی و بیمه تكمیلی و وام های فرهنگیان را هم دنبال كرده ایم.
وی درباره معوقات سال ۹۷ هم عنوان كرد: تنها ۳۴۸ میلیارد تومان از معوقات سال ۹۶ وارد سال ۹۷ شد كه این یك موفقیت بزرگ برای آموزش و پرورش است. بزودی تامین اعتبار آن هم كامل می گردد.
معاون مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تامین اعتبار برای تخصیصض بودجه شیر مدارس كه سال قبل عملیاتی نشد هم اظهار نمود: سال قبل بودجه شیر مدارس تخصیص پیدا نكرد. در سال ۹۷ هم ما ابلاغ آن را گرفته ایم اما یادمان باشد آموزش و پرورش حلقه چهارم در زمینه اجرایی شدن بحث شیر مدارس است. در حلقه اول سازمان برنامه و بودجه قرار دارد كه این اعتبار را تخصیص دهد. ما سال قبل حتی طرحی داشتیم كه به ۷ استان كه می دانستیم در این زمینه كمتر برخوردار می باشند این اعتبار تخصیص پیدا كند. هم اكنون این بودجه تامین نشده ولی ما آمادگی داریم در صورت تامین شدن بودجه ظرف دو هفته آن را اجرایی نماییم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بحث مشكلات بیمه تكمیلی فرهنگیان و اختلاف با آتیه سازان حافظ كه بیمه تكمیلی را به عهده دارد، اظهار داشت: ما بخشی از هزینه بیمه تكمیلی را از فرهنگیان دریافت می نماییم و بخشی را باید دولت تامین اعتبار كند. بودجه رفاهی و سهم ما از این بودجه از سوی دولت كم است. دو سه سالی است كه بیمه را به شكل صندوق اجرا می نماییم. اختلاف جدی هم با آتیه سازان حافظ نداریم. الان هم طبق آنچه فرهنگیان در سال های گذشته از خدمات بیمه تكمیلی بیشتر بهره برده اند، بسته پیشنهادی داریم تا با آنها وارد مذاكره شویم.
الهیار تركمن افزود: بخشی از مطالبات آتیه سازان از قبل به قرارداد فعلی منتقل شد كه كمی در پرداخت خسارت به آنها تاخیر به وجود آمد.

معاون مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با اشاره به اینكه ۳۷۰۰ میلیارد تومان بدهی پاداش آخر خدمت بازنشستگان سال ۹۶ را داشتیم كه دو قسط آن تسویه و قسط سوم هم بزودی پرداخت می شود، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره معوقات فرهنكیان شاغل در مدارس استثنایی به صندوق بازنشستگی كه خللی در بازنشستگی آنها طبق قانونی كه ۲۵ ساله می توانند بازنشسته شوند بوجود آورده است، اظهار داشت: به استناد قانون هر ۵ سال كار فرهنگیان در مدارس استثنایی، ۶ سال محاسبه می گردد كه پرداختی آن یكسال، به خاطر یك مشكل قانونی كه بوجود آمده بود، سه سال به تعویق افتاد. الان بدهی برای آن سه سال وجود دارد. مبنای ما این است كه هر كدام از فرهنگیان كه به سن بازنشستگی می رسند در همان سال معوقات آن سه سالشان پرداخت گردد تا به مرور این بدهی تسویه شود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اعتبار مورد نیاز برای اجرای رتبه بندی معلمان بیان كرد: دولت ۷۰۰۰ میلیارد تومان از سال ۹۴ تا ۹۷ برای رتبه بندی صرف كرد. ما می توانیم پایه اولیه را روی همین هفت هزار میلیارد تومان بگذاریم. اما در مجموع نحوه رتبه بندی، اعتبارات، امتیازات و شاخص ها پس از تصویب نهایی مشخص می گردد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش مركز پژوهش های مجلس و افزایش ۶۰ درصدی بودجه ستادی آموزش و هم با غلط خواندن این عنوان در پژوهش مورد نظر اظهار داشت: این ۶۰ درصد افزایش مربوط به بودجه ملی است و نه ستادی. اعتبارات مدارس خارج از كشور ۵۰ درصد رشد داشته است، تغذیه و ایاب و ذهاب مدارس شبانه روزی تا ۱۸۰ درصد رشد كرده است و مواردی از این دست شامل این بودجه كه به نام بودجه ستادی آمده می گردد كه ما آن را بودجه ملی می دانیم و سبب افتخار ما رشد این بخش از بودجه است. بودجه ستادی در واقع ۱.۸ دهم رشد داشته است.

الهیار درباره حذف سختی كار معلمان هم كه مورد پرسش واقع شد، اظهار داشت: در قانون مدیریت خدمات كشوری چند سال قبل بحث سختی كار برای فرهنگیان با شرایط خاص معادل ۱۲۰ امتیاز در نظر گرفته شد. پس از آن شورای توسعه مدیریت و توسعه وقت آموزش و پرورش مصوبه ای برای تسری این سختی كار به همه فرهنگیان در نظر گرفت كه ۱۲۰ امتیاز به همه افزوده شد و كسانی كه قبلا ۱۲۰ امتیاز داشتند، ۲۴۰ امتیاز دریافت نمودند. در سال ۹۱ دیوان محاسبات به این شیوه ایراد گرفت و اعلام گردید نحوه برقراری سختی كار اشتباه است. در نتیجه این مورد متوقف گردید و حتی برای چند مدیركل استانی حكم جلب صادر شد. ما برای آن دنبال راهكار هستیم تا جایگزینی برای ۱۲۰ امتیاز از محل دیگر قانونی پیدا نماییم اما زمانی برای این كار لازم است.

وی با انتقاد از اینكه آموزش و پرورش با شرایط ویژه ای كه دارد نباید مشمول قوانین عام خدمات كشوری شود، اظهار داشت: چند سال قبل وزارت علوم در تمام سطوح كوشش كرد تا با بحث هیات امنایی شدن و...از قوانین عام خویش را مجزا كند. ما هم باید الگویی مشابه را پیگیری نماییم. به دنبال هیات امنایی كردن مناطق آموزش و پرورش هستیم. اگر بتوانیم دو زیر نظام سند تحول بنیادین یعنی زیر نظام تامین منابع و زیرنظام نیروی انسانی را به قانون خاص اداری مالی تبدیل نماییم می توانیم این كار را انجام دهیم.

1397/06/07
14:49:01
5.0 / 5
4593
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , توسعه , فرهنگیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین