وزیر علوم تاكید كرد

رویکردهای کلیدی و مهم آموزش عالی طی سه سال اخیر

رویکردهای کلیدی و مهم آموزش عالی طی سه سال اخیر

به گزارش مدیریت آموزش، وزیر علوم در تشریح رویکرد های مهم و کلیدی مدیریت آموزش عالی در سه سال اخیر اظهار داشت: همسو کردن منافع ملی با منافع فردی در قوانین ایجاد سیاست شفافیت اداری، برنامه محوری دانشگاه ها، ایجاد سیاست های کارمزدی بجای روز مزدی جذب نخبگان، استفاده از هوش مصنوعی و نهادینه کردن الزامات حرفه ای و اداری از با اهمیت ترین رویکردهاست که توانستیم در طول این مدت اجرائی سازیم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محمدعلی زلفی گل در نشست خبری با رسانه ها که امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار گردید، گزارشی از با اهمیت ترین رویکرد های آموزش عالی طی سه سال اخیر ارائه داد و اظهار داشت: نخستین رویکرد ما این بود که در وزارت علوم تجربه را ارزان بخریم. یعنی این که ما از تجربیات مدیران گذشته استفاده نمائیم. بر این اساس من اوایل حضورم در این وزارتخانه از تمامی وزرای علوم سابق دعوت کردم تا ایده ها و نقطه نظرات خودرا درباب آموزش عالی بیان کنند که در نتیجه این جلسه ۲۲ طرح برای این عرصه تعریف کردیم.
ایشان سپس به رویکرد دیگر مدیریت آموزش عالی خود اشاره نمود و اظهار داشت: تصمیماتی که در این حوزه انجام دادیم، بر ‍پایه تحقیق و پژوهش بوده در اوایل حضورم در وزارت علوم همیشه یکی از انتقاداتی که می شد این بود که چرا آموزش دانشگاه های ما مهارت محور نیست و تحقیقات ما بر پایه نیازمند محوری و کارفرمایی صورت نمی گیرد. بر این اساس ما انتقادات را مد نظر قرار دادیم و طرحی را تعریف کردیم تا راهکارهای حل این معضل بررسی شود.
وزیر علوم اشاره کرد: یکی دیگر از انتقادات از وزارت علوم این بود که چرا آموزش عالی ما یکپارچه نیست و طرح آمایش در آموزش عالی اجرا نمی گردد. در حقیقت ما سعی کردیم ایده همسو کردن منافع ملی با منافع فردی در قوانین و مقررات را اجرائی نماییم. این که ما چه اقداماتی انجام دهیم وقتی که بخشنامه را تدوین می نماییم به طور مثال امتیازی به خانواده دانشگاهی می دهیم چه چیزی از آن امتیاز نصیب منافع ملی می شود. بر این اساس نظام سنجش و انگیزش جدیدی را طراحی کردیم تا ارزیابی ها و یا تشویق های انجام شده هدف داشته باشد.
زلفی گل تبدیل کارهای متعارف دانشگاهیان به کارهای متمایز را از دیگر اقدامات وزارت علوم طی سه سال اخیر دانست و اظهار داشت: یعنی این که ما چه کار نماییم و چه نظام انگیزشی انجام دهیم که اگر عضو هیات علمی ما کتابی می نویسد و آن کتاب در سطح دانشگاه اثربخش است انگیزه ایجاد نماییم تا در سطح ملی نیز موثر باشد. به این طریق کارهای دانشگاهیان از حالت متعارف به متمایز تبدیل می شود.
وزیر علوم اشاره کرد: برای جذب نخبگان در وزارت علوم نیز کارهای خوبی را انجام دادیم که بورس صنعت یکی از این نوع اقدامات است؛ بطوریکه سال قبل ۱۰۰۰ رتبه برتر کنکور می توانستند بورس صنعت شوند که البته به سبب فاکتورهای سختی که تعریف شده بود ۳۶۸ نفر توانستند بورس شوند و امسال نیز با اتاق تجاری جلساتی داشتیم تا صنایع خصوصی را تشویق به بورس نخبگان دانشگاهی نمایند.
وی همین طور سیاست کارمزدی بجای روز مزدی را از دیگر سیاست های وزارت علوم عنوان نمود و اظهار داشت: در سیستم دولتی شرایط به شکلی است که فرد تا جذب کار می شود چه کار کند و یا چه کاری را انجام ندهد حقوق خودرا می گیرد اما ما این سیستم کارمزدی بجای روزمزدی را طراحی نمودیم و تشویق هایی را به اساتید و کارمندانی که کارهای شاخصی انجام می دهند در نظر گرفتیم.
وزیر علوم همین طور ایجاد سیاست شفافیت اداری را از دیگر اقدامات خود عنوان نمود و اظهار داشت: بر طبق این سیاست ذینفع می تواند نامه های خودرا که به وزارت علوم ارسال می شود را ببیند و در جریان ‍پروسه بررسی قرار بگیرد.
وی همین طور درباب کارهای مسئولان آموزش عالی نیز اظهار داشت: من برای نخستین بار هر رییس دانشگاهی که قرار بود منصوب شود برنامه دریافت کردم و برخی مواقع چندین بار این برنامه ها را مطالعه می کردم تا نقاط ضعف آنرا بررسی و برطرف نمایم و حتی احکامی که صادر می شد در آن وظایف و ماموریت ها را هم ذکر می کردم و مشاور راهبردی ما می توانستند کار آن فرد را ارزیابی کنند.
زلفی گل درباب استفاده از هوش مصنوعی در آموزش عالی نیز اظهار داشت: وزارت علوم باید نخستین جایی باشد تا علاوه بر توسعه بتواند از هوش مصنوعی استفاده نماید. بر این اساس ما سامانه های ویژه ای را طراحی نمودیم که یکی از این سامانه ها سامانه نان یا نظام ایده ها و نیازها می باشد و هم اکنون بالاتر از ۲۰ هزار نیاز از صنایع و دستگاه های مختلف در این سامانه ثبت شده است که ۶۰۰ نیاز به وزارت نفت اختصاص دارد.
وزیر علوم درباب ایجاد سامانه برنما نیز اظهار داشت: در گذشته کارهای فرهنگی دانشگاه ها رصد نمی شد اما با بوجودآوردن این سامانه می توانیم اقدامات انجام شده حوزه فرهنگی دانشگاه ها و برنامه های آتی این عرصه را مشاهده نماییم.
زلفی گل همین طور به نهادینه کردن الزامات حرفه ای و اداری آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: به این معنا که یک عضو هیات علمی ما طرح درس داشته باشد، سرفصل های دروس را رعایت کند. امتحان نیم ترم و پایان ترم بگیرد و دو ساعت در هفته نیز برای دانشجویان خود وقت بگذارد. ضمن این که باید با هماهنگی دانشگاه صفحه خانگی داشته باشد تا با دانشجویان خود ارتباط بگیرد.
وی همین طور مقاله محور بودن را از دیگر انتقادات وارد شده به وزارت علوم در اوایل کارهای این حوزه عنوان نمود و اظهار داشت: همیشه عنوان می شد که وزارت علوم مقاله محور است و برای تبدیل علم به تکنولوژی، ثروت و خدمت برنامه ندارد که خوشبختانه امروزه پارک های علم و فناوری صاحب جدی پیدا کرده و تعداد شرکت های دانش بنیان رشد نموده اند؛ ضمن این که صندوق عالی علوم و فناوری بوجود آمد. بر این اساس ۶۰۰ درصد از اعتبارات پژوهشی دستگاهها به این صندوق واریز می شود و ما در تدوین بخشنامه ارتقاء اعضای هیات علمی که قبلا به مقالات تکیه داشت ۹ مورد جدید شامل گرنت اختراع، تالیف کتاب، آثار بدیع هنری، طرح پژوهشی محصول دانش بنیان و... را نیز اضافه کردیم.




منبع:

5.0 / 5
285
1403/05/18
11:40:37
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین