رئیس امور آمار و تامین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی كشور:

آموزش و پرورش در كادر پشتیبانی ۱۰۰ هزار نیروی مازاد دارد

آموزش و پرورش در كادر پشتیبانی ۱۰۰ هزار نیروی مازاد دارد

مدیریت آموزش: رئیس امور آمار و تامین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی كشور اظهار داشت: آموزش و پرورش در كادر پشتیبانی ۱۰۰ هزار نیروی مازاد دارد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علی جمالی در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه با مبحث «چالش های نیروی انسانی در آموزش و پرورش» روی آنتن شبكه آموزش رفت با اشاره به اینكه وزارت آموزش و پرورش نقش مهمی در توسعه دارد اظهار داشت: در واقع خروجی آموزش و پرورش در رشد و اعتلای كشور اثرگذار می باشد.

وی اضافه كرد: مطالعه ای درباره نیروی انسانی در سال قبل انجام شده است. جمعیت دانش آموزی از ۱۳ میلیون در سال ۹۶ به حدود ۱۴ میلیون در سال ۱۴۲۰ می رسد. بین سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۲۰ روندجمعیت دانش آموزی سینوسی است و كاملا افزایشی نیست. باید به سمت ساماندهی درست نیروی انسانی برویم تا تجربه دهه ۷۰ تكرار نشود و در انتهای ۳۰سال باز با تورم نیروی انسانی روبرو نشویم.

رئیس امور آمار و تامین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی كشور در پاسخ به اینكه استاندارد دانش آموز به معلم باید چقدر باشد اظهار داشت: بر مبنای سند جامع نیروی انسانی با آموزش و پرورش به توافقاتی رسیده ایم. بر این اساس باید استاندارد دوره ابتدایی۱۹.۲ متوسطه اول ۱۹.۱ و متوسطه دوم نظری۱۸.۳۶ باشد. البته باید سه شاخص دیگر نهایی شود كه یكی از آنها تعداد دانش آموزان به كل كاركنان آموزش و پرورش است.

جمالی افزود: با آموزش و پرورش بحث هایی داریم همچون اینكه میزان خروجی تا سال ۱۴۰۰ رقم ۳۰۰هزار نفر نیست. عدد ما حدود ۱۸۰هزار نفر است.

وی تصریح كرد: باید یكبار تكلیف آمار را بر مبنای اسناد قابل اطمینان مشخص نماییم كه در آموزش و پرورش قول دادند اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند. ما معتقدیم در بحث نیروی انسانی، روند تغییرات جمعیت دانش آموزی و تغییرات نیروی انسانی در طول سالهای آتی و سیاست های موجود بسیار تعیین كننده است.

رئیس امور آمار و تامین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی كشور با اشاره به اینكه یك اختلاف دیگری كه داریم این است كه آموزش و پرورش در سال ۹۶ حدود ۶۰هزار مورد كمبود داشت اما بر مبنای همین تغییرات، در كادر پشتیبانی ۱۰۰ هزار مازاد دارد اظهار داشت: آموزش و پرورش پاسخ دهد چه شده بهره وری در حوزه پشتیبانی و خدمات درست نیست؟ ما مبتنی بر مطالعات تطبیقی به این ارقام رسیدیم. در تهران كلاس شما با چه تعداد دانش آموز اداره می شود؟ در بعضی مناطق كمتر از نرم و برخی مناطق بالاتر از تراكم استاندارد است و حتی كلاس ۳۰ و ۳۵ نفره در تهران داریم.

وی افزود: البته با همه اینها بطور قطع قبول داریم كه خروجی قابل توجهی در سالهای آتی داریم. پیشنهاد ما به آموزش و پرورش این است كه تامین نیروی انسانی صرفا با صدور مجوز استخدام مورد تایید نیست و بطور قطع حفظ افراد به سن بازنشستگی رسیده كه در اوج پختگی اند با مشوق هایی باید صورت گیرد. همینطور از الان باید روند جابجایی از بخش آموزشی به پشتیبانی را متوقف نماییم.

جمالی اضافه كرد: باید روش های مدیریتی در آموزش و پرورش را هم از منظر كمیت و هم كیفیت معلم تغییر دهیم. كیفیت نیرو در سال های اخیر نادیده گرفته شده است. سازمان اداری استخدامی جلسات مشترك خوبی با آموزش و پرورش داشته است.

رئیس امور آمار و تامین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی كشور با اشاره به اینكه نگاه ما به آموزش و پرورش كاملا متفاوت از دیگر دستگاه ها و كاملا مهم می باشد چونكه جنبه حاكمیتی است اظهار داشت: باوجود اینكه در همه دستگاه ها كاهش حجم نیرو مورد تاكید است اما آموزش و پرورش بر خلاف دیگر دستگاه ها دیده می گردد. باید به تغییر در روش اداره توجه دنبال داشته و به بهینه سازی برسیم.

جمالی افزود: ما برای امسال هم مجوز برای جذب از دانشگاه فرهنگیان داده ایم و هم مجوز جذب با استفاده از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. ضمن آنكه برای جبران خروجی های فعلی نمیتوانیم با سازوكار دانشگاه فرهنگیان جلو برویم چونكه ورودی امسال چهار سال دیگر به كلاس درس می رود.

1397/04/17
14:07:07
5.0 / 5
5252
تگهای خبر: آموزش و پرورش , استخدام , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین