کاهش ۳۰ درصدی چرخه فقر با فعالیت معلمان توانمند در مناطق محروم

کاهش ۳۰ درصدی چرخه فقر با فعالیت معلمان توانمند در مناطق محروم

به گزارش مدیریت آموزش، رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی اظهار داشت: دسترسی به معلمان توانمند در مناطق محروم، تا 30 درصد از چرخه فقر را کم می کند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، سالار قاسمی رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در یادداشتی که با عنوان «هم گرایی برای تحول؛ فرصت تاریخی برای آموزش وپرورش ایران» در این خصوص نوشته، آورده است: دیدار اخیر مقام معظم رهبری با معلمان کشور را نمی توان فقط یک سنت سالانه یا دید و بازدید صمیمانه تلقی نمود. آن چه در این جلسه بیان شد، مجموعه ای از رهنمودهای راهبردی، تحلیل های بنیادین و هشدارهای دقیق نسبت به آینده آموزش وپرورش بود. بی شک این دیدار را در وضعیت فعلی و نگاه ویژه ای که دولت و شخص رییس جمهور به آموزش وپرورش دارند باید نقطه عطفی در راه تحول آفرینی نظام تعلیم و تربیت ایران دانست؛ سندی زنده و معتبر که شایسته است در صدر اسناد بالادستی آموزش وپرورش کشور قرار گیرد. رهبر انقلاب با نگاهی جامع، به مسائلی اساسی چون جایگاه معلم، ساختار آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، عدالت آموزشی، محتوای درسی، آموزش فنی و حرفه ای، نخبه پروری و آینده سازی اشاره فرمودند؛ مسائلی که هر یک، خود نیازمند سیاستگذاری ملی و اقدام فوری است، و در مجموع، چارچوبی روشن برای تحول حقیقی در آموزش کشور ترسیم می کند. ایشان سپس نوشته است: نکته برجسته و تعیین کننده در بیانات ایشان، تاکید بر این حقیقت بود که تربیت علمی و اخلاقی نسل نو، نه فقط وظیفه بلکه حق مسلم دولت می باشد و نباید هیچ بخش از این مسئولیت خطیر به بیرون سپرده شود. این هشدار، پاسخی دقیق به روندهای خطرناک خصوصی سازی آموزش است که می تواند سبب نابرابری، تضعیف هویت ملی و لطمه های فرهنگی گسترده شود. از طرف دیگر، وقتی رهبری با صراحت می فرمایند که معلم باید در نگاه جامعه، شخصیتی جذاب، فعال و افتخارآمیز باشد تا شغل معلمی در صدر انتخاب های جوانان قرار گیرد، در حقیقت خواست قلبی میلیونها معلم دلسوز و دغدغه مند را به زبان آورده اند؛ مطالبه ای که با تغییر سیاستهای اقتصادی، رسانه ای و فرهنگی در ارتباط با معلمان محقق می گردد. مطالعات جهانی نیز این مهم را تأیید می کنند. بطور مثال، گزارش یونسکو نشان میدهد دسترسی به معلمان توانمند در مناطق محروم، تا ۳۰ درصد از چرخه فقر را کم می کند. یا داده های پژوهشی حاکی از آنست که دانش آموزان تحت آموزش معلمان حرفه ای، ۴۰ درصد کمتر در معرض بزهکاری قرار می گیرند. این آمارها نشان میدهد سرمایه گذاری در آموزش، به مفهوم واقعی کلمه، سرمایه گذاری برای آینده کشور است. وی همین طور نوشته است: در کنار این رویکرد راهبردی، باید به هم افزایی شکل گرفته میان سه ضلع مهم اشاره کرد: رهبر انقلاب، دولت و جامعه فرهنگیان. وقتی رهبر معظم انقلاب از اهتمام رییس جمهور به آموزش وپرورش صمیمانه تقدیر می کنند و وزیر آموزش وپرورش را مدیری برجسته می دانند، باید این فضای همگرایی را به فرصت تبدیل کرد. با این وجود، نمی توان از این واقعیت غافل شد که، بدون اصلاح ساختار، تمرکززدایی و توجه به جایگاه واقعی معلم، نمی توان مشکلات ریشه ای را حل کرد. حال زمان آن فرا رسیده که دولت و مجلس، با بهره بردن از این فضای حمایت راهبردی، قدمهای اساسی در این راه بردارند. بازبینی در نظام تربیت معلم، افزایش سهم آموزش وپرورش از بودجه عمومی، توسعه عدالت آموزشی، پیوند مدرسه با صنعت و اجتماع، و بازطراحی محتواهای درسی برمبنای هویت ملی و نیازهای آینده محور. کلام پایانی آنکه، باید آموزش وپرورش را از حاشیه تصمیم سازی ها به متن راهبردی کشور بازگرداند. برای اینکه در همه جوامع توسعه یافته، مدرسه نقطه شروع تمدن سازی است، و معلم، اولین معمار جامعه آینده. امروز بالاتر از همیشه به همگرایی ملی در این حوزه نیاز داریم. دیدار رهبر انقلاب با معلمان، فقط یک رویداد تقویمی نبود؛ بلکه صدای بیدارباشی برای ساختن آینده ای عادلانه، دانا و باهویت برای ایران است.

5.0 / 5
105
1404/03/01
16:53:05
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تعلیم و تربیت , توسعه
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است
مدیریت آموزش: دانش را به اشتراک بگذارید، آینده را بسازید (olms.ir)

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین