طریفی حسینی مطرح كرد؛

راه اندازی 70 درصد مدارس استثنایی توسط خیرین

راه اندازی 70 درصد مدارس استثنایی توسط خیرین

به گزارش مدیریت آموزش رییس سازمان دانش آموزان استثنایی اظهار داشت: علاوه بر 155 مدرسه درحال ساخت، لازم است 121 فضای آموزشی دیگر هم متناسب با شرایط دانش آموزان استثنایی ایجاد شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، نشست مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس بامداد امروز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرا شد. حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این جلسه با اعلان اینکه آموزش و پرورش مولد سرمایه انسانی و محور توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور است اظهار داشت: وظیفه ما انسان سازی است، انسانی که متحرک و ارزش آفرین بوده و عامل توسعه و پیشرفت است. وی با اعلان اینکه توفیق خدمت به ۱۴۲ هزار دانش آموز استثنایی را داریم، اظهار داشت: بطور قطع دانش آموزان استثنایی هم مانند دیگر دانش آموزان در آبادانی کشور نقش دارند و سرنوشت آنان برای ما هم مهم است؛ بنا بر این پس از حدود سه دهه خدمت رسانی مخصوص به این دانش آموزان جایگاه خوبی را در میان کشورهای جهان داریم. رییس سازمان مدارس استثنایی اضافه کرد: آموزش و پرورش استثنایی نماد عدالت تربیتی است که قسمتی از عدالت اجتماعی است. با این نگاه آموزش و پرورش استثنایی همیشه در اولویت مسئولان وزارت آموزش و پرورش بوده است. طریفی حسینی با اعلان اینکه در سالهای قبل استعدادهای زیادی را معرفی و شناسایی کردیم اظهار داشت: سال قبل یکی از دانش آموزان ما نفر اول مسابقات حفظ قرآن در جهان و در میان همه دانش آموزان عادی شده است؛ نظر ما هم همین است که باید شرایط رشد و تعالی این دسته از دانش آموزان را فراهم کنی. و مشکلات آنان مانع رشد آنها در میان دیگر دانش آموزان نیست. رییس سازمان دانش آموزان استثنایی با اشاره به بحث عدالت تربیتی اظهار داشت: متأسفانه با وجود کوشش های انجام شده هنوز در بحث پوشش همه دانش آموزان گرفتار مشکل هستیم؛ گاهی دانش آموز استثنایی شناسایی می شود اما بنا به دلایلی امکان حضور آنان در مدرسه فراهم نمی گردد. طریفی حسینی سختی دسترسی به مدرسه را یکی از اشکالات تعدادی از دانش آموزان استثنایی برای تحصیل دانست و اظهار داشت: تلاش ما بر این است که این دانش آموزان در مدارس عادی حضور پیدا کنند. تعدادی از دانش آموزان استثنایی مثل دانش آموزان نابینا یا کم شنوا امکان حضور در مدارس عادی را دارند که تنها لازم به آماده سازی این مدارس عادی برای آنان است. اما برای دانش آموزانی که با مشکل ذهنی مواجهند باید مدارس خاصی برای آن ایجاد شود. وی با اشاره به پراکندگی جمعیت دانش آموزان استثنایی اظهار داشت: پراکندگی جمعیت این دسته از دانش آموزان به شکلی است که پوشش تحصیلی دانش آموزان را گرفتار مشکل کرده است. رییس سازمان مدارس استثنایی کشور اضافه کرد: ما حدود ۱۵۵ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی را درحال ساخت داریم که شامل ۱۰۰ مدرسه و فضای تحصیلی، ۱۷ فضای توانبخشی، چهار مرکز جامع تشخیص و پنج مرکز ویژه یادگیری است. طریفی حسینی با اعلان اینکه علاوه بر این ۱۵۵ مدرسه درحال راه اندازی به ۱۲۱ فضای آموزشی دیگر هم نیازمندیم اظهار داشت: این مدارس نیازمند فضاهای مناسب برای این دسته از دانش آموزان است و ما باید این فضاها را متناسب با این دسته از دانش آموزان ایجاد نماییم. رییس سازمان مدارس استثنایی اضافه کرد: استانداردهای مورد نیاز برای ساخت مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی تعیین شده و در اختیار مسئولان سازمان نوسازی قرار گرفته است و آنان مطابق با استانداردهای اعلامی درحال تکمیل مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی هستند. وی با اعلان اینکه نخستین نکته در توسعه عدالت تربیتی وجود یک مدرسه استاندارد است اضافه کرد: کودک دارای شرایط خاص اگر از مدرسه محروم شود از خیلی از خدمات اجتماعی محروم خواهد شد؛ حیات اجتماعی کودک با مدرسه گره خورده است؛ دانش آموزان استثنایی پس از خانواده با مدرسه انس دارند؛ به همین خاطر برای ما در سازمان دانش آموزان استثنایی، مدارس علاوه بر محیط یادگیری محیط اجتماعی سازی دانش آموزان به کمک ارائه خدمات اجتماعی هستند. وی با اعلان اینکه خیرین کمک زیادی برای ساخت مدارس به ما داشتند اظهار نمود: ما به حضور خیرین و مردم در امر مدرسه سازی باور داریم ایثار و انفاقی که خیرین انجام می دهند ارزش هایی هستند که ما در کوشش برای این انتقال این ارزش ها برای دانش آموزان هستیم. طریفی حسینی با اشاره به ارتباط قوی نظر و عمل اظهار داشت: دانش آموز با مشاهده رفتار عملی خیر ارزش ها را درک می کند وقتی دانش آموز وارد مدرسه خیرساز می شود عملاً این ارزش ها را به چشم می بیند پس ما در تلاشیم تا شرایط را برای خیرین فراهم نماییم تا زمینه آموزش ارزش ها را برای مادر مدارس فراهم آورند. وی به موضوع مردمی سازی در وزارت آموزش و پرورش اشاره نمود و اظهار داشت: طی این سال ها حضور خیرین در امر ساخت مدارس و مدیریت آن جلوه ای از مردمی سازی در آموزش و پرورش بوده است ما خواهان این هستیم که این الگو به همه بخش ها و نهادها تسری پیدا کند و ما این شرایط را فراهم نماییم که خیران نه فقط در امر مدرسه سازی که به عنوان شرکای راهبردی در زمینه های سیاستگذاری، برنامه ریزی، حوزه های اجرائی و برنامه سازی هم بتوانند فعالیت کنند. وی با اعلان اینکه خیران بیش از ۷۰ درصد مدارس مورد نیاز دانش آموزان استثنایی را می سازند اظهار داشت: این عدد در ساخت مدارس عادی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است. در آموزش و پرورش استثنایی در خراسان رضوی حتی بیش از ۸۰ درصد مدارس توسط خیرین تولید شده است؛ زمان نوسازی هم قسمتی از ساخت مدارس را با شیوه مشارکتی و ترکیبی ساخته است که قسمتی از هزینه ها را خیرین دادند از پروژه های درحال ساخت برق شیراز خیران به عهده داشته و برخی مشارکتی بودند. حسینی با اشاره به پویش آجر به آجر اظهار داشت: پویشی که سازمان نوسازی و خیران تحت عنوان پویش آجر به آجر راه اندازی کرده اند در امتداد تکمیل ۸ پروژه ناتمام مدارس استثنایی بوده است که تعدادی از آنان در مناطق محروم بوده و در اولویت هستند و میزان پیشرفت آنان نیز بین ۵۰ تا ۸۰ درصد بوده است و می توان با اعتباری که از این پویش به دست می آید این مدارس را تکمیل کرد. وی اشاره کرد این هشت پروژه در استانهای البرز خراسان شمالی هرمزگان خراسان جنوبی سیستان و بلوچستان چهارمحال و بختیاری شهرستانهای استان تهران و استان بوشهر هستند.


منبع:

1401/04/05
12:12:04
0.0 / 5
185
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین