نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان

نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، شیوه نامه برنامه ریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی دانش آموزان در نوبت دوم سال تحصیلی 1400-1401 را ابلاغ نمود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، در شیوه نامه ارسالی از طرف محسن زارعی پیرامون ارزشیابی دوره های تحصیلی در خردادماه ۱۴۰۱ تاکید گردیده است که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دوره های تحصیلی فقط در مقاطع تحصیلی مختلف باتوجه به نکات ذیل و به شیوه حضوری برگزار می شود:

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی
۱- در دوره اول ابتدایی (پایه های اول - دوم - سوم)، در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی (پایه های چهارم و پنجم) در دروس فارسی، ریاضی و علوم، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی توصیفی، در آخر سال تحصیلی آزمون های کتبی برگزار می شود.
این آزمون به صورت کلاسی بوده و تمامی فرایندهای آن شامل طراحی سؤالات، اجرای آزمون و تصحیح اوراق برعهده معلم مربوطه است.
۲- در پایه ششم، بر طبق مصوبه جلسه ۸۵۹ شورای عالی آموزش و پرورش، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی -توصیفی، آزمون هماهنگ منطقه ای برای کلیه دروس (با سوالات واحد و برنامه معین و بطور همزمان از طرف اداره آموزش و پرورش منطقه) در مدرسه برگزار می گردد.
۳- بازه زمانی برگزاری آزمون های کتبی در تمامی پایه ها از روز یکشنبه یکم تا روز پنج شنبه دوازدهم خرداد ماه ۱۴۰۱ و در مناطق گرمسیری، تصمیم گیری درباب بازه زمانی آزمون ها بر عهده ستاد امتحانات هر استان است.
۴- نتایج آزمون های کتبی، در کنار سایر ابزارهای ارزشیابی کیفی توصیفی برای توصیف عملکرد و تصمیم گیری درباب ارتقای دانش آموزان، بهبود و جبران ضعف ها، پیشنهاد و اجرای مداخلات جبرانی آموزشی استفاده می شود.
۵- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی داوطلبان آزاد پایه ششم برمبنای ماده ۳۵ بخشنامه اجرائی مدارس انجام می شود.

نحوه برگزاری امتحانات دوره اول آموزش متوسطه
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی در مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد بر طبق بخشنامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی مصوب جلسه ۱۶ تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش و بخشنامه آموزشی نظام جدید دوره اول متوسطه آموزش الکترونیکی داخل و خارج کشور، به شیوه نیم سالی واحدی مصوب جلسه ۰ ۷۸تاریخ ۱۳۸۷/۸/۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش و اصلاحیه جلسه ۳۹ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش وسایر مقررات مربوط، انجام می شود.

نحوه برگزاری امتحانات دوره دوم آموزش متوسطه نظری
اجرای دقیق مواد فصل پنجم (ضوابط سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بخشنامه آموزشی دوره دوم متوسطه روزانه) مصوبه جلسه ۹۳۲ شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۳۹۵/۰۳/۱۷، در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، لازم است.
امتحانات نهایی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه روزانه، بزرگسالان، آموزش الکترونیکی و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه، مطابق بخشنامه شماره ۴۶۰/۱۱۳ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۴، انجام می شود.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دروس غیر نهایی در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و مطابق قوانین، مقررات و بخشنامه های مربوط انجام می شود.

نحوه برگزاری امتحانات دوره دوم آموزش متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش
۱- آموزش کلیه دروس شامل عمومی، خوشه شایستگی های فنی، غیر فنی و پایه در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش و همین طور ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی هنرجویان انواع مدارس و دوره ها همچون روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و... و مطابق قوانین، مقررات و بخشنامه های مربوط انجام می شود.
۲- به استناد تبصره ۳ ماده ۳۷ بخشنامه آموزشی دوره دوم متوسطه (روزانه)، اجرای بخشنامه های موضوع شیوه نامه نحوه ارزشیابی دروس شایستگی های فنی، غیر فنی و پایه در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش همچون استفاده از کتاب همراه هنرجو و ارزشیابی مطابق با جداول استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (به عنوان مستند نهایی ارزشیابی) مورد تاکید است.
۳-برای اجرای دروس کارآموزی / کارورزی صرفأ بخشنامه ۴۱۰/۲۹۲۲۸ مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ بصورت تراکمی و حضوری ملاک عمل است.
۴- به استناد مصوبه جلسه ۴۳ تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۷ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، طراحی سؤالات امتحانات نهایی شاخه فنی حرفه ای نظام آموزشی ۳-۳-۵، بصورت هماهنگ استانی و اجرای امتحان و تصحیح اوراق در مدرسه محل تحصیل، انجام می شود.

نکات قابل توجه در برگزاری امتحانات
۱- توجه به مراقبت های بهداشتی(گندزدایی فضا و تجهیزات مدارس، تهویه مناسب هوا، پیش بینی و تدارک ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده و... ) و نظارت مدیران مدارس بر رعایت کامل آنها در روزهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، الزامی است و از دانش آموزان مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در محلی مجزا (قرنطینه) که برای همین منظور در همان حوزه برگزاری امتحانات پیش بینی و تجهیز شده است، با حضور مراقبین، امتحان به عمل می آید.
۲- برگزاری و اعلام نتایج امتحانات در مدارس آموزش الکترونیکی متوسطه دوم مطابق بخشنامه آموزشی دوره دوم متوسطه شیوه نیمسالی واحدی مصوب جلسه ۱۲ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش و همین طور بند ۹ و تبصره های ذیل آن مندرج در شیوه نامه اجرائی بخشنامه ساماندهی صدور و تایید مدارک تحصیلی دانش آموزان به شماره ۱۰۷۹۴۹، انجام می شود.
۳- بر طبق بند ۱۶ ماده ۱۷ شورای معلمان درآیین نامه اجرائی مدارس مصوب جلسه ۴۱ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش لازم است: مدارس برنامه ریزی برای بهبود عملکرد دانش آموزان در ارزشیابی های پیشرفت تحصیلی(داخلی، هماهنگ و نهایی) را به عمل آورند.
همین طور برمبنای بند ۱۰ ماده ۱۸ بخشنامه مذکور: بعد از امتحانات و اعلام نتایج ارزشیابی نوبت دوم، نتایج در شورای معلمان بررسی و اقدامات لازم برای کاهش افت تحصیلی دانش آموزان انجام شود.
۴- مدارس بمنظور ایجاد محیطی سالم، ایمن و توأم با آرامش خاطر در روزهای برگزاری امتحانات، اقدامات مقتضی معمول کنند.
۵- سؤالات امتحانی تمامی پایه های دوره های تحصیلی مطابق بارم بندی کتاب های درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ برمبنای نامه شماره ۱۰۱/۱/۱۶۱۳۸ مورخ ۱۴۰۰/۹/۲۹ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و بدون حذفیات طراحی می شوند.
بارم بندی دروس و بخشنامه های مربوط به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت خردادماه ۱۴۰۱، در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به آدرس www.aee.medu.ir قابل مشاهده می باشد.
۶- در مورد ارزشیابی بخش شنیداری درس زبان انگلیسی در دوره های متوسطه اول و دوم، لازم است تمهیدات لازم و تجهیزات صوتی متناسب با فضای فیزیکی حوزه اجرا بمنظور پخش صدای واضح و مطلوب برای همه دانش آموزان حاضر در جلسه امتحان، فراهم گردد.
با توجه به احتمال قطع برق در مدارس محل برگزاری امتحانات هماهنگ منطقه ای (پایه ششم) و استانی (پایه نهم)، لازم است به شکلی برنامه ریزی شود که: الف- در صورت امکان ساعت برگزاری امتحانات این پایه ها در تمام مدارس به ۸ تا ۱۰ تغییر یابد.
ب- در صورت عدم امکان برگزاری امتحانات در زمان مذکور، بمنظور پیش گیری از اختلالی که با قطع برق در دریافت رمز سؤالات و تکثیر بموقع اوراق امتحانی رخ می دهد، مناطق مبادرت به تشکیل حوزه متمرکز تکثیر و توزیع پاکت سؤالات به مدارس کنند.
پ - آدرس مدارس محل برگزاری امتحانات، جهت هماهنگی در اختیار شرکت توزیع نیروی برق استان قرار گیرد.
ت- تا حد امکان مدارس برگزار کننده امتحانات و حوزه های تکثیر به دستگاه تامین برق اضطراری (مولد برق و... ) تجهیز شوند.




منبع:

1401/02/20
23:37:41
0.0 / 5
445
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین