رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور تشریح كرد

اعلام نتایج مصاحبه معلمان اعزامی به خارج شنبه آینده، دلیل سختگیری وزارت كشور برای ثبت نام اتباع

اعلام نتایج مصاحبه معلمان اعزامی به خارج شنبه آینده، دلیل سختگیری وزارت كشور برای ثبت نام اتباع

مدیریت آموزش: رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه ۳۰ درخواست برای تاسیس مدارس جدید غیردولتی در خارج از كشور دریافت كرده ایم اظهار داشت: در حال تدوین مصوبه ای در شورای عالی هستیم تا فضای كار برای علاقه مندان تاسیس مدارس در خارج از كشور فراهم و پشتیبانی از آنها صورت گیرد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، غلامرضا كریمی در نشست خبری كه در نمایشگاه دستاوردها و عملكرد یك ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار گردید با اشاره به اینكه در نظام جمهوری اسلامی و با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی آن طور كه باید دیپلماسی علمی شكل بگیرد محقق نشده و ظرفیت های داخل فرصت عرضه در نهاد بین المللی را پیدا نكرده اند اظهار داشت: لزوم دارد به دیپلماسی علمی و آموزشی توجه ویژه ای شود تا این نوآوریها و خلاقیت ها و تجربیاتی كه ۱۳ میلیون دانش آموز و یك میلیون معلم دارند در عرصه بین المللی مطرح شود.
وی ادامه داد: در كشورهای دیگر روی پروژه های دانش آموزی كوچك مانور می دهند و آنها را بارها در محافل بین المللی معرفی می كنند اما ما در معرفی جمهوری اسلامی از این پتانسیل به خوبی استفاده نكردیم.


اعلام نتایج نهایی مصاحبه معلمان اعزامی به خارج از كشور؛ شنبه آینده
فعالیت 110 مدرسه ایرانی در خارج از كشور از اول مهرماه


رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه كشورهای دیگر میلیاردها تومان هزینه می كنند تا تصویر خوبی از خود در عرصه جهانی ارائه نمایند اظهار داشت: آزمون اعزام معلمین به مدارس امسال برگزار و در گام اول بیش از ۱۷۰۰۰ نفر در آزمون كتبی شركت و بیش از هزار نفر برگزیده شدند كه وارد مرحله مصاحبه شدند.
كریمی افزود: گزینش و مصاحبه به شكل دقیقی انجام شد و در پروسه حراست و گزینش قرار دارد و شنبه آینده نتایج را اعلام می نماییم كه تعدادی از آنها اعزام می شوند و از ۱۶ تا ۲۰ شهریور ماه در دوره های آموزشی توجیهی شركت می كنند تا از اول مهر ۱۱۰ مدرسه ما در خارج از كشور فعالیت خویش را با معلمان جدید شروع كنند.
وی با اشاره به اینكه مدارس ما پایگاه های دیپلماسی در خارج از كشور هستند عنوان كرد: در عرصه بین المللی هم فعالیت های متعددی در دست انجام داریم و در حال بهبود تعاملات و طراحی فعالیتهای مختلف با نهادهای بین المللی هستیم.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: به دنبال تولید و تقویت سایت انگلیسی و عربی وزارت آموزش و پرورش هستیم تا تجربیات داخلی را قابل بهره برداری نماییم.
وی از دریافت جایزه ویژه یونسكو از جانب سازمان نهضت سوادآموزی اطلاع داد و اظهار داشت: اگر تجارب خویش را بخوبی عرضه نماییم اثرات خوبی دارد.
كریمی با اشاره به اینكه بیش از ۱۳ هزار دانش آموز در ۱۱۰ مدرسه در بیش از ۶۰ كشور دنیا داریم عنوان كرد: با برخی كشورها مشكلاتی داشتیم و باید قوانینی را مطابق ضوابط خاص آن كشورها رعایت می كردیم. مثلا در بعضی كشورها برای مدارس خارجی كفیل می گیرند و در بعضی كشورها باید از وزارت كار یا آموزش سلسله مجوزهایی دریافت شود.


تمدید قرارداد معلمان خارج از كشور و رفع مشكل ویزای آنها

رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: در حال استخراج استلزامات هستیم تا امور را پیش ببریم تا مدارس ما در دیگر كشورها با مشكل مواجه نشوند. چالش هایی وجود داشته اما با مذاكرات صورت گرفته و كمك سفرا كار بخوبی در حال انجام می باشد و مشكل خاصی برای بازگشایی مدارس نداریم. چالش های ارزی با دولت هم داریم كه در حال رایزنی در دولت هستیم.
كریمی با اشاره به اینكه ۴۰۰ معلم در مدارس خارج داریم كه حقوق ارزی دریافت می كنند، اظهار داشت: ۳۰۰ نیرو هم داریم كه در آنجا مشغول اند اما حقوق ارزی دریافت نمی كنند بنابراین مجموعا ۷۰۰ نیرو داریم. تلاش می نماییم تعداد معلمان غیر ارز بگیر را افزایش دهیم و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد معلمان ارزبگیر را كاهش دهیم.
وی اضافه كرد: در بعضی كشورها مشكل ویزا داشتیم كه قرارداد معلم ها تمدید می گردد تا بتوانیم برای معلمان جدید ویزا بگیریم.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش درباره تحصیل اتباع هم اظهار داشت: بعد از دستور رهبری، وزارت آموزش و پرورش اعلام نمود در مدارس به روی تمام لازم التعلیمان ایرانی و خارجی باز است. در هیچ كجای دنیا چنین تسهیلاتی به پناهندگان عرضه نمی گردد. روند ثبت نام اتباع همانند سال قبل است و مشكلی وجود ندارد.
كریمی اضافه كرد: سال قبل حدود هزار میلیارد تومان برای تحصیل دانش آموزان پناهنده هزینه كردیم. شاید تامین اعتبار از جانب سازمان های بین المللی دو درصد بودجه ای كه خودمان صرف كردیم هم نباشد. بعضی از این پناهندگان در شرایط مالی دشواری قرار دارند و حتی نمی توانند هزینه مایحتاج اولیه تحصیلی خویش را فراهم نمایند كه نیازمند ورود خیرین و انجمن های مردم نهاد در این بخش هستیم.

دلیل سختگیری وزارت كشور برای ثبت نام اتباع

وی در پاسخ به پرسشی درباره بخشنامه سختگیرانه وزارت كشور برای ثبت نام اتباع اظهار داشت: كشورها نباید مشوق ورود پناهنده ها به درون خود باشند. اصلاحیه وزارت كشور ناظر بر این امر است وگرنه كسانی كه سال قبل در مدارس ما بودند خودبه خود می توانند وارد شوند و مشكلی ندارند اما برخی خانواده های پناهنده برنامه ریزی می كنند تا مهر به ایران بیایند كه فرزندشان به مدرسه هم بتواند برود و وزارت كشور هم به لحاظ تدابیر امنیتی و دلایلی كه گفته شد كمی سختگیرانه عمل می كند اما هماهنگی لازم با وزارت كشور وجود دارد تا اتباع با كمترین مشكل برای دریافت معرفی نامه مواجه باشند.


فعالیت مدرسه ایرانی در شارجه متوقف گردید

رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش درباره فعالیت مدارس ایرانی در امارات هم عنوان كرد: فعالیت مدرسه شارجه متوقف شده، اما مدارس در مابقی شهرها باز هستند و مشكلی وجود ندارد. محدودیتی برای ادامه فعالیت در مدارس امارات وجود ندارد، البته سختگیری هایی برای دریافت ویزا وجود دارد اما پیش بینی می نماییم دو تا سه ماه پس از شروع سال تحصیلی بتوانیم ویزا را برای معلمان جدید بگیریم. قرار شد معلمان قبلی بمانند تا كار معلمان جدید صورت گیرد و خللی در امور مدرسه تولید نشود.
كریمی درباره بودجه این مركز هم اظهار داشت: امسال ردیف بودجه خاص برای مدارس خاص گذاشته شده كه هم فرصت است و هم تهدید. یك فرصت است چون تكلیف ما روشن و فرایند كار مشخص است و محدودیت این است كه طبق قواعد بودجه، وزارت خارجه كه در سال های قبل كمك های قابل توجهی به مدارس می كرد امسال اعلام نمود چون ردیف بودجه ما شفاف شده دیگر امكان هزینه كرد ندارد.
وی ادامه داد: محدودیت جدی برای ما وجود دارد. مكاتبه كردیم اجازه دهند امسال هم از ظرفیت وزارت خارجه بهره مند شویم یا دولت افزایش بودجه برای ما در نظر بگیرد.بودجه ما ۱۷۴ میلیارد تومان است.
افزایش تعداد مراجعان به برخی مدارس ایرانی ـ دولتی / بخش خصوصی به كمك بیاید
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور درباره پشت نوبتی های مدارس ایرانی در بعضی كشورها اظهار داشت: حجم مراجعات به برخی مدارس در حال افزایش می باشد و تعداد مراجعان از ظرفیت پذیرش بیشتر است و اعلام كردیم بخش خصوصی به كمك بیایند. اكنون گروههای مختلف در حال رجوع اند تا در كنار مدارس ایرانی دولتی كه داریم بتوانیم مدرسه جدید خصوصی و غیردولتی دایر نماییم.
كریمی با اشاره به اینكه حدود ۳۰ درخواست برای تاسیس مدارس جدید غیردولتی در خارج از كشور دریافت كردیم اظهار داشت: اكنون در حال بررسی آنها هستیم تا بتوانند ضمن هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش كشور مقصد، دانش آموزان ایرانی را تحت پوشش قرار دهند. در حال تدوین مصوبه ای در شورای عالی هستیم تا فضای كار برای علاقه مندان تاسیس مدارس در خارج فراهم و پشتیبانی از آنها صورت گیرد.



1397/06/06
14:28:31
5.0 / 5
4361
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین