وزیر آموزش و پرورش؛
مولفین کتب درسی نظرات معلمان و دانش آموزان را جویا شوند
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: تقویت ارتباط با معلمان و دانش آموزان بعنوان اصلی ترین مخاطبان کتاب های درسی بسیار ضروری می باشد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای هفتم تیر و هفته قوه قضاییه، ضمن اشاره به شخصیت والا و منش اخلاقی و سیره عملی شهید عالی قدر بهشتی، اظهارداشت: این شهید گرانقدر در سیره عملی بسیار نظام مند، رئوف و دقیق بود. وی ضمن اشاره به سه هجرت تمدن ساز از صدر اسلام که با بعثت حضرت رسول (ص) آغاز و در ادامه با قیام امام حسین (ع) و هجرت امام رضا (ع) تداوم یافته است، اضافه کرد: شهدایی مانند شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید رجایی را باید بر آمده از تمدن ناب رضوی شناخت و با عنایت به این که هر سه شهید بزرگوار معلم بودند، میتوان گفت؛ در تثبیت و کارآمدی این نظام مقدس و تحکیم تمدن رضوی را مدیون تلاش و جهاد معلمان هستیم. در کتاب های درسی به سیره، روش و منش زندگی معلمان شهید پرداخته شود وزیر آموزش و پرورش افزود: خیلی از تحولات با برنامه درسی ایجاد می شود و اساسا سازمان پژوهش گرانیگاه تحول در آموزش و پرورش است و حکمرانی تعلیم و تربیت در این سازمان باید صورت گیرد. باید در محیط یادگیری، کلاس درس و کتاب های درسی به سیره، روش و منش زندگی معلمان شهید پرداخته شود. نوری ضمن اشاره به شعار سال؛ تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین اظهار داشت: زیرساخت های دانش بنیان باید از دوره های قبل از دبستان شروع شود و اگر این کار در این سنین آغاز نشود، در سنین بالاتر اثر گذار نخواهد بود. اگر زیر ساخت ها دانش بنیان نباشد، تولید بهره ور نخواهد بود. اگر اشتغال باشد، حتما تولید هم خواهد بود و تولید دانش بنیان اثر بخش تر خواهد بود و در این خصوص سازمان پژوهش نقش بی بدیلی دارد. باید از ظرفیت مراکز پژوهشی بهره برد و با تقویت ظرفیت و انجام امور عالمانه؛ اقدامات خوب با سرعت و دقت صورت گیرد. تذکر مقام معظم رهبری در مورد زوائد کتاب های درسی؛ یک خواست اجتماعی است وی ضمن اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با فرهنگیان کشور در مورد حذف زوائد کتاب های درسی اظهار داشت: تذکر حضرت آقا؛ یک خواست اجتماعی است، بنابراین مولفین کتب درسی، نظرات دانش آموزان و معلمان و توجیه و دلابل و منطق آنها را جویا شوند. باید موارد اصلاح شده، افزوده شده و تغییر یافته در کتاب های سال تحصیلی آینده را با ذکر علل و به صورت دقیق برای جامعه بیان نماییم، بنابراین جامعه باید بداند برای کتب درسی چه فعالیتهایی انجام می شود. ضرورت تقویت ارتباط سازمان پژوهش با معلمان و دانش آموزان بعنوان اصلی ترین مخاطبان کتاب های درسی نوری اضافه کرد: خارج از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ معلم ها، متخصص برنامه درسی نیستند، بنابراین باید معلمان را با برنامه های درسی آشنا نماییم. ازاین رو تقویت ارتباط با معلمان و دانش آموزان بعنوان اصلی ترین مخاطبان کتاب های درسی بسیار ضروری می باشد. تا ابهامات کتاب درسی برایشان برطرف شود چون که معلم است که درس را منتقل می کند و فرایند یادگیری را تکمیل می کند. در انتها این نشست هم سه تن از کارشناسان سازمان پژوهش به نمایندگی از دیگر حاضران، نظراتی را در مورد جایگاه برنامه درسی و ضرورت نگاه ویژه وزیر آموزش و پرورش و حوزه های ستادی به این امر، لزوم تعامل بخش های مختلف در اجرای دقیق برنامه درسی، آموزش منابع انسانی، به روز بودن رشته های دانشگاه فرهنگیان و هم افزایی بیشتر این دانشگاه با سازمان پژوهش، چالش های پیش روی هنرستان ها، افزایش اعتبارات تخصیص داده شده به شبکه ملی مدارس ایران (رشد)؛ را مطرح نمودند. همچنین، وزیر آموزش و پرورش با حضور در جمع شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جریان برخی امور و اقدامات مدیران قرار گرفت. در ادامه نیز، نوری با حضور در کنار یادمان شهیدان سیدکاظم موسوی و سلیمی جهرمی، با قرائت فاتحه ای به آنان ادای احترام کرد.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب