در گفت وگو با مدیریت آموزش مطرح شد؛

افتخار آفرینان ایران در آسیا برای مسابقات جهانی آماده می شوند

افتخار آفرینان ایران در آسیا برای مسابقات جهانی آماده می شوند

مدیریت آموزش: دانش آموزان برگزیده در تیم رباتیک دانش آموزی ایران بعد از کسب عنوان قهرمانی در آسیا برای درخشش در مسابقات جهانی خودرا آماده می کنند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، تیم رباتیک دانش آموزی ایران که شامل ۳۴ نفر از دانش آموزان نخبه کشورمان بودند؛ از ۱۹ آذر در مسابقات آسیایی رباتیک به میزبانی کشور مالزی شرکت کرده و در نهایت بعد از سه روز قهرمان آسیا شدند. این دانش آموزان نخبه و برگزیده که از استانهای البرز، کرمان، اصفهان، فارس و تهران بودند؛ در لیگ های سومو، مسیریاب، نوآوری و گزارش فنی ( technical report - inovation) به رقابت با نمایندگان کشورهای آسیایی رقابت کردند و حالا تیم رباتیک دانش آموزی بعد از قهرمانی در مسابقات آسیایی، برای مسابقات جهانی درحال آمادگی است. به مناسبت قهرمانی این نوجوانان عزیز در مسابقات آسیایی با برخی از آنان گفت و گو کردیم و از حال و هوای آنان و تمریناتشان قبل از بعد از مسابقات پرسیدیم. طراحی و ساخت یک ربات برای کنترل سیلاب در روستاها محمد مهدی خدمتی یکی از این دانش آموزان است که در تیم نوآوری ( inovation) رباتی برای کنترل سیلاب در روستاها ساخته است. از او خواستیم اول خودش را معرفی نماید و در مورد این رقابت ها هم نظرش را بگوید: من محمد مهدی خدمتی هستم ۱۳ سال دارم. ۹ ماه است بصورت جدی رباتیک کار می کنم و بوسیله معرفی یکی از آشنایانم وارد این حوزه شدم. امسال در مسابقات جهانی چین در لیگ tecnical report موفق به کسب مقام دوم شدیم و در مسابقات آسیایی مالزی هم دو مقام قهرمانی در لیگ های نوآوری و گزارش فنی (technical report - innovation) را کسب کردیم. در لیگ نوآوری ( innovation ) چه طرحی ارائه کردید؟ ما در حوزه سیل کار کردیم پروژه ما به این شکل بود که وقتی سیل بیاید دریچه های روستا باز شود و آب به مخازن منتقل شود و از این آب برای مصارف شخصی روستا بهره گیرند. چه پیشنهادی برای هم کلاسی ها و دوستانت که به این رشته علاقه مندند داری؟ کسانی که به رباتیک علاقه مندند بیایند و در دوره های آموزشی رباتیک شرکت نمایند.
آینده خودت را در این رشته چطور می بینی؟ باتوجه به فکرهایی که دارم آینده خوبی در این رشته برای خودم میبینم. امیر طاها نادری هم یکی دیگر از دانش آموزان تیم نوآوری برای کنترل سیل بود. سلام خودت رو معرفی کن. سلام من امیر طاها نادری هستم ۱۰ ساله از تهران چند سال است در حوزه رباتیک فعالیت می کنی و چه طور به این رشته علاقمند شدی؟ حدوداً ۳ سال است که رباتیک فعال هستم. من در کلاس دوم توسط معلم رباتیکی که داشتیم با این رشته آشنا شدم که به من گفتند اگر به این رشته علاقه داری بیا و دوره های آموزشی را بگذران. از آنجا به بعد من حدودا ۳ ساله است که در این رشته فعالیت می کنم. در چه مسابقاتی تابحال شرکت کردی و چه مقام هایی کسب کردی؟ من در مسابقات دانشگاه تهران مدال برنز را کسب کردم و در مسابقات هند جام جهانی ۲۰۲۲ مدال نقره کسب را کردم و امسال هم مدال طلا را کسب کردیم. در چه لیگ هایی مقام آوردید؟ من در دانشگاه تهران در لیگ حل ماز مقام آوردم و در هند در لیگ گزارش فنی (technical report) موفق به کسب مقام دوم شدیم و در مالزی در همین لیگ گزارش فنی مقام اول را کسب کردیم. در لیگ نوآوری( innovation) روی چه پروژه ای فعالیت کردید؟ ما یک پروژه برای کاهش خسارت های ناشی از سیل طراحی کردیم که با بهره گیری از سنسورها سیل را تشخیص داده و به مردم روستا اطلاع می دهد. برای مردم عادی با بهره گیری از صدای بوق و برای افراد ناشنوا با بهره گیری از Led اطلاع رسانی می شود و برای خراب نشدن بناهای روستا مثل پل وقتی حسگر تشخیص داد ارتفاع پل بیشتر می شود و همین طور آب های اضافی وارد دریچه ها می شوند که این آب ها وارد مخازن اصلی روستا می شود و مردم روستا از این آب برای مصارف روزمره، کشاورزی و … استفاده می نمایند. کدام تجربه در حوزه رباتیک برای تو تجربه شیرین و مهمی بود که موجب شد تصمیم بگیری که دراین زمینه ادامه دهی؟ شاید پیش از شرکت در مسابقات مالزی امسال گاهی اوقات خسته می شدم ولی وقتی در این مسابقات شرکت کردم احساس کردم که این قابلیت را دارم که خودم را در این رشته بالاتر ببرم و پیشرفت کنم.

پیشنهادت برای دوستان و هم کلاسی هایت که به این رشته علاقه دارند چیست؟ کسانی که به رباتیک علاقه دارند باید در این رشته آموزش ببینند و خودشان را از نظر علمی بالا ببرند و کسانی که درحال آموزش هستند باید تلاششان را بیشتر کنند بطور قطع هر کسی با تلاش می تواند در این رشته مقام کسب کند. آینده خودت را در رباتیک چطور می بینی؟ پس از این دوره مسابقات تلاشم را بیشتر کردم تا بتونم در این رشته بیش از قبل پیشرفت کنم و به جاهای خوبی برسم. بنیتا صدقی هم یکی دیگر از اعضای تیم رباتیک دانش آموزی بود. چند ساله رباتیک کار می کنی و چه طور با این رشته آشنا شدی؟ من حدودا ۴ تا ۵ سال است که رباتیک کار می کنم و بوسیله مدرسه با رباتیک آشنا شدم. ما در برنامه کلاس های خود، کلاس رباتیک داشتیم که من از این طریق با این رشته آشنا شدم و از جانب مدرسه هم در مسابقات کشوری رباتیک شرکت کردم و در این مسابقات مقام اول را کسب کردم و بطور جدی این رشته را ادامه دادم. نخستین باری که در رباتیک فعالیت کردم احساس کردم که به رباتیک علاقه دارم و در همان سال، ما برای مسابقات کشوری دانشگاه تهران آماده شدیم و مقام اول را کسب کردیم ولی هم زمان با شروع کرونا بود که کلاس ها آنلاین شد و چون شرکت در دوره بصورت آنلاین برایم سخت بود آموزش را برای مدتی رها کردم ولی بعد از آن که اوضاع کمی بهتر شد مجدداً دوره های آموزشی را از سر گرفتم.

چه مقام هایی را در مسابقات کسب کردی؟ در مسابقات آسیایی مالزی در لیگ innovation و لیگ tecnical report موفق به کسب مقام اول شدیم. کدام تجربه برائت خیلی تأثیرگذار بود و موجب شد که فکر کنی می توانی دراین زمینه ادامه بدی؟ من سال ۲۰۲۰ که در دانشگاه تهران مقام آوردم متوجه شدم که هم در این رشته استعداد دارم و هم این رشته می تواند آینده ی خوبی برایم داشته باشد. پیشنهادت برای همکلاسی هایت و کسانی که به این حوزه علاقه مندند و دوست دارند در این رشته کار کنند چیست؟ به نظر من اگر علاقمند هستند و شرایطش را دارند؛ بیایند و آموزش ببینند؛ چون برای آینده و شکوفایی استعدادشان خیلی مؤثر است.
اول فکر می کردم رباتیک فقط ساخت سازه و مکانیک هست اما وقتی وارد این رشته شدم فهمیدم که رباتیک شامل الکترونیک، برنامه نویسی و هوش مصنوعی هم می شود. آینده خودت را در این زمینه چطور می بینی؟ حقیقتاً فکر می کنم که استعدادش را دارم و در این رشته می توانم پیشرفت کنم و به جاهای خوبی برسم. ایده های زیادی دارم ولی ترجیح می دهم با گروه آموزشی که هم اکنون دارم پیش بروم. رباتیک فقط ساخت سازه و مکانیک نیست صبا کلانتری؛ دانش آموز دیگری از استان اصفهان بود که با ۱۲ سال سن در تیم رباتیک دانش آموزی افتخار آفرینی کرده و حدود ۵ سال است که در حوزه رباتیک کار می کند. خانم کلانتری از کجا با رباتیک آشنا شدین؟ از داخل سایت مطلبی را درباره ی این رشته دیدم. اول فکر می کردم رباتیک فقط ساخت سازه و مکانیک هست اما وقتی وارد این رشته شدم فهمیدم که رباتیک شامل الکترونیک، برنامه نویسی و هوش مصنوعی هم می شود. چه تجربیات و مقام هایی در این حوزه کسب کردی؟ من سال اولی که در مسابقات شرکت کردم اصلاً فکر نمی کردم که برنده شوم؛ با توجه به این که همه کلاس های ما بصورت آنلاین بود ولی تونستم در نخستین دوره شرکتم در مسابقات کشوری دانشگاه تهران مقام دوم و در سالهای بعد توانستم مقام اول مسابقات کشوری را کسب کنم. امسال نیز در مسابقات آسیایی مالزی شرکت کردم که به همراه هم گروهی هایم موفق شدیم مقام اول را به دست بیاوریم. از زمانی که در مسابقات دانشگاه تهران مقام آوردم رباتیک رو خیلی جدی تر ادامه دادم و آموزش های تخصصی تر رو طی کردم.

سطح علمی علاقمندان به رشته رباتیک در اصفهان در چه حدی هست؟ متأسفانه در اصفهان رشته رباتیک سطح پیشرفته و بالایی ندارد و به همین خاطر من تمامی کلاس هایم رو از شهر خودم بصورت آنلاین گذراندم. برای دوستان و همکلاسی هایت در اصفهان که به رباتیک علاقه دارند چه پیشنهادی داری؟ در این راه آغاز به حرکت کنند و ناامید نشوند شاید بارها شکست بخورند ولی نباید امیدشان را از دست بدهند چون اگر تلاش کنند در نهایت موفق می شوند. آینده خودت را در این رشته چطور می بینی؟ فکر می کنم که بطور جدی این مسیر را ادامه دهم و حتی در دانشگاه هم رشته های برق یا الکترونیک را بخوانم.

1402/10/06
08:04:56
5.0 / 5
270
تگهای خبر: آموزش , دانش آموز , دانش آموزان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین