حجت الاسلام لطیفی:

پایین بودن جایگاه فنی و حرفه ای از فرهنگ های غلط کشور است

پایین بودن جایگاه فنی و حرفه ای از فرهنگ های غلط کشور است

به گزارش مدیریت آموزش، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: یکی از فرهنگ های عمومی و غلط در کشور، پایین بودن کیفیت و جایگاه فنی وحرفه ای است.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، دوره «اشاعه برنامه های درسی با راهبرد آموزش ترکیبی» با حضور ریاست سازمان، مدیرکل، معاونین و کارشناسان تخصصی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی فنی وحرفه ای و کاردانش، دبیران، اعضای دبیرخانه های کشوری، در مرکز آموزش پیامبر اعظم (ص) اجرا شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی، برقراری ارتباط مدرسه با این سازمان را بسیار حائز اهمیت قلمداد کرد و بیماری کرونا را یکی از عوامل تاثیر گذار در اشاعه برنامه های درسی ترکیبی دانست.
وی با اشاره به این که یکی از نیازمندی های آموزش وپرورش اشاعه برنامه درسی ترکیبی است، اضافه کرد: برنامه درسی فنی وحرفه ای و کاردانش از انسجام و چارچوب مناسب برخوردارست و برگزاری دوره «اشاعه برنامه های درسی ترکیبی» نوعی اطلاع رسانی از تدابیر و برنامه های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کمک گرفتن از شرکت کنندگان در راستای ارتقاء و بهبود برنامه ها است، پس مشارکت شرکت کنندگان این دوره در ارزشیابی، برای بهبود وضع موجود، مهم می باشد.
معاون وزیر آموزش وپرورش افزود: یکی از فرهنگ های عمومی و غلط در کشور، پایین بودن کیفیت و جایگاه فنی وحرفه ای است که باید اصلاح گردد و یکی از دلیلهای این امر، ضعف در ویترین حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای است که باید توسط دفتر تالیف کتابهای درسی فنی وحرفه ای و کاردانش تقویت شده و رشته های فنی وحرفه ای بهتر معرفی شوند تا محصولات در بازار دیده شوند.
حسن آقابابایی مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی وحرفه ای و کاردانش خواص آموزش فنی وحرفه ای و مهارت آموزی(TVET)، خاستگاه آموزش مبتنی بر شایستگی، تعریف مفهوم شایستگی، پروسه برنامه ریزی درسی فنی و مهارتی، تحلیل حرف و مشاغل، ساختار توسعه صلاحیت حرفه ای-تولید، ارزشیابی مبتنی بر شایستگی و انواع روشهای سنجش عملکرد و استلزامات اجرای رویکرد شایستگی در ایران را تشریح و بر مشارکت دبیرخانه های راهبری در طراحی برنامه های درسی را تاکید نمود.
وی دبیرخانه های راهبری را حلقه های واسط بین دفتر فنی وحرفه ای و سایر هنرآموزان برشمرد و بزرگترین چالش آموزش های فنی وحرفه ای را هدایت تحصیلی دانست.
مجتبی انصاری پور معاون دفتر در بخش صنعت، در کارگاه ارزشیابی برنامه های درسی به تشریح پروسه برنامه ریزی درسی در دفتر، پروسه تولید واجرای برنامه های درسی و تربیتی، شاخص ها و پرسش ها جهت تعیین وضعیت و مقایسه نظام سنجش و ارزشیابی، اصول سنجش و ارزشیابی حرفه ای، برنامه درسی فنی وحرفه ای در زمینه یادگیری کار وفناوری، نقش گروههای آموزشی و دبیرخانه های راهبری به عنوان ارکان اصلی آموزش وپرورش در اجرای برنامه درسی ملی پرداخت.
معصومه رضوانفر معاون دفتر تالیف در بخش خدمات، کشاورزی و هنر اظهار داشت: در دوران آموزشی بیماری کرونا کسب تجارب زیادی صورت گرفت و باید فناوری به کلاس و آموزش وارد شود. هم اکنون آموزش با رویکرد ترکیبی یا برنامه درسی ترکیبی بحث ملی است و ما نمیتوانیم فارغ از آن باشیم.
محسن کیالاشکی رییس گروه علوم پایه و فناوری دفتر فنی وحرفه ای وجود راهبرد برای محقق ساختن برنامه درسی فعلی، زنده بودن برنامه درسی، وجود محرک هایی چون تغییرات فناوری، کرونا و نوسانات اقتصادی، تاب آوری، کوچ ازحاکمیت به حکمرانی در نظام آموزشی، لطمه پذیری آموزش های فنی وحرفه ای و وجود نگاه کل نگر در تهیه برنامه های درسی را تشریح نمود.
در این دوره مدعوین نظرات انتقادات و پیشنهادات خودرا پیرامون مباحث کمبود تجهیزات در رابطه با کتابهای تالیف شده در هنرستانها، به روزرسانی استانداردها، بازبینی در محتوای کتابها باتوجه به نوآوری، افزایش تعامل بین رشته ای با دانشگاهها، ضعف در معرفی و تبلیغ رشته های فنی وحرفه ای به ارگانها، سازمانها و بازارکار، تشکیل کارگروه بین دفتر تالیف و صدا و سیما جهت برنامه سازی و اشاعه رشته های فنی وحرفه ای، مشارکت اصناف در آموزش، عدم ضمانت نامه های اجرائی در بحث تفاهم نامه ها، تاسیس و تجهیز هنرستان های همجوار، ایجاد تعامل دوجانبه دفتر تالیف فنی و حرفه ای با دبیرخانه های راهبری، بومی سازی رشته ها، عدم تامین نیاز نیروی انسانی لازم در بازار کار، عدم جانمایی صحیح دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی، عدم امکان آموزشهای مهارتی بصورت برخط و نیاز شدید به بکارگیری از شبیه سازها بیان نمودند.


منبع:

1401/11/03
08:54:41
0.0 / 5
305
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین