محبی مطرح كرد؛

اصلاح رتبه بندی با هدف افزایش رضایتمندی معلمان

اصلاح رتبه بندی با هدف افزایش رضایتمندی معلمان

به گزارش مدیریت آموزش، رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش اظهار داشت: در بخشنامه و شیوه نامه جدید رضایتمندی معلمان و ارتقا نظام تعلیم و تربیت بصورت همزمان دیده شده است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علی محبی، در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت پژوهش و برنامه ریزی اظهار داشت: پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش ۱۰ مساله اساسی آموزش وپرورش را شناسایی کرده و در تلاش است تا اقدامات ضروری را برای حل این مسائل انجام دهد. رییس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش وپرورش اظهار داشت: بازطراحی ساختار آموزش وپرورش بسیار لازم است برای اینکه ساختار آموزش وپرورش ما شبیه هیچ کشوری در دنیا نیست. از یک جهت منحصر به فرد هستیم و این خوب است اما از جهت دیگر همین ساختار آموزش وپرورش ما منجر به عدم انسجام، موازی کاری، گستردگی و عدم پاسخگویی شده است. وی با اشاره به این که خیلی از ناکارآمدی های نظام تعلیم و تربیت، ناشی از همین ناهماهنگی ساختاری است؛ اظهار داشت: برمبنای برنامه هفتم توسعه، ساختار آموزش وپرورش باید بازطراحی شود. آموزش وپرورش در دنیا ساختار چابکی دارد و ناظر خیلی از نهادهای دیگر است. در بعضی کشورها حتی وزارت علوم یا بخش آموزشی وزارت بهداشت کشورها زیر نظر وزارت آموزش وپرورش هستند یا در بسیاری از کشورها وزیر آموزش و پرورش، معاون نخست وزیر است. محبی تحقق سرانه پژوهشی برای معلمان و دانش آموزان، استقرار مدیریت یک پارچه و نه جزیره ای امور پژوهشی و ارتقا ساختار و جایگاه پژوهش در آموزش وپرورش را همچون درخواست های پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش عنوان نمود و اضافه کرد: همکاران فرهنگی می توانند برای انجام پروژه های پژوهش محور با پژوهشگاه همکاری کنند. وی با اشاره به ضرورت تدوین الگو مدرسه تراز در سند تحول بنیادین اظهار داشت: این الگو توسط پژوهشگاه طراحی شده و به این می پردازد که مدرسه چه ابعاد، شاخص و استانداردی دارد. این الگو را تدوین و بصورت ۱۰۰ درصدی تحویل دادیم. محبی با اعلان اینکه تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین و لطمه شناسی طرح رتبه بندی معلمان از دیگر اقدامات ما بود. اضافه کرد: مرحله استقرار رتبه بندی معلمان انجام شد و مرحله بعد مرحله ارتقا رتبه بندی بود مرحله ارتقا رتبه بندی معلمان را با سه پژوهش انجام دادیم. دنیا را رصد کردیم و پروسه و محتواها را لطمه شناسی کردیم. مشکلات قانون و بخشنامه را احصا کردیم. وی با اشاره به این که بخشنامه و شیوه نامه جدید رتبه بندی با ۱۰ چرخش اصلاحی تدوین شده است؛ اظهار داشت: در بخشنامه و شیوه نامه جدید رضایتمندی معلمان و ارتقا نظام تعلیم و تربیت بصورت همزمان دیده شده است. رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با تأکید بر ضرورت راه اندازی سنجش ملی کیفیت یادگیری اظهار داشت: بررسی تطبیقی تنوع مدارس را در دستور کار داریم. بیش از ۲۰ نوع مدرسه داریم و مشخص نیست چقدر این تنوع مدارس درست و با عدالت آموزشی سازگار است؟ محبی اضافه کرد: طرح استعدادیابی و هدایت تحصیلی از پیش دبستانی تا آخر متوسطه را با همکاری دانشگاه شهید بهشتی انجام دادیم. همین طور پژوهشگاه چشم اندازی برای خود نوشته است که باید پنج ساله آنرا محقق کند. این چشم انداز هم در راستای رفع نیازها و هم در راستای مرجعیت علمی است. محبی با اشاره به این که در تلاشیم تا از یک مؤسسه پژوهشی عمومی به مرکز تخصصی پژوهش گرا برسیم. اظهار داشت: نظام مسائل خودرا تدوین کردیم و بیش از ۱۰ توسعه سیاستی را تقدیم وزیر و معاونین ایشان کردیم و ۱۰ کلان مساله آموزش وپرورش را شناسایی کردیم تا در امتداد این موارد پژوهش نماییم. رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش ویدئویی اشاره کرد: در یک سال اخیر شاهد رشد چند برابری عملکرد پژوهشگاه و نیز ارتقا راندمان و هزینه تمام شده برای هر پژوهش بودیم. همین طور طی این یک سال اخیر با ۷ دانشگاه و مؤسسه علمی و ۱۱ انجمن تفاهم نامه امضا کردیم.


منبع:

1402/09/20
14:46:53
5.0 / 5
315
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین