در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

رفع نگرانی ها در آخرین نسخه رتبه بندی معلمان

رفع نگرانی ها در آخرین نسخه رتبه بندی معلمان

به گزارش مدیریت آموزش سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بخشنامه رتبه بندی برمبنای قوانین بالا دستی و نظرات همه ذی نفعان آموزش و پرورش نوشته شده است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، عباس نجار، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه یک سیما با تشریح آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان و آخرین تغییرات این آیین نامه، اظهار نمود: برای نخستین بار در آموزش و پرورش آیین نامه ای با مشارکت افرادی که ذی حق بودند، تنظیم و با حضور معلمان در دوره های مختلف تحصیلی، سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران آموزش و پرورش تنظیم شد. وی ادامه داد: نظرات همه این گروه ها و صاحب نظران لحاظ شد و نهایتا به آیین نامه ای تبدیل شد که امروز به دولت تقدیم شده است. همراه کردن همه سلیقه ها کار سختی است نجار با اشاره به اینکه در آیین نامه الزامات قانونی داریم که مطابق قانون رتبه بندی باید به آن عمل می کردیم، اظهار نمود: امکان دارد افرادی آگاهی از این الزامات نداشته باشند، بنابراین برخی نگرانی ها امکان دارد بر همین مبنا باشد. مجموعه آموزش و پرورش مجموعه بزرگی است که همراه کردن همه سلیقه ها و افکار، کار سختی خواهد بود، اما با تغییراتی که در پیش نویس این آیین نامه اتفاق افتاد، این نسخه روز به روز کامل تر و در ۵۰ جلسه مختلف؛ نسخه ۲۶ آیین نامه رتبه بندی فرهنگیان تهیه شد بنابراین این نسخه کامل ترین نسخه آیین نامه رتبه بندی فرهنگیان است که تقدیم هیئت دولت شده است. با معلمان مختلفی در ارتباط بودیم سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری خاطرنشان کرد: با معلمان مختلفی در ارتباط بوده ایم و معلمان خویش را بر طبق این آیین نامه ها سنجیده اند و مشخص شده است که رتبه های رضایت بخشی را کسب می کنند و امکان دارد نگرانی بعضی از همکاران ما به خاطر بررسی نسخه های قبلی رتبه بندی باشد که برخی انتقادها که به آن نسخه ها وجود داشت در آخرین نسخه رفع شده است. آموزش و پرورش باید مجری قانون باشد نجار با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش باید مجری قانون باشد و آیین نامه رتبه بندی بر مبنای قانون های بالادستی، همچون سند تحول نوشته شده است، اظهار داشت: در سند تحول گفته شده که معلمان بر مبنای شایستگی سنجیده شوند و این شایستگی ها بر مبنای اولویت و وزن آن باید سنجیده شوند و در سند تحول مشخص شده است که شایستگی های عمومی بیشترین وزن را داشته باشد که همین اصل در آیین نامه رتبه بندی رعایت شده است. ایشان در ادامه اضافه کرد: بعضی از شایستگی های معلمان، شاخصهای رقابتی است که در قانون آمده است و معلمان بر مبنای شاخصه های رقابتی باید سنجیده شوند، بعنوان مثال معلمان می توانند به صورت معلمان نمونه منطقه ای، استانی و کشوری مشخص شوند. نجار ضمن اشاره به امتیاز مدرک تحصیلی در این آیین نامه و برخی انتقادات اظهار داشت: در آیین نامه رتبه بندی، مدرک تحصیلی ۷۵ امتیاز دارد، این امتیاز بر مبنای نظر همه گروه ها تنظیم شده است. ساعتهای ضمن خدمت در اختصاص رتبه های معلمان لحاظ شده است و معلمان بر مبنای ساعتهای ضمن خدمتی که دارند در رتبه های؛ پایه، ارشد، خبره و.. تعیین شده اند و برای کسب آن رتبه باید حداقلی از ساعتهای ضمن خدمت را داشته باشند. به همین علت وزن ساعتهای ضمن خدمت در این آیین نامه کاسته شده است، چونکه در جای دیگری از ساعتهای ضمن خدمت استفاده شده است. چهار شایستگی در آیین نامه رتبه بندی مشخص شده است سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری در ادامه اظهار داشت: چهار شایستگی در آیین نامه رتبه بندی مشخص شده است، بر مبنای وزنی که دارند، بیشترین امتیازات را خواهند داشت، به صورتی که نخستین شایستگی بیشترین امتیاز و چهارمین شایستگی کمترین امتیاز را دارد و جمع شایستگی ها به امتیاز هزار می رسد. وی در پاسخ به این پرسش که معلمان می گویند؛ امتیازات آیین نامه رتبه بندی قابل دسترس نیست، اظهار نمود: شایستگی های عمومی به چند بخش تقسیم شده است که همه معلمان، شایستگی های عمومی برای احراز صلاحیت معلمی را داشته اند. برخی شایستگی ها هم اکتسابی است و بر مبنای آنچه که معلم اکتساب کرده است، می تواند امتیاز خویش را بر مبنای مدارکش به دست آورد، مانند مدرک تحصیلی، ساعتهای ضمن خدمت و…، بنابراین این تصور همکاران که این امتیازات قابل دسترس نیست، درست نمی باشد و امکان دارد بر مبنای نسخه های قبلی آیین نامه رتبه بندی باشد. آخرین نسخه آیین نامه رتبه بندی اصلاحاتی در آن انجام شده است که نظر معلمان بر مبنای قوانین بالادستی تأمین می شود. نجار در مورد نحوه سنجش بعضی از شایستگی ها اظهار داشت: در شایستگی های عمومی یکی از مهم ترین بخش ها تعلق سازمانی است که این تعلق می تواند میزان موفقیت آن سازمان یا دستگاه را در رسیدن به اهدافش مشخص نماید و مصادیق تعلق سازمانی در جداول شایستگی ها ذکر شده است. رتبه بندی فرهنگیان در جهت افزایش کیفیت آموزش است سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری تصریح کرد: بر مبنای سند تحول باید رتبه بندی فرهنگیان در جهت افزایش کیفیت آموزش اجرا شود و همین تفکر در قانون و آیین نامه رتبه بندی وجود دارد. عبارت غنی سازی محیط های یادگیری و یاددهی که بعنوان یک شایستگی تخصصی آورده شده است، تعریفی دارد که معلمان از آن آگاهی دارند، چونکه این محیط ها فقط محیط کلاس نیست؛ بلکه کتاب، حیاط مدرسه، کارگاه، آزمایشگاه و … جز محیط های یادگیری به حساب می آید و به غنابخشی آموزش های معلمان کمک می نماید. او در آخر اظهار داشت: برای سنجش معلمان باید شاخص هایی را تعیین کرد که معلمان با آن شاخص ها ارتباط دارند و همینطور بعضی از شاخص هایی که در این آیین نامه وجود دارد بر مبنای شئون شغل معلمی است.


منبع:

0.0 / 5
697
1401/01/31
10:14:40
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , آموزش و پرورش , استخدام
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است
مدیریت آموزش: دانش را به اشتراک بگذارید، آینده را بسازید (olms.ir)

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین