معاون آموزشی وزارت بهداشت:

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در کنکور حتمی شد

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در کنکور حتمی شد

مدیریت آموزش: معاون آموزشی وزارت بهداشت از قطعی شدن اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی در کنکور امسال آگاهی داد.


ابوالفضل باقری فرد در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این خبر درباب اجرا یا عدم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پر متقاضی علوم پزشکی یعنی پزشکی برای سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: طی جلساتی که میان وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد قرار شد با تمهیداتی که انجام شده است این مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو برای سال جاری اجرائی شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی در قالب مصوبه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت خواهد گرفت.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حدود سه سال پیش بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی با وجود مخالفت مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی عمومی را با هدف جبران کمبود نیروی پزشکی در کشور تصویب کرد و بعد از آن مصوبه بمنظور اجرا، از طرف رئیس جمهور به وزارت بهداشت و سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ گردید.
بر این اساس، ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی برای نخستین بار در کنکور سال ۱۴۰۱ افزایشی شد و مقرر است تا سال ۱۴۰۴ هر سال به میزان ۲۰ درصد به ظرفیت پذیرش دانشجویان اضافه شود.
در حقیقت در ماده واحده افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی تاکید شد؛ با استناد به بند ۵-۴ سیاست ­های کلی علم و فناوری ابلاغی مورخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با موضوع تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و بند ۲-۵ سیاست ­های کلی سلامت ابلاغی مورخ ۱۸ فروردین مقام معظم رهبری با موضوع ارتقاء شاخص­ های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه و همین طور بند ۱۳ این سیاست­ ها با موضوع توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی و مستند به اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور درباب تنظیم ظرفیت دانشگاه ­ها و در امتداد اتخاذ تدابیر مناسب برای مواجهه با بحران پیری جمعیت در آینده؛ رفع کمبود پزشک؛ جلوگیری از فرسودگی کادر درمان و کاهش لطمه پذیری سیستم سلامت در برخورد با بحران ها؛ افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به پزشک و تنظیم ظرفیت دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی برمبنای نیاز جامعه، باتوجه به سرانه پزشک به جمعیت ۱۳ در ۱۰ هزار امسال و بمنظور دستیابی به سرانه پزشک به جمعیت ۲۰ در ۱۰ هزار در سال ۱۴۱۰، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به شکلی برنامه ریزی کند که ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارت برای رشته پزشکی در مقطع عمومی، از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال افزایش یابد.
بدین سبب با این مصوبه ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۴ بیش از دو برابر خواهد شد. همین طور مقرر شده است که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد یا به عبارتی ۱۶۰۰ نفر به ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی کشور افزوده شد.
با این حساب در مجموع ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجوی پزشکی بوسیله کنکور در سال ۱۴۰۱ وارد دانشگاه ها یا دانشکده های علوم پزشکی شدند.
همین طور در کنکور ۱۴۰۲ نیز تعداد ۱۹۲۰ دانشجوی جدید یعنی معادل ۲۰ درصد به ظرفیت پزشکی کشور افزوده شد و در مجموع ۱۱ هزار و ۵۲۰ دانشجوی پزشکی جدیدالورود داشتیم.
امسال نیز یعنی سال ۱۴۰۳ نیز تعداد ۲۳۰۴ ظرفیت جدید در جمع دانشجویان پزشکی خواهیم داشت که بطور جمع در سه سال آینده ۱۳ هزار و ۸۲۴ دانشجوی جدیدالورود در رشته پزشکی وارد دانشگاه ها یا دانشکده های علوم پزشکی می شوند.
در نهایت در سال آینده ۱۴۰۴ با احتساب ظرفیت ۲۰ درصدی جدید حدود ۲۷۶۵ نفر به جمع دانشجویان پزشکی کشور اضافه می شود که در مجموع ۱۶ هزار و ۵۸۹ دانشجوی جدیدالورود رشته پزشکی عمومی خواهیم داشت. بدین سبب و باتوجه به ابن افزایش ظرفیت ها آمار دانشجویان رشته پزشکی تا چهار سال آینده بیش از دو برابر خواهد شد.





منبع:

1403/03/22
11:25:50
5.0 / 5
178
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , توسعه , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین