مدیر مركز فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین:

انگیزه هایی غیر از حجاب پشت این اعتراضات است

انگیزه هایی غیر از حجاب پشت این اعتراضات است

به گزارش مدیریت آموزش، مدیر مرکز فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین اظهار داشت: ظهور اجتماعی صرفا به معنای تظاهرات و اعتراض در کف خیابان نیست. ظهور اجتماعی می تواند در رسانه یا از اقدامات دانشجویی باشد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، سیدعبدالرسول علم الهدی مدیر مرکز فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در میزگرد جایگاه تربیت در سیاست گذاری حجاب و تاثیر آن در وضعیت فرهنگی اجتماعی ایران، با اشاره به اینکه سیاست گذاری تربیت در تمام جوامع کاملاً قابل فهم است فصل مشترک آنها جامعه پذیری است؛ اظهار داشت: کادرسازی به مفهوم هویت یابی هم باید در جامعه صورت گیرد. علم الهدی با اشاره به اینکه سیاست گذاری های تربیتی سیاست گذاری هایی بر اساس فرهنگی و با نگاهی فرهنگی است؛ اظهار داشت: ما در حوزه سیاستگذاری همواره معنای متفاوتی از تربیت را نسبت به آموزش در نظر داریم؛ کادرسازی در جامعه ایرانی هم با کادر سازی در جوامع دیگر متفاوت خواهد بود. این محقق دانشگاه امام حسین در تعریف واژه تربیت اظهار داشت: تربیت فرآیندی تعاملی و مستمر میان دو عامل انسانی است که از یک جهت زمینه سازی و از جهت دیگر حرکتی ارادی و آگاهانه است؛ برای رشد همه جانبه استعدادها در جهت حیات طیبه و کمال انسانی که همان ظهور ربوبیت الهی است. علم الهدی با اشاره به اینکه تربیت باید دارای این سه رکن اساسی باشد؛ اظهار داشت: ظهور ربوبیت الهی، وجود دو انسان و حرکت آزادانه و ارادی سه بخش اصلی این تربیت است. وی با طرح این سوال که آیا این مسائل قابلیت سیاست گذاری دارد اظهار داشت: اساسا این موارد باید با سیاستگذاری کنترل شود این جریانی در ارتباط با اجتماع است و تنها تصمیمی فردی نیست. این محقق با اشاره به اینکه ما یک امت واحد هستیم که باید برای هدایت و تربیت یکدیگر دغدغه داشته باشیم اظهار داشت: سیاست تربیتی یکی از اصول اساسی سیاستگذاری عامه جامعه اسلامی است؛ جامعه ای که تحت هدایت ولایت الهی است. وی ضمن اشاره به اعتراضات برخی دانشجویان نسبت به مبحث حجاب اظهار داشت: مشخص است که خیلی از انگیزه های غیر از حجاب پشت این اعتراضات است و هنوز به یک جنبش دانشجویی جدی تبدیل نشده است. وقتی به خانواده اشاره می نماییم به هیچ عنوان نباید با سایه همجنس گرایی مواجه شویم علم الهدی با اشاره به اینکه دنیای رسانه ای امروز بلندگوها و خواسته ها را تغییر می دهد اضافه کرد: بخش زیادی از جامعه امروز ما حجاب را قبول دارد اما رسانه ها فرایندهای جدید ایجاد و خواسته های دیگری را مطرح می کنند؛ ما تحت تاثیر بلندگوهای رسانه ای در زمینه تربیت قرار می گیریم. علم الهدی سالم سازی جامعه را خواسته اصلی مردم از حکومت دانست و اظهار داشت: باید شرایط زیست اخلاقی ما در جامعه وجود داشته باشد. باید خانواده پاس داشته شود. وقتی به خانواده اشاره می نماییم به هیچ عنوان نباید با سایه همجنس گرایی مواجه شویم. به هیچ وجه نباید فیلم هایی تولید نماییم که در آن حقارت زن و تحقیر زن را که محور خانواده است؛ ببینیم.
ظهور اجتماعی صرفا به معنای تظاهرات و اعتراض در کف خیابان نیست. ظهور اجتماعی می تواند در رسانه باشد. وی با طرح این سوال که آیا سینمای ما تابحال در این محور اخلاقی خانواده، زن را نشان داده است اظهار داشت: این جاست که ما با تناقض در بین سیاست ها و محصولات رسانه ای تولیدی خودمان مواجه هستیم. علم الهدی کوشش برای ترویج حجاب را درخواست مردم از حکومت عنوان نمود و اضافه کرد: ظهور اجتماعی صرفا به معنای تظاهرات و اعتراض در کف خیابان نیست. ظهور اجتماعی می تواند در رسانه باشد. ظهور اجتماعی می تواند یک اقدام دانشجویی باشد می تواند اعلام درخواست ها در حوزه های عمومی باشد. در ظهور اجتماعی مردم با سیاست های اجتماعی مواجه می شوند و امکان دارد با این سیاست ها موافق نباشند و حتی امکان دارد ما نسبت به سیاست ها واگرایی داشته باشیم. این محقق ماهواره را یک مثال در مخالفت اجتماعی خواند و اظهار داشت: بعنوان مثال استفاده از ماهواره حرام و ممنوع می باشد اما ۷۰ درصد استفاده کنندگان تلویزیونی در کشور، ماهواره هم دارند. خارج از این که ما این آمار را بپذیریم یا خیر قبول داریم که جمعیتی از استفاده کنندگان تلویزیون از ماهواره هم استفاده می نماید. آیا ۷۰ درصد ضد جمهوری اسلامی هستند؟ آیا کسانی که ماهواره دارند ضد جمهوری اسلامی می اندیشند یا حتی مخالف رسانه ملی هستند؟ خب این طور نیست. ظهور اجتماعی می تواند یک اقدام دانشجویی باشد؛ در ظهور اجتماعی مردم با سیاست های اجتماعی مواجه می شوند. علم الهدی تصریح کرد: واکنش گران در عرصه سیاستگذاری اجتماعی یا تاثیرگذاران و یا تاثیر پذیران از آن تصمیم اجتماعی هستند. شاید در بعضی مواقع ما میان کنشگران گونه شناسی نداشتیم اما به صورت کلی سیاستگذاری ها مشخص است. وی ضمن اشاره به مصوبه سال ۱۳۸۴ شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: این مصوبه تمامی ذی نفعان و کنشگران را مشخص می کند. مصوبه اخیری هم که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر طراحی شده، توسعه دهنده همان مصوبه است که طی آن ۱۶ دستگاه اجرایی کشور موظف به برخی سیاست ها شدند. در نهایت باید از این دستگاههای اجرایی پرسیده شود آیا به وظایف خود درست عمل کرده اند یا خیر.


منبع:

1401/08/05
13:50:57
0.0 / 5
408
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین