قالیباف:
رتبه بندی فقط باید شامل کسانی شود که معلمی می کنند
به گزارش مدیریت آموزش، رئیس مجلس در دیدار وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی، اظهار داشت: قانون رتبه بندی فرهنگیان با دقت نوشته شده و اشخاصی که غیر از معلم هستند، نباید شامل رتبه بندی شوند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی در محل مجلس، ضمن اشاره به اهمیت تحول در حوزه آموزش و پرورش، اظهار داشت: حدود ۶۰ حکم در ارتباط با این حوزه در فصل آموزش قانون برنامه هفتم تدوین و تصویب شده که اجرای این احکام از اساسی ترین کارها است.
قالیباف در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به معلمان در حوزه های معیشتی و حمایتی، اظهار داشت: قانون رتبه بندی فرهنگیان با دقت نوشته شده و عزیزانی که غیر از معلم هستند نباید شامل رتبه بندی شوند، رتبه بندی فقط باید شامل کسانی شود که معلمی می کنند.
وی ضمن اشاره به مشکل کمبود معلم در کشور و راهکارهایی که در این عرصه وجود دارد، اظهار داشت: در جلسه سران قوا تصویب گردید تا سقف ۱۰۰ هزار نفر از معلمانی را که ورودی های اوایل راه اندازی آموزش و پرورش بودند، این وزارت خانه بتواند به روش های مختلف نگه دارد. این افراد اگر می خواهند شاغل بمانند و ادامه کار دهند، بر مبنای قانون تا ۳۵ سال خدمت به کار خود ادامه دهند. اگر هم کسی خواست بازنشسته شود به این شرط باشد که حقوق بازنشستگی دریافت کند، پاداش او هم خارج از نوبت و ظرف ۳ ماه پرداخت گردد و بعد قرارداد قطعی ۵ ساله هم با او بسته شود تا در این زمان به کارش ادامه دهد، البته این فرآیند نیاز دارد تا آموزش و پرورش فقط نیروهای کیفی و مؤثر را جذب کرده و برای آموزش استفاده نماید.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: البته این تصمیم برای ۵ سالی است که برنامه هفتم باید اجرا شود و در این مدت هم باید تعداد ورودی ها را تنظیم نماییم تا مشکلی که حالا با آن روبرو شده ایم، حل شود.
قالیباف همینطور با تاکید بر استفاده از ظرفیت حلقه های میانی برای مدرسه سازی، اظهار داشت: مبحث پشتیبانی از حقله های میانی و گروههای جهادی در ماده ۱۸ قانون برنامه هفتم دیده شده که میتوان از ظرفیت آن برای مدرسه سازی استفاده نمود.
ضرورت پیگیری و به روز کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
رئیس قوه مقننه، وزارت آموزش و پرورش را مهم ترین وزارت خانه دانست که مجلس با همه کارهایی که بر عهده دارد آنرا دنبال می کند و اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در حدود ۲۰ سال قبل ۱۷ وزیر و سرپرست به خود دیده که همین حکایت کننده از مشکلات عدیده این وزارت خانه است. همینطور اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم بسیار معطل مانده است و البته قسمتهایی از آن نیازمند بازنگری و به روزآوری است.
قالیباف با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مانند نیروی انتظامی کارهای لحظه ای بسیاری دارد، اظهار داشت: شما باید قرارگاهی برای امورات جاری خود درنظر بگیرید و افراد کاری و با انگیزه را آنجا قرار دهید تا همه امور را دنبال کنند و در کنار آن به ستادی، غیر ستاد وزارت خانه نیاز دارید که کارهای مهم و فوری را احصا کرده و پیش روی شما بگذارد تا پیگیری کنید.
وی ضمن اشاره به اهمیت مبحث مولدسازی در وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: خوشبختانه این وزارت خانه در حوزه مولدسازی بسیار فعال بوده و البته ضروری است مبحث حرفه ای و دقیق دنبال شود تا منابع آن حیف و میل نشود. بنابراین باید اشخاصی متخصص، با تجربه و با انگیزه این موضوعات را دنبال کنند و اگر این چنین شود، اعتبارات مورد نیاز شما از یک سوم درآمدهای مولدسازی قابل تأمین است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در هر سه قوه و بخصوص در مجلس پشتیبان آموزش و پرورش خواهیم بود، اظهار داشت: شما باید دغدغه وضعیت معلمان را داشته باشید که اگر این مورد اصلاح نشود، آموزش و پرورش هرچه تجهیزات و امکانات هم داشته باشد، نمی تواند تعالی یابد.
کاظمی: تحول درسی در دستورکار آموزش و پرورش قرار دارد
در ابتدای این دیدار هم علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به طراحی نقشه راه ۴ ساله این وزارت خانه در جهت برنامه هفتم، اظهار داشت: ۱۴ کارگروه برای این مورد تشکیل شده است و جلسات آن به شکل مستمر برگزار می گردد که اجرایی سازی آنرا شخصاً دنبال می کنم.
وی در ادامه ضمن اشاره به برگزاری ۱۷ جلسه با پزشکیان که حکایت کننده از اهمیت این حوزه برای رئیس جمهور است، اظهار داشت: ضروری است نگرش ها نسبت به جایگاه تعلیم و تربیت تغییر کند.
کاظمی اجرایی سازی نقشه راه تدوین شده را همچون اموری دانست که شخصاً دنبال می کند و اظهار داشت: تحول درسی مدرسه در دستور کار ما قرار دارد، ضمن این که تغییر ساختار نظام مدارس هم احتیاج به اصلاح دارد.
کاظمی در ادامه توسعه عدالت آموزشی را با تغییر در کیفیت مدارس همراه دانست و اضافه کرد: اختیار این مورد را از پایتخت به استان ها تفویض کرده ایم و استانداران و فرمانداران باید در این حوزه اقدام نمایند. آموزش معلم، تغییر روش های یادگیری، تغییر در چیدمان کلاس و تغییر در فناوری های مورد نیاز کلاس درس همچون این تغییرات برای افزایش کیفیت است.
در این جلسه همینطور معاونان وزارت آموزش و پرورش هم به بیان گزارشی از حوزه های مسئولیت خود و نیازهای این وزارت خانه پرداختند.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب