سرگزی در گزارش مدیریت آموزش:

شناخت دقیقی از معضلات و مشکلات معلمان وجود ندارد

شناخت دقیقی از معضلات و مشکلات معلمان وجود ندارد

به گزارش مدیریت آموزش، دبیرکل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی اظهار داشت: عدم شناخت دقیق از معضلات و مشکلات واقعی معلمان مانعی بزرگ بر سر راه ثمر بخشی قوانین حوزه آموزش وپرورش بوده است.



ناصر سرگزی دبیر کل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری مهر در پاسخ به این سؤال که امروز بزرگترین مشکل معلمان در کشور چیست اظهار داشت: امروز ورای مسائل معیشتی و ناعدالتی های پرداختی مسأله ای که خیلی مهم است لطمه دیدن حیثیت معلم و معلمی در جامعه است.
وی افزود: در واقع آن چه که اتفاق افتاده اینست که برخی رفتارها و برخوردهای اشتباه در سالیان اخیر و در مسائل مختلفی مانند همین طرح رتبه بندی معلمان و نوع نگاهی که به جهت برخی رفتارهای مسؤولین و رسانه ها در جامعه بوجود آمد سبب شده است که اعتبار و پایگاه اجتماعی فرهنگیان افت محسوسی داشته باشد که این مسأله خود علت معضلات فراوان دیگری هم شده است.
دبیرکل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی اظهار داشت: اگر در یک مثال ساده عرض کنم شما امروز نمی توانید از دانش آموزان نوجوانی که در برهه حساس هویت جویی و هویت طلبی قرار دارند انتظار داشته باشید سخنان، راهنمایی ها و رفتار معلم خویش را که از سویی تحت فشار شدید معیشتی قرار دارد و از طرفی در جامعه بعنوان یک قشر ضعیف، معترض و مظلوم که از توانایی لازم برای اعاده حقوق و حیثیت خود برخوردار نیست شناخته می شود بعنوان الگو و سرمشقی به منظور زندگی خود بپذیرد. پس امروز بزرگترین مشکل جامعه فرهنگیان و معلمان کشور ما اعاده حیثیت و شأن اجتماعی معلم است. وی در پاسخ به این سؤال که بزرگترین مشکل آموزش و پرورش در سالهای اخیر چیست اظهار داشت: برای پاسخ به این سؤال باید بازگشتی به سخنان اردیبهشت ماه رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان داشته باشیم جایی که این حکیم فرزانه کوچک انگاری این دستگاه حیاتی و نگاه مصرفی و مزاحم انگارانه به آنرا (خطایی راهبردی) قلمداد کردند. سرگزی اظهار داشت: خوب حال ما نتیجه این نوع نگاه ها را در برخوردهای گذشته و گاهی حال حاضر مسؤلین مختلف با مسائل آموزش و پرورش می بینیم از عزل و نصب های پیاپی و عدم ثبات در سطوح مختلف مدیریتی گرفته تا حرکت پرشتابی که در سالیان گذشته به سمت خصوصی سازی کامل آموزش و نابودی به تمامی معنای آموزش دولتی و عدالت آموزشی در کشور انجام شد. تعطیلی و تضعیف سالیان قبل دانشگاه فرهنگیان که امروز نتایج آنرا به صورت کمبود شدید معلم در سطح کشور شاهد می باشیم هم از ثمرات همین نگاه های جزم اندیشانه سالیان گذشته است. وی در پاسخ به این سؤال که قوانین تهیه شده در مجلس در حوزه آموزش و پرورش چقدر به بهبود اوضاع معلمان کمک کرده است اظهار داشت: در چند سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تلاش هایی در این خصوص صورت گرفته است اما متأسفانه به مانند آن چه که در قانون رتبه بندی معلمان رخ داد عدم شناخت دقیق از معضلات و مشکلات واقعی معلمان که بخش زیادی از آن ناشی از نگاه از بیرون و نقش بسیار کمرنگ آحاد جامعه معلمان (به عنوان ذی نفعان این قوانین) در مراحل مختلف تهیه و تدوین و اجرای این قوانین بوده مانعی بزرگ بر سر راه ثمر بخشی این قوانین است. دبیر کل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی همینطور در پاسخ به این سؤال که به نظر شما مجلس تا کنون توانسته است نقش مناسبی در مرتفع ساختن مشکلات معلمان داشته باشد یا خیر اظهار داشت: همانطور که در پاسخ به سوال قبل گفتم در چند ساله اخیر تلاش هایی را در مجلس شاهد بوده ایم اما حقیقت آن است که این تلاش ها فاصله ی بسیار زیادی ایجاد تأثیرات واقعی، مناسب و در خورشان این قشر فرهیخته دارد که امید است با توجه بیشتر و دقیق تر و جلب همکاری بدنه این قشر در تصمیمات و گامهای آینده، مجلس روز به روز به ایفای کامل تر دین خود به جامعه یک میلیون نفری معلمان نزدیک شود.

1402/08/28
21:46:46
5.0 / 5
214
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , دانش آموز , دانش آموزان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین