رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛
تفاوتی در راه رشد دانش آموزان عادی و استثنایی وجود ندارد
به گزارش مدیریت آموزش، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: ما در نظام تعلیم وتربیت مکلفیم تا متناسب با شرایط و نیازهای خاص دانش آموزان بسترهای رشد و کمال دانش آموزان را فراهم نماییم.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، حمید طریفی حسینی، در آیین افتتاح هفدهمین دوره مسابقات فرهنگی - هنری دانش آموزان استثنایی کشور با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم دولت خصوصاً شهیدان رجایی و باهنر، اخلاص در عمل، مردمی بودن و روحیه کار جهادی را از خاصیت ها و مختصات مهم سبک مدیریتی این شهیدان برشمرد و بر لزوم توجه به این ارزش ها در دوره ی جدید مدیریتی آموزش و پرورش تاکید کرد.
وی با یادآوری نام گذاری امروز به عنوان روز "اخلاق و معنویت" در روزشمار هفته دولت از "هنر و زیبایی شناسی" به عنوان مؤثرترین و کارآمدترین ابزار انتقال پیام و ترویج و تعمیق ارزش های اخلاقی و معنوی در جامعه یادکرد.
طریفی حسینی با بیان قسمتی از مبانی نظر هنر و زیبایی شناسی در نگرش اسلامی و لزوم توجه به آن در راستای دستیابی به هنر متعالی، از خداوند به عنوان جمال مطلق، خالق، آفریننده و سرمنشأ تمامی زیبایی های در عالم هستی یادکرد و با تکیه بر قدرت خلاقیت، صورتگری و آفرینش گری انسان به عنوان جلوه ای از قدرت آفرینش گری و خالقیت خداوند، ضرورت توجه به ساحت قدسی، معنوی و الهی هنر و زیبایی شناسی را متذکر شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توانایی ادراک و خلق زیبایی شناسانه انسان ها را متناسب با مرتبه و ظرف وجودی انسان ها و پاکی و بزرگی روح آنها دانست و از دید عمیق هنری و زیبایی شناسانه دانش آموزان استثنایی که متأثر از خاصیت های روحی این دانش آموزان است، تجلیل نمود.
طریفی حسینی در ادامه اظهار داشت: اهداف نظام تعلیم وتربیت یکپارچه می باشند و تفاوتی در مقصد و مسیر رشد و تعالی و کمال دانش آموزان عادی و استثنایی وجود ندارد و ما در نظام تعلیم وتربیت مکلفیم تا متناسب با شرایط و نیازهای خاص دانش آموزان زمینه های رشد و کمال دانش آموزان و شرایط پدیدایی و رشد و توسعه و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را فراهم نماییم.
معاون وزیر آموزش و پرورش از مدرسه به عنوان کانون پدیدایی و توسعه استعدادهای هنری و از مسابقات هنری به عنوان موقعیت کشف و شناسایی استعدادهای هنری یادکرد و بر لزوم بازآفرینی روش های تدریس و آموزش مبتنی بر آموزه های هنری و زیبایی شناسانه تاکید کرد.
وی در ادامه وجود معلمان چند مهارتی و "معلمان زیبایی شناس" که خود واجد قدرت تخیل، خلاقیت و آفرینندگی باشند را لازمه تعلیم وتربیت چند ساحتی و زمینه ساز پدیدایی و توسعه استعدادهای هنری دانش آموزان در مدرسه دانست و بر لزوم مدلول دار کردن و لذت بخش کردن یادگیری و خارج کردن تدریس و آموزش از روش های خشک و غیرمنعطف مبتنی بر آموزه های هنری و زیبایی شناختی و خلق موقعیت ها و فرصت های تربیتی خارج از مدرسه ای تاکید کرد.
طریفی حسینی، با بر شمردن کارکردهای مختلف جشنواره های هنری از ظرفیت این جشنواره ها در راستای ارتقای هنرآموزی و فعالیت هنری دانش آموزی به هنر حرفه ای و ارزش آفرینی از تولیدات هنری دانش آموزان یادکرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با یادآوری تحولات فناورانه در عصر جدید، لزوم توجه به عرصه های جدید هنر و زیبایی شناسی خصوصاً در عرصه هنرهای دیجیتال، برنامه ریزی برای خلق فرصت ها و موقعیت های هنری در بستر فضای مجازی را خواهان شد.
وی در آخر به لزوم طراحی رشته های تحصیلی خصوصاً در عرصه های در رابطه با هنرهای دستی و تجسمی متناسب با اقتضائات و شرایط روز تاکید و در این جهت از برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش در خصوص ایجاد رشته های تحصیلی جدید برای دانش آموزان استثنایی آگاهی داد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب