وزیر علوم:
توسعه کمی در مراکز آموزش عالی به اتمام رسید
مدیریت آموزش: فارس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تکیه بر ضرورت به انتها رسیدن برخی سیاستها در آموزش عالی اعلام نمود که توسعه کمی در این مراکز به اتمام رسید.
حسین سیمایی صراف امروز، ۱۸ اردیبهشت در نشست با رؤسای دانشگاه و مراکز آموزش عالی استان فارس به مباحث مطرح شده در این نشست اشاره نمود و اظهار داشت: باید پایان برخی سیاستها در آموزش عالی کشور اعلام گردد.
وی با تکیه بر این که توسعه کمی در مراکز آموزش عالی به اتمام رسید، اضافه کرد: ما در یک رقابت منفی، آموزش عالی را گسترده کردیم و بین دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور رقابت ایجاد و بلایی به جان آموزش عالی شد.
سیمایی صراف با اعلان اینکه راه اندازی پردیس ها سیاست درستی نبود، اظهار داشت: یکی از سیاست هایی که باید پایان آنرا خودمان اعلام نماییم، خاتمه کمیت گرایی و اهتمام به کیفیت گرایی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به وضعیت اقتصادی کشورمان اشاره نمود و اضافه کرد: در این شرایط اگر سه اقدام را شروع نماییم، می توانیم دانشگاه ها و وضعیت معیشت اساتید را ارتقاء و رتبه علمی کشور هم افزایش دهیم.
وی، آمایش، مولدسازی و پذیرش به اختیار دانشگاه را این سه اقدام دانست و اظهار داشت: کشورمان دیگر چقدر به مهندس مکانیک، وکیل، قاضی، روانشناس، جامعه شناس و... نیاز دارد. باید بهترین ها را بصورت رایگان و با حمایت کامل مالی در دانشگاه پذیرش نماییم و از بقیه مانند بقیه دنیا، پول بگیریم.
سیمایی صراف با اعلان اینکه مولدسازی، آمایش و پذیرش موجب می شوند که در پیشرفت دانشگاه ها جهش ایجاد شود، اضافه کرد: با موانع موجود نمی توانیم لایحه ای برای اصلاح آمایش آموزش عالی به مجلس ببریم. به همین دلیل از دانشگاهیان انتظار داریم راه حل فکورانه و عملیاتی عرضه کنند تا بدانیم چگونه آمایش را باید اجرا کرد.
وی با تصریح این که هنوز نتوانستیم سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب و ابلاغیات شورای عالی انقلاب را دراین خصوص اجرائی نماییم، اظهار داشت: باید بررسی نماییم که چه مسیری باید برویم که بتوانیم اوامر رهبر معظم انقلاب را درباب آموزش عالی محقق نماییم و باید برای آن راه حل عملیاتی ارائه داد.
سیمایی صراف بر ضرورت پیشرفت آموزشی در دانشگاه ها به ویژه برای دانشجویان خارجی تاکید کرد و اظهار داشت: باید دانشجوی خوب خارجی بگیریم که هم برای دانشگاه درآمد داشته باشد هم حامل فرهنگ و تمدن ایرانی شده و سبب گسترش صلح و ارتباطات میان کشورها شود. نباید به هر قیمتی دانشجوی خارجی بگیریم گو اینکه دانشجوی ایرانی هم نباید به خاطر پول بگیریم.
پیگیری مسکن دانشگاهیان
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تکیه بر این که باید منافع ملی را بر منافع شخصی ارجحیت دهیم، درباب مسکن دانشگاهیان و اساتید نیز اظهار داشت: برای حل مسکن دانشگاهیان و اساتید جدی هستیم. حتی برای ارزیابی مدیران دانشگاه ها، میزان توفیق آنان برای مسکن سازی دانشگاهیان شامل کارمندان و هیات علمی بررسی می نماییم.
وی اشاره کرد: دانشگاه های ما اموال زیادی دارند چه اشکالی دارد قسمتی از زمینهای آنان با رعایت مقررات که بسیار هم سخت و دشوار است و برای آن ۱۴ مرحله در نظر گرفته ایم را برای مسکن دانشگاهیان اختصاص دهیم. البته ما ۳۵ دانشگاه در کشور داریم که این ۱۴ مرحله را طی کرده اند اما دانشگاه های دولتی ما هنوز این را شروع نکرده اند.
سیمایی صراف با اعلان اینکه در شیراز با همت استاندار فارس می توان آمایش و مسکن سازی برای دانشگاهیان را آغاز نموده و آنرا تبدیل به الگویی برای کشور کرد، اظهار داشت: استاندار فارس بسیار پای کار دانشگاه هستند و استاندار دیگری را اینطور نمی شناسیم که اینطور نسبت به دانشگاه اهتمام داشته باشد و این یک فرصت برای استان فارس است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همین طور مباحث مطرح شده درباب حقوق و دستمزد دانشگاهیان را کاملا درست توصیف کرد و اظهار داشت: دراین خصوص طرح دادیم که همان مدلی که برای افزایش حقوق اساتید در سال ۸۲ اجرا شده است، همان باردیگر اجرائی شود و برای کارکنان هم فوق العاده ویژه پیشنهاد دادیم. اما اینها چقدر قابل اجرا هستند.
وی، یک راه این کار را ارتباط گرفتن بیشتر دانشگاه با جامعه دانست و اضافه کرد: ارتباط با صنعت و استفاده از ظرفیتهای قانون جهش تولید دانش بنیان و... برای درآمد دانشگاه ها و اساتید کمک بسیار مؤثری هستند و به توسعه کشور کمک می کنند.
انتقاد از وضعیت خوابگاه های دانشجویی
سیمایی صراف همچنین، وضعیت خوابگاه های دانشجویی را رضابت بخش ندانست و اظهار داشت: مؤسسات غیردولتی هم باید لزوما کیفی شوند. البته تعدادی از آنها خوب هستند و حتی از برخی دانشگاه های دولتی بهتر هستند.
وی باز هم بر پرهیز از گسترش دانشگاه ها تاکید کرد و اضافه کرد: چه توجیه شرعی و اخلاقی وجود دارد که از مالیات و نفت و پتروشیمی بگیریم که می خواهیم دانشگاه داری کنیم؛ آن هم زمانی که اینقدر تعداد داوطلب دانشگاه نزولی شده است به عنوان مثال تعداد دانشجویان دانشگاه پیام نور از ۷۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است البته این دانشگاه کیفیت آموزشی خوبی دارد اما هر چیزی دوره ای دارد و مصداق عدالت زمان به زمان تغییر می کند.
وزیر علوم با اعلان اینکه گلایه های دانشگاه آزاد هم درباب کیفیت و نظم پذیری درست است، درباب قطع برق در دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی اظهار داشت: از استاندار فارس درخواست دارم که دراین خصوص پیگیری داشته باشند. درست است که قطع برق یک موضوع ملی است و روز گذشته هم در هیات دولت این را مطرح کردیم که حداقل برق دانشگاه ها و خوابگاه ها تنها در یک ماه آتی که این مراکز فعال می باشند، قطع نشود و امیدواریم این مسئله اجرائی شود.
وی از استاندار فارس درخواست نمود تا دراین خصوص پیشقدم شده و دستوری دهند تا یک ماه آتی مراعات مراکز آموزشی در قطع برق شود و سپس درباره ی دانشگاه صنعتی نیز اظهار داشت: درباره ی دانشگاه صنعتی هم از مدیریت ارشد استان فارس کمک می خواهیم تا زیرساخت های آن ارتقاء یابد.
منبع: olms.ir
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب