لطیفی خبر داد؛

سامانه همیار معلم

سامانه همیار معلم

به گزارش مدیریت آموزش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: هدف گذاری ما اینست که بتوانیم با تبدیل محتواهای کمک درسی به نومعلمان کمک نماییم که حضور فعال تری در مدرسه داشته باشند.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، در جلسه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان، دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سال قبل و برنامه های پیش رو تشریح شد.
در این جلسه رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: از اقدامات مهمی که در سال ۱۴۰۲ انجام شد، ارزشیابی برنامه های درسی رشته های فنی و حرفه ای بود که بعد از فرایندی طولانی به اتمام رسید. در این فرآیند، برنامه های درسی عمده رشته های فنی و حرفه ای بر مبنای تحولات بازار کار، ارزیابی از محیط های آموزشی، هنرجویان و هنرآموزان و با عنایت به مطالعاتی که در زمینه آمایش سرزمینی انجام شده، مورد بررسی و ارزشیابی قرار گرفت که کار بسیار مهمی بود چونکه بعضی از چالش های ما به علت به روز نبودن بخشی از برنامه درسی و عدم تناسب آنها با بازار کار بود.
حجت الاسلام والمسلمین لطیفی اظهار داشت: از دیگر اقدامات مهم، بهسازی و غنی سازی برخی از کتاب های درسی بود که به صورت شاخص میتوان به افزوده شدن بعضی از اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی و همچنین، بهسازی برخی از کتاب ها در زمینه سواد رسانه ای اشاره نمود.
وی، اقدام بعدی سازمان پژوهش را تألیف و چاپ کتب درسی دانست و اظهار داشت: در این حوزه ما موفق به تأمین ۱۰۰ درصدی کاغذ و مقوای مورد نیاز خود از راه تولید داخلی شدیم و برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲، هیچ قرارداد خارجی برای تأمین کاغذ و مقوا منعقد نشد.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در زمینه فعالیت ها و عملکردها و برنامه های پیش روی این سازمان در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: بر مبنای مسیری که در دو سال قبل برای تحول مدنظرمان طی کردیم، طرح واره اجرای برنامه درسی ملی مدرسه در مدرسه بعنوان نقشه راه اقدامات تحولی سازمان در سال ۱۴۰۳ هم در دستور کار خواهد بود. بر این اساس سال ۱۴۰۳ سال آغاز تولید آزمایشی بسته های تربیت و یادگیری برای پایه اول ابتدایی خواهد بود؛ البته در مهر ۱۴۰۳ اجرای آزمایشی و کاملا محدود این بسته ها را خواهیم داشت و اجرای این طرح سراسری نخواهد بود.
اجرای محدود و آزمایشی بسته های یادگیری پایه اول ابتدایی
لطیفی تصریح کرد: به هیچ عنوان بنا نداریم این طرح به طور گسترده اجرایی شود؛ این طرح به صورت آزمایشی است و حتی امکان دارد تولید محتواهای آموزشی همزمان با تدریس آنها و به صورت درس به درس صورت بگیرد. همراه تولید بسته ها، برنامه درسی مدرسه ای دوره اول ابتدایی را هم تدوین کرده و همزمان با اجرای آزمایشی، آنرا هم در اختیار مدارس مجری خواهیم گذاشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: به واسطه برنامه درسی مدرسه ای است که مدرسه را به صورت جدی تر با برنامه درسی و نه فقط کتاب درسی تأمین و حمایت خواهیم کرد. انتظار سند تحول و اسناد بالادستی دیگر هم تغییر رویکرد از کتاب محوری به سمت برنامه محوری است. سال قبل به صورت آزمایشی با دو استان طرحی را در این حوزه پیش بردیم و بازخوردهای خوبی در این دو استان گرفتیم و امیدواریم که سال جاری بتوانیم این طرح آزمایشی را گسترش دهیم و با توسعه تدریجی این طرح و آشنا کردن استان ها با اقدامات درون مدرسه ای، تحول در بسته های یادگیری دوره ابتدایی را با قوت و عمق بیشتری شروع نماییم.
اصلاح کتاب های پایه دهم رشته های فنی با ارزشیابی دقیق
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: اقدام بعدی ما آغاز اصلاح برنامه های درسی فنی و حرفه ای بر مبنای ارزشیابی سال قبل است که امیدواریم از مهر سال جاری، کتاب های پایه دهم رشته های فنی حرفه ای بر طبق این ارزشیابی ها اصلاح گردد.
لطیفی دیگر اقدام این سازمان در سال ۱۴۰۳ را بازآرایی شاخه ها و رشته ها و عرضه ساختار جدید مقطع متوسطه دوم عنوان نمود و اظهار داشت: بخشی از مطالعات این امر پارسال انجام شد و امیدواریم سال جاری بتوانیم ساختار جدید را به شورایعالی آموزش و پرورش عرضه نماییم. البته عرضه آن با محوریت سازمان پژوهش و با همکاری معاونت آموزش متوسطه است.
وی ضمن اشاره به پشتیبانی از معلمان و خصوصاً نومعلمان در امر تدریس محتواهای آموزشی اظهار داشت: اقدام بعدی و نهایی ما سامانه الکترونیکی همیار معلم است که بنا داریم مطابق با اقداماتی که پیش از این در سال ۱۴۰۲ داشتیم؛ اولین مرحله آن فعال شود که این مورد بخشی از باز طراحی شبکه رشد است که تکلیف ما در اسناد تحولی است. هدف گذاری ما اینست که بتوانیم با تبدیل محتواهای کمک درسی و کمک آموزشی ویژه معلمان در چارچوب محتواهای کوتاه و با قابلیت دسترسی آسان، خصوصاً به نومعلمان کمک نماییم که حضور فعال تر و موثرتری در کلاس درس داشته باشند.


منبع:

1403/01/27
14:52:31
5.0 / 5
125
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , آموزش و پرورش , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین