شروع اصلاح و حذف مطالب غیرمفید کتب درسی از سال آتی

شروع اصلاح و حذف مطالب غیرمفید کتب درسی از سال آتی

وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: تحول در آموزش و پرورش به مفهوم هدایت دانش آموزان به سمت مهارت های زندگی و شغلی است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، یوسف نوری با حضور در شبکه یک سیما، برنامه ثریا با موضوع «ضرورت تحول در آموزش و پرورش از اصلاح سرفصل های درسی و حذف مطالب غیرکاربردی تا عدالت آموزشی و تقویت هویت ملی و خودباوری در مدارس» درباره رسالت آموزش و پرورش اظهار نمود: با وجود تصویب سندتحول بنیادین در سال ۱۳۹۰، شاهد اجرائی شدن این سند در آموزش و پرورش نبودیم و تنها در بعضی از مدارس کشور، همکاران ما بصورت خودجوش این سند را اجرا کردند که همچون این همکاران می توان به شهیدانی همچون شهید سعید آشتیانی یا شهید حسن تهرانی مقدم اشاره نمود که درحوزه سلول های بنیادین و موشکی در مدارس حوزه کار خود به پژوهش پرداختند و مدارس را طبق سند تحول بنیادین از آموزش محور به پژوهش محور تبدیل کردند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه بارها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صراحت مطرح کردیم که وظیفه آموزش و پرورش تربیت و پرورش دانش آموزان در ساحت های شش گانه و رسیدن به تربیت نوین اسلامی است و به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای کنکور نیستیم، اما تعدادی از مدارس هنوز هم آموزش محور هستند.
آماده کردن دانش آموزان برای کنکور وظیفه آموزش و پرورش نیست نوری افزود: برای آماده کردن بستری که بتواند دانش آموزان را به تربیت نوین اسلامی برساند، داشتن برنامه درسی ضرورت دارد. به این معنا که برمبنای برنامه ریزی های دقیق و هدفمند، محتوا و هدف مناسب را در کتاب های درسی وارد نماییم و در نهایت بر طبق این برنامه درسی، ارزشیابی صورت گیرد و نتایج بررسی شود.
۸۰ درصد رتبه های آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد
وزیر آموزش و پرورش درباب نحوه آموزش مدارس دولتی و استقبال خانواده ها از این مدارس بیان کرد: مدارس خاص دولتی مانند؛ مدارس استعداد های درخشان یا مدارس نمونه، بسیار مورد استقبال خانواده ها هستند. در این مدارس شاهد پذیرش بیشتر دانش آموزان در دانشگاه های خوب کشور هستیم، اما سوی دیگر مدارس دولتی هم وجود دارد که به دلیل عدم وجود نیروی انسانی کافی و مناسب، متاسفانه ورود به دانشگاه خوبی نداریم، پس ۸۰ درصد رتبه ها در تمام گروههای آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد.
نوری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب به اختصاص ساعات خاصی در مدارس برای دروس مهارت محور تاکید داشته اند، اظهار داشت: در سند تحول بنیادین هم بر آموزش مهارت محور دانش آموزان بسیار تاکید شده است. بدین جهت ضرورت تحول در آموزش و پرورش، هدایت دانش آموزان به سمت مهارت های زندگی و شغلی است.
وی با اشاره به این که متاسفانه امروز رویای خیلی از خانواده ها پذیرش فرزندانشان در رشته های پزشکی است و به همین دلیل دانش آموزان را به سمت رشته تجربی هدایت می کنند، اظهار داشت: میزان قبولی در رشته های پزشکی به نسبت دانش آموزان رشته تجربی برابر ۱ به ۱۰۰ است یعنی از هر ۱۰۰ نفر دانش آموز فارغ التحصیل رشته تجربی، تنها یک نفر در رشته های پزشکی پذیرفته می شوند و باقی در این مسابقه ناعادلانه و نابرابر بازنده هستند. تحقیقات نشان داده است که تأثیر روحی و روانی عدم پذیرش دانش آموزانی که سال ها در پشت سد کنکور مانده اند، بسیار جدی است و خانواده های این دانش آموزان و جامعه باید به سلامت روانی این دانش آموزان بصورت جدی فکر کند.
مطالب غیر کاربردی کتاب های درسی نیازمند اصلاح و حذف وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: تعدادی از مطالب کتاب های درسی کاربردی نیستند و نیاز به اصلاح و یا حذف دارند. مطالب کتاب های درسی باید به شکلی باشد که برای دانش آموزان سواد چندجانبه را به همراه داشته باشد تا آنها را به مسئولیت اجتماعی برساند، پس باید با بررسی دقیق صاحب نظران و متخصصان، مطالب فقط حفظی و غیرکاربردی کتاب های درسی که در زندگی آینده دانش آموزان هیچ تأثیری ندارد، از کتاب های درسی حذف نماییم.

جدول زمان بندی حذفیات مطالب درسی غیرمفید در کتب درسی به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پاسخ به این پرسش که جدول زمان بندی حذفیات مطالب درسی غیرمفید در کتب درسی چیست؟ اظهار داشت: برمبنای جدول بندی و برنامه ریزی های انجام شده تصمیم داریم در سال آینده با عنایت به این که آموزش ها بصورت ترکیبی (حضوری و مجازی) است، قسمتی از مطالب درسی را تا جایی که امکان پذیر است و برمبنای آنچه که در الگوی برنامه ریزی درسی وجود دارد، در کتب وارد نماییم و از این پس هر سال، قسمت های لازم را برمبنای پژوهش های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر دهیم تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسیم.
نوری با اعلان اینکه مطالب مورد نیاز و کاربردی دانش آموزان در مناطق مختلف، با یکدیگر متفاوت می باشد، اظهار داشت: در بعضی از مناطق کشور توانستیم از صاحبان صنایع و کارخانه داران تقاضا نماییم که آموزش های بومی و تخصصی مورد نیاز آن مناطق را به دانش آموزان عرضه کنند تا از این طریق بتوانیم دانش آموزانی با مهارت های مورد نیاز مناطق مختلف در کشور تربیت نماییم و ضمن تربیت و ارتقای مهارت های بومی در دانش آموزان تا حدی کمبود نیروی متخصص را در استانها بر طرف نماییم.

وزیر آموزش و پرورش درباب تعداد دانش آموزان در کلاس درس مدارس دولتی اظهار داشت: در دولت سیزدهم از طرف دولت و خیرین، نگاه ویژه ای به دستگاه تعلیم و تربیت شده است، اما در بعضی مناطق مانند حاشیه شهرها و یا استان هایی مانند البرز و برخی استانهای مرزی، به علت مهاجرت، تعداد دانش آموزان در کلاس بیشتر از استاندارد است، پس با تلاش خیرین، با شناسایی این مناطق و ساخت مدارس، این مشکل را رفع می نماییم.



0.0 / 5
579
1401/03/09
13:15:04
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است
مدیریت آموزش: دانش را به اشتراک بگذارید، آینده را بسازید (olms.ir)

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین