گلایه حداد عادل از تکیه زیاد آموزش و پرورش بر محفوظات و تست زنی

گلایه حداد عادل از تکیه زیاد آموزش و پرورش بر محفوظات و تست زنی

به گزارش مدیریت آموزش، عضو شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: همه می نالند که آموزش و پرورش بیش از حد تکیه بر محفوظات کرده است و حرف درستی هم هست؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید دعوت کننده به تفکر و تعقل باشد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، غلامعلی حداد عادل در آیین تکریم مهدی علی اکبرزاده و معارفه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، که با حضور تعدادی از هنرمندان این عرصه برگزار شد، با اشاره به گلایه از تکیه بیش از حد آموزش و پرورش بر محفوظات، اظهار نمود: البته برخی درسها نظیر تاریخ و جغرافیا و ادبیات چاره ای جز محفوظات ندارند، اما وقتی ما در آموزش و پرورش بودیم آنقدر این حفظ کردن و نمره گرفتن غلبه کرده بود که از بنده که مسئول کتب درسی بودم به اصرار می خواستند برای ورزش هم کتاب بنویسیم و این بد است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با اعلان اینکه این بد است که بجای فکر کردن و حرکت کردن، حفظ کردن غلبه داشته باشد، اشاره کرد: شیوه های امتحانی هم این شرایط را بد و بدتر کرده است. همین تست زدن ها که همه را تحت تاثیر برای ورد به دانشگاه قرار داده است و همه دنبال مهارت تست زدن برای ورود به دانشگاه هستند، گرایش به محفوظات و حافظه را بیشتر کرده است. کانون باید دعوت کننده به تفکر و تعقل باشد.
وی خطاب به مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اشاره کرد: از خود بپرسید لازمه پرورش فکری چیست؟. باید برای رشد فکری کودک و نوجوان شما مجهز باشید و لوازم کار را فراهم کنید.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اعلان اینکه آموزش و پرورش مسئول آموزش رسمی کشور است، اشاره کرد: در هر مدرسه ای ما یک برنامه و یک فوق برنامه داریم. مدارسی موفق هستند که به فوق برنامه به اندازه خود برنامه اهمیت می دهند. هویت، امتیاز و تفاوت مدارس در فوق برنامه هایشان است. نهادی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار وزارت آموزش و پرورش تعبیه شده و فوق برنامه ها را پیش می برد. بدین سبب کانون را باید مکمل آموزش و پرورش دانست.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از "پرورش فکری" به عنوان کلید واژه مهم یاد کرد و اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فقط برای سرگرمی نیست بلکه برای رشد فکری نسل آینده نیز هست. بدین سبب باید این کلید واژه "پرورش فکری" محور همه برنامه ریزی ها و فعالیت ها باشد. در حقیقت پرورش فکری بیان کننده راهبردی است که باید بر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان حاکم باشد.

بگفته عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قریب به ۶۰ سال سابقه دارد و خیلی از هنرمندان دوران کودکی و نوجوانی خودرا با خواندن کتاب های کانون سپری کرده اند.
وی معتقد می باشد که "ادبیات کودک" از اواسط دهه ۳۰ در ایران معنا و هویت پیدا کرد و استاد شهید "مرتضی مطهری" همچون افرادی است که در عرصه اسلامی قدم در ادبیات کودک گذاشت.

حداد عادل با تاکید بر این که کانون باید با بهره گیری از انواع امکانات، "تفکر" را در میان کودکان و نوجوانان پرورش دهد، اشاره کرد: توجه به دانش و فرهنگ، پرورش قوای عقلانی و استدلال منطقی در میان کودکان و نوجوانان بیشترین نیاز ما است. کانون در کنار فرهنگ اسلامی به فرهنگ ایرانی نیز باید توجه داشته باشد. خصوصاً باید به زبان فارسی که هویت ملی ما است توجه داشته باشیم. در و دیوار شهر را ببینید که چقدر از بی توجهی به زبان و خط فارسی زشت شده است؟.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش، اشاره کرد: انتظار این است نسلی که با کارهای کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش تربیت می شود، نسلی باشد که به اسلام اعتقاد و به ایران علاقه داشته باشد. این دو مورد باید با هم باشند.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلان اینکه احساس می کنم فعالیت کانون پرورش فکری در عرصه عمومی تعلیم و تربیت کشور کم فروغ و ضعیف شده است، اظهار نمود: زمانی کانون در عرصه کتب ممتاز حرف اول را می زد و حتی بهترین نقاش های قبل انقلاب در خدمت کانون بودند. از اقای علامتی خواهش می کنم کانون را به جایگاه شایسته خود باز گرداند. از وزیر آموزش و پرورش هم می خواهم عنایت خاص به جبران و حل این مشکلات داشته باشند. در شورای عالی آموزش و پرورش نیز این نکته را خواهم گفت.
وی با اعلان اینکه چاپ کتاب نیازمند انواع و اقسام لوازم است، خطاب به مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، اظهار داشت: شما ناشر ملی هستید و کارهایتان باید الگو باشد. باید دید برای چاپ کتاب چه مصالحی نیاز دارید. قابل قبول نیست مساله "کاغذ" موجب شود شما کتاب چاپ نکنید.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، از فضای مجازی با عنوان "داستان پُر آب چشم" یاد کرد و با اعلان اینکه فضای مجازی به کلی عرصه فکر و فرهنگ را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: کانون پرورش فکری به فضای مجازی ورود پیدا کرده است. روز به روز این فضا گسترده تر می شود و باید کانون از این طریق سرمایه گذاری اصلی انجام دهد.
حداد عادل در انتهای سخنان خود خطاب به مسئولین کانون پرورش فکری اشاره کرد: بسیاری از بچه ها خصوصاً در مناطقی نظیر روستاها و... به جز کتاب درسی دسترسی به کتب دیگر ندارند و تنها کتب درسی را خوانده اند. باید در درجه اول به فکر آن محرومان بود و خدمات خودرا با کتابخانه های سیار و دیگر ابتکارات در ابتدا برای این بچه ها عرضه نمود.




منبع:

1401/05/25
20:41:02
0.0 / 5
508
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین