گزارش مدیریت آموزش از حواشی این روزهای امتحانات نهایی؛

تقلب در امنیت کامل !؟

تقلب در امنیت کامل !؟

به گزارش مدیریت آموزش، امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دوازدهمی و متقاضیان ترمیم معدل از روز سوم دیماه شروع شده و در ۱۰ روز اخیر اخباری در خصوص انتشار سوالات از سر جلسه امتحان در کانال های تلگرامی، درست چند دقیقه پس از شروع جلسه، پخش و همه گیر شد که نگرانیهای بسیاری را در خصوص به مخاطره افتادن امنیت آزمون ها به همراه داشت.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم روزانه و بزرگ سالان، یادگیری از راه دور و داوطلبان آزاد رشته های شاخه نظری دوره دوم متوسطه در دیماه ۱۴۰۱ با شرکت ۲۴۸ هزار و ۹۰۳ داوطلب در ۱۲۰۲ حوزه امتحانی از روز شنبه سوم دیماه شروع شده و تا روز دوشنبه، بیست و ششم دیماه ادامه دارد.
در اجرای بند ۵ ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی، دارندگان مدرک پایان تحصیلات دوره متوسطه (دوره شش ساله متوسطه، دوره چهارساله متوسطه، دوره سه ساله نیم سالی- واحدی، دوره پیش دانشگاهی نیم سالی-واحدی، دوره سه ساله سالی - واحدی، دوره پیش دانشگاهی سالی-واحدی، دوره دوم متوسطه نظری ۳-۳-۳-۳) و دانش آموزان شاخه های فنی وحرفه ای، کاردانش و دانش آموزان شاخه نظری داوطلب آزمون سراسری در گروه غیرمتناظر با رشته تحصیلی خود، برای ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم نمرات در امتحانات نهایی شرکت می کنند.
براین اساس از سال جاری و با عنایت به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش نهایی داوطلبان کنکور برای ورود به دانشگاه ها و دونوبته شدن کنکور سراسری که اولین نوبت آن در دیماه جاری برگزار می شود، آموزش و پرورش امکان ترمیم نمرات دروس نهایی را بر داوطلبان کنکور فراهم نموده است و بدین سان میتوان گفت بخش قابل توجهی از پشت کنکوری هایی که چند سالی است از زمان دریافت مدرک دیپلمشان می گذرد هم در کنار سایر مشمولان، در امتحانات نهایی دیماه شرکت می کنند.
در چنین شرایطی انتشار سؤالات توسط سودجویان در بعضی کانال های تلگرامی، باعث تشکیک در امنیت برگزاری امتحاناتی شد که مقرر است سهمی ۴۰ درصدی در پذیرش نهایی متقاضیان ورود به دانشگاه ها داشته باشد.
تاکنون امتحانات نهایی در ایام سوم، پنجم، هفتم، دهم، دوازدهم و چهاردهم برگزار شده است و در این میان سؤالات دروسی چون عربی، فیزیک، شیمی و... در رشته های مختلف بنا بر ادعای کانال های تلگرامی چند دقیقه پس از شروع امتحان، منتشر گردید که رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در واکنش به این مورد از شناسایی سریع حوزه های امتحانی که سؤالات از آنجا منتشرشده بود اطلاع داده و اعلام نموده نمرات دانش آموزانی که با ابزار و وسایل تقلب به جلسه امتحان رفته بودند "صفر" و با آنها برخورد شده است.
زارعی همینطور اعلام نمود که با همکاری سازمان سنجش، دستگاه سیگنال یاب را هم اضافه و به حوزه ها ارسال کردیم و حفاظت های آزمون مجهز به سیگنال یاب هم شدند.
همچنین در هفته جاری، معاون اجتماعی پلیس فتا از تشکیل ۷۰ کارگروه ویژه در پلیس فتای تهران و شهرستان ها برای رصد فضای مجازی، شناسایی تعداد زیادی تارنمای مجرمانه و انسداد ۹ کانال و صفحه با ادعای فروش سؤالات آزمون نهایی اطلاع داد.

تکرار انتشار سوالات درس امتحان بهداشت و سلامت در روز چهارشنبه
بااین همه، روز گذشته، چهاردهم دی ماه، مجدد برخی کانال های تلگرامی، برگه سؤالات آزمون درس سلامت و بهداشت را هم ۱۱ دقیقه بعد از شروع جلسه منتشر نمودند و ازاین رو ۱۰: ۱۱ دقیقه منتشر و به تدریج پاسخ سؤالات را درج کردند. آن طور که از پیام های درج شده در یکی از کانال های تلگرامی برمی آید، زمینه چینی و دون پاشی برای فروش سؤالات کنکور سراسری دیماه هدف اصلی این سودجویان است.







وقتی سوالات کنکور هم فروشی می شوند
برخی پیام های آنها را می توانید در ذیل بخوانید: «دیگه تقریبا دو هفته یا کمتر مونده، سریع تر اقدام کنید، بهترین فرصت همین دیماه هست.»، «ما کلید سرجلسه هم کنکور و هم امتحان نهایی با نمره ۲۰ و رتبه زیر ۵۰۰۰ میدیم، پنج دقیقه پس از شروع جلسه. سؤالات کنکور تو قرنطینه نگه داری میشه، ما حتی رابط قرنطینه در کرج هم می شناسیم، اما نفری دو میلیارد می گیره. بدونید که دست هیچ کس نمی رسه قبل جلسه. فقط سر جلسه لو می ره»
یکی از مدرسان کنکور در گفت وگویی با ایسنا، در رابطه با مبالغ فروش سؤالات کنکوری می گوید: «فروش سؤالات امتحان نهایی مجانی است، درآمدشان از ثبت نام فریب خوردگانی است که برای کنکور به این ها اطمینان می دهند. قیمت واقعی ها، یک میلیارد تومان و دله دزدها از ۲۰ میلیون تومان به بالاست. متأسفانه این پول ها برای پولدارها پولی نیست»، «تقلب در امنیت کامل برگزار شد، بچه ها هیچ مشکلی نداشتن، امنیت براشون مهیا بود، دم مسئولین گرم.»




دغدغه پشت کنکوری ها
اولیای یکی دانش آموزان کلاس دوازدهمی که می خواهد در کنکور رشته تجربی شرکت کند، به تبعات و صدمه های روحی نگران کننده این اتفاقات اشاره کرده و به ایسنا می گوید: «این طور که حالا می شنوم و با گزارش هایی که می رسد و چند دقیقه پس از آزمون سؤالات منتشر و تقلب شده، اجحاف در حق بچه هاست. کسی که پول دارد سؤالات و پاسخ ها را می خرد و تاثیر ۴۰ درصدی قطعی کنکور هم برایش منظور می شود و کسی هم که ندارد در حقش ظلم می شود.»
وی می افزاید: «دانش آموزی که تلاش و کوشش می کند با کسی که حقش نیست باید رقابت کند و متأسفانه آن فرد در جایگاه بالاتر هم قرار می گیرد. درخواست می کنم یا امنیت امتحانات را برقرار کنند و یا اگر نمی شود مصوبه تاثیر ۴۰ درصدی را لغو کنند چونکه به ضرر بچه ها می شود و آینده این ها به همین راحتی با یک تصمیم که همه جانبه نبوده از دست می رود.»
یک پسر داوطلب پشت کنکوری از استان آذریابجان شرقی در رابطه با حواشی رخ داده این گونه به ما توضیح می دهد: «بخشی از دروس را برای ترمیم معدل و شرکت در کنکور دیماه ثبت نام کردم و تابحال دو امتحان دینی و عربی را شرکت کرده ام. سطح امنیت و مراقبان، فاجعه بود. حوزه ما فلزیاب ندارد و یک نفر با دست مراقبان را تفتیش می کند و نمی شود از این طریق ابزارهای تقلب و گوشی موبایل را پیدا کرد، مثلا اگر گوشی در کفش باشد پیدا نمی کنند.»
وی می افزاید: «یکی از بچه ها کنارم نشسته بود و گوشی اش را از جیبش درآورد جواب ها را نوشت و بعد رفت. منی که سه روز درس خواندم فقط سرم را تکان می دادم و می گفتم کاش گوشی می آوردم و از این صحنه عکس می گرفتم که مدرک بشود و بتوانم بگویم وضع امتحانات نهایی این گونه است. در اطرافم دو نفر را دیدم که گوشی داشتند. جالب است در مدرسه ای که ما امتحان می دهیم هنرستان دخترانه است و مراقب ها خانم هستند و یک خانم به سختی می تواند از پسرها در این سن و سال در آزمون مراقب کند و چیزی به آنها بگوید.»
این داوطلب پشت کنکوری می گوید: «این تقلب ها و نمره های بالایی که کسب می شود تراز کنکور را تغییر می دهد و این رقابت دیگر سالم نیست. حقیقت امر این ست که یک در منطقه محروم درس می خوانم، پدرم به رحمت خدا رفته است، من هم هدف و رؤیا دارم و مادرم چشم انتظار من است. معدلم تا پیش از کرونا ۱۹ به بالا بود، اما در دوران کرونا معدلم بسیار افت کرد و ناچار شدم در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنم اما با این اوصاف، این رویه عادلانه نیست»
یک دختر پشت کنکوری هم دراین باره می گوید: «من پشت کنکوری هستم و در امتحانات ترمیم معدل شرکت می کنم. در امتحان عربی شرکت کرده بودم. در امتحان عربی در کلاس خودمان تقلبی ندیدم، اما در نخستین آزمونمان که ریاضی بود، یک لحظه برگشتم عقب و دیدم یکی از بچه ها در ردیف آخر گوشی اش را درآورده و دارد تقلب می کند و برگه اش را زودتر از همه ما تحویل داد. تقلب هم عین آب خوردن و راحت است. برخی بچه ها کیسه ای دست می گیرند و داخل آزمون می آورند و چون شفاف نیستند و کدر هستند می توانند گوشی داخل بیاورند و کنترل هم نمی شود.»
وی ادامه می دهد: «من ساعت مطالعه ام باوجوداینکه هم برای ترمیم معدل درس می خوانم و هم برای کنکور، کم شده چون انگیزه ای ندارم. با چه روحیه ای و اصلاً چرا باید درس بخوانم».
یک دانش آموز کلاس دوازدهمی دیگر هم با اشاره به اینکه سؤالات و پاسخ آنها در کانال تلگرامی پخش می شود می گوید: «البته من خودم در زمان امتحان شاهد هیچ تقلبی نبودم اما همین که سؤالات پخش می شود و در اختیار عده ای قرار می گیرد، استرس آور است.»

تقلب، تقلب است؛ ۲۵ صدم باشد یا ۲۰ نمره
دکتر اسلامی، مدرس ادبیات دانشگاه تهران و دبیر آزاد هم دراین باره می گوید: اساساً در زمینه ای که بخواهید فعالیت کنید اگر بدانید رویه عادلانه ای بر آن حاکم است، انگیزه تان بالا می رود و برای آن تلاش می کنید اما اگر بدانید کمک ها برای بعضی از جای دیگری می رسد، انگیزه تان را از دست می دهید. به مرورزمان به جای آنکه برخی دانش آموزان به سمت فراگیری علم بروند، به سمت استفاده از روش های نوین تقلب می روند. تبعات چنین اتفاقاتی ضعیف شدن بنیان های آموزش در کشور است و من استاد دانشجوهای بااستعدادی نمی بینیم و با دانشجوهایی طرف خواهیم بود که ۴۰ تا ۶۰ درصد سهم پذیرششان، از تقلب بوده است.
وی می افزاید: بحث تقلب در امتحانات، شوخی نیست، بلکه تأثیرات مخربی است که در آینده بر جای خواهد گذاشت. وقتی نمی توانیم آزمون امنی برگزار نماییم چرا باید سهم قطعی بالا برای آن در پذیرش کنکور در نظر بگیریم؟ در کنکور سراسری همه دستگاه ها بسیج می شوند تا امنیت آزمون برقرار شود و کسانی به دانشگاه راه یابند که نتیجه تلاش خودشان باشند.
اسلامی ضمن اشاره به این که در مصوبه اخیر کنکوری شورایعالی تصمیم برافزایش سهم سوابق تحصیلی شده که اتفاقاً خوب هم هست، اما آیا الزامات و زیرساخت های لازم برای اجرای آن فراهم شده است؟ می گوید: دو بار در سال و هر بار در بازه زمانی حدوداً یک ماهه امتحانات نهایی مگر می شود همه دستگاه ها را به این آسانی بسیج کرد، اینترنت ها و آنتن گوشیهای تلفن همراه را قطع کرد و اقداماتی ازاین دست انجام داد؟ این اقدامات نیازمند فراهم شدن زیرساخت هایی هستند که حفظ امنیت کامل امتحانات بدون آنها به سادگی میسر می شود.

در کنار مافیای کنکور، مافیای معدل هم شکل گرفته
وی ادامه می دهد: این در شرایطی است که به منتقدین مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، انگ مافیا بودن زده شد، ولی اکنون چه شده که باید شاهد باشیم علاوه بر مافیای کنکور، مافیای معدل و امتحانات نهایی هم ایجادشده است؟ در امتحان نهایی عربی ۲۸ هزار نفر در یک کانال تلگرامی ۱۰ دقیقه پس از آزمون به پاسخ ها دسترسی پیدا کرده اند، سؤال اینست که اگر حتی تعداد بسیار محدودی موفق به تقلب شوند، آیا حق مابقی داوطلبین تضییع نمی شود؟. این تقلب چه به اندازه ۲۵ صدم باشد و چه ۲۰ نمره، در نهایت تقلب، تقلب است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه یک نکته دیگر هم آنکه حذف دروس عمومی، مشخصاً منجر به عمیق تر خواندن آن نمی شود و تصمیمی بود که جای تأمل دارد می گوید: لازم است تجدیدنظرهایی دراین باره صورت بگیرد و به صورت جدی تری به این مساله توجه گردد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، مسؤلان آموزش و پرورش و دست اندرکاران برگزاری امتحانات نهایی، بارها تاکید کرده اند که امنیت طراحی و ارسال سؤالات امتحانات نهایی به صورت کامل برقرار و احتمال این که سؤالات آزمون پیش از رسیدن به سر جلسه لو برود، به صفر رسیده است اما تقلب هایی که اخیراً در سر جلسات آزمون به دلیل حمل موبایل و ریز ابزارهای جاسوسی و مانند آن رخ می دهد، نیازمند تشدید مراقبت ها و همراهی و همکاری دستگاههای دیگر از وزارت ارتباطات گرفته تا نیروی انتظامی و سازمان برنامه وبودجه را به منظور تأمین ابزارهای نظارتی می طلبد تا وزارت آموزش و پرورش بتواند امنیت امتحانات نهایی که به صورت جدی با سرنوشت چند صد هزار داوطلب کنکور گره خورده را به صورت کامل برقرار کند.
چراکه به نظر می آید علیرغم اظهارات قبلی پلیس و وزارت آموزش وپرورش، امکان تقلب بعد از دسترسی به سؤالات و پاسخ آزمون ها در کانال های تلگرامی هنوز به صورت کامل با تمهیدات فوری انجام شده ازجمله تأمین سیگنال یاب برای حوزه های امتحانی، از بین نرفته، ضمن آنکه آموزش و پرورش هنوز به این پرسش ها پاسخ نداده که آیا همه متقلبان و متخلفان چند آزمون قبلی شناسایی و با آنها برخورد شده است؟ میزان و ابعاد تخلف چه قدر بوده و با فرض مشخص نبودن متقلبان و عدم امکان شناسایی و دسترسی به آنها، با عنایت به محرز شدن تقلب ها، در برگزاری امتحانات نهایی تجدیدنظر خواهد شد؟.




منبع:

1401/10/15
21:30:51
0.0 / 5
375
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین