رفع کاستی های آموزشی مناطق مرزی و روستایی در دستورکار آموزش و پرورش
مدیریت آموزش: مشاور وزیر آموزش و پروررش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر ضمن تبیین اهمیت برقراری آموزش حضوری در مدارس در ارتقای شاخص عدالت آموزشی، از طراحی برنامه های عدالت آموزشی باهدف ریشه کن کردن کاستی های آموزشی - تربیتی در مناطق مرزی، عشایری و روستایی و حتی مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ اطلاع داد.
حمیدرضا خان محمدی در گفتگو با ایسنا، دراین باره اظهار نمود: اساساً هیچ روشی جایگزین آموزش حضوری نیست. تعامل چهره به چهره دانش آموزان و معلمان، در انتقال مفاهیم و رفع شبهات درسی بسیار مؤثر و غیرقابل انکار است؛ بنابراین بازگشایی مدارس یکی از اصلی ترین دغدغه های دولت و مردم بوده و همواره به دنبال پیشرفت در تدابیر بهداشتی برای تحقق این هدف بوده اند.
وی ادامه داد: کاستی های نظام آموزش و فقر مادی خانواده های مناطق کم برخوردار مرزنشین، عشایری و روستایی سبب شد تا عده قابل توجهی از دانش آموزان به علت عدم دسترسی به آموزش های مجازی گرفتار عقب ماندگی تحصیلی شوند که با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و با عدالت آموزشی مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در تضاد قرار گرفت.
مشاور وزیر آموزش و پروررش با اشاره به اینکه هرچند وزارت آموزش وپرورش با کمک سازمان ها و نهادهای حاکمیتی و با همیاری عده ای از خیرین نیکوکار کوشش کرد تا بخشی از این کاستی ها را جبران و عده ای از دانش آموزان را وارد مدار آموزش کند؛ اما گستردگی نیازها و کاستی ها کار آموزش و تربیت را در مناطق کم برخوردار گرفتار مشکل اساسی کرده بود اظهار داشت: بازگشایی مدارس ضمن تحقق عدالت تربیتی و آموزشی، نگرانی های متولیان تعلیم و تربیت و خانواده ها در مورد کیفیت آموزش ها را از بین برده است.
خان محمدی افزود: کیفیت آموزش چیزی نیست که بتوان با کلاس های مجازی به آن دست یافت. در واقع آموزش در فضای مجازی یک گریز ناگزیر برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت بود، اما در واقع، اولویت اصلی با فعال کردنِ کلاس های درس حضوری است.
وی ضمن اشاره به این که نظام جمهوری اسلامی ایران بخصوص هیئت دولت، ستاد کرونا و وزارت آموزش وپرورش با این تصمیم هوشمندانه از یک فاجعه تربیتی که در سالهای آتی عوارض آن مشاهده خواهد شد جلوگیری کردند اظهار داشت: سرمایه های انسانی چیزی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن عبور کرد اگر امروز جلوی این افت شدید تحصیلی گرفته نمی شد، معلوم نبود چه بلایی بر سر سرمایه های انسانی این مملکت می آمد.
مشاور وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد که خیلی از دانش آموزان و خانواده ها در سرتاسر کشور بخصوص دانش آموزانی که از کمبود زیرساخت ها و امکانات رنج می برند از بازگشایی مدارس استقبال کردند و با شوق وصف ناپذیر در کلاس های درس، حاضر شدند. البته رعایت مقررات بهداشتی برای حفظ سلامتی دانش آموزان و معلمان هم وظیفه همگان است.
خان محمدی ضمن اشاره به نقش معلمان در دوران کرونا و پساکرونا اظهار داشت: حقیقتاً معلمان در شرایط بحرانی کرونا یک جهاد علمی بزرگ را راهبری کردند و اجازه ندادند این بیماری فراگیر چراغ آموزش را در دل دانش آموزان خاموش کند. معلمان کشور بیشتر از آنکه تصور شود پای کار آمدند و با امکانات ناچیزی که در اختیار داشتند، ایثارگرانه در این حوزه مجاهدت کردند و این جهاد آنان در تاریخ تعلیم و تربیت به ثبت رسید. درواقع معلمان، اصلی ترین منادیان عدالت تربیتی در کشور می باشند و همت مضاعف آنان ما را برای استقرار همه جانبه عدالت آموزشی موفق خواهد نمود.
وی با اشاره به اینکه برنامه های عدالت آموزشی با نگاهی جدید و به منظور ریشه کن کردن کاستی های آموزشی - تربیتی در مناطق مرزی، عشایری و روستایی و حتی مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ در دستور کار وزارت آموزش وپرورش قرار دارد اظهار نمود: از این رو به ابتکار وزیر آموزش وپرورش دولت سیزدهم، قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر به راه افتاده است تا با بسیج تمامی ظرفیت های درون و بیرون آموزش وپرورش و با راه اندازی یک نهضت عظیم مردمی، شاخصهای عدالت را در حوزه تعلیم و تربیت در مناطق کم برخوردار ارتقاء دهد که برنامه ریزی ها و اقدامات شایسته ای در این خصوص در حال انجام می باشد.
مشاور وزیر آموزش و پروررش با تاکید بر این که ازسرگیری آموزش حضوری در مدارس، راهکاری است که باید در مناطق مزبور، بسیار زودتر از این ها به کارگیری می شد اظهار داشت: به طور عمده تصمیمات به صورت کشوری اتخاذ می شود، درحالی که هرچه با شرایط و بوم منطقه تناسب بیشتری باشد، به نظر دقیق و فنی تر خواهد بود.
خان محمدی اضافه کرد: تعطیلی آن هم در مدارس روستایی- مرزی- عشایری بار سنگینی را بر متربیان و معلمان تحمیل کرد، اما خوشبختانه این تصمیم، راهبردی ترین تصمیم حداقلی برای مناطق مزبور است و بایستی این تجربه زیسته، در جایی ثبت و نگهداری شود تا در صورت وقوع حوادث و یا گرفتاری های مشابه الگوی عملی از قبل در دست داشته باشیم؛ نه این که در هر بحران، مدارس نخستین جایی باشند که بسته و آخرین جایی که بازگشایی می شوند.
وی ضمن اشاره به این که تعطیلی تعلیم و تربیت آن هم در مناطقی که به صورت عادی گرفتار مشکلات مالی، اقتصادی، زیرساختی و.. هستند، ضربات جبران ناپذیری بر آن پیکره وارد می نماید اظهار داشت: از قضا در بحران ها، دانش آموزان و خانواده های آنها به روحیه بخشی و انگیزه بخشی بیشتر نیاز دارند. جالب است بدانیم معلمان بیشترین انگیزه را برای کمک در بحران ها دارند و مسیر کمک و تعاون خویش را در راه تخصصی خود یعنی روشن نگاه داشتن ماشین تعلیم و تربیت می دانند.
مشاور وزیر آموزش و پروررش اضافه کرد: در دوران کرونا به هر صورتی که بود با ظرفیت خیرین و نهادهای حاکمیتی و دولتی، ابزار آموزش مجازی در بعضی مناطق کم برخوردار توزیع و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. حالا باید از آن ابزار و عرضه راهکارهای خلاقانه استفاده و در کاهش فاصله شاخصهای آموزشی حرکت کرد.
خان محمدی ضمن طرح یک پیشنهاد در خصوص برگزاری کلاس های تقویتی و آموزش های تکمیلی با استفاده از ظرفیت مازاد معلمین جهادگر اظهار داشت: معلمانی که عاشقانه و خالصانه در سخت ترین شرایط کنار دانش آموزان هستند، حاضرند اگر بستری فراهم گردد این گونه عمل کنند. خوشبختانه دانشجویان جهادی دانشگاه فرهنگیان هم در اقدامی خودجوش فعالیت بزرگی در روزهای کرونا به معرض نمایش گذاشته که برکات زیادی را هم در بر داشت.
وی افزود: این دانشجویان که در راه تخصصی خود حرکت می کنند، قرار گذاشتند تا در روزهای پساکرونا با هماهنگی هم از مازاد انرژی خود در راه تعلیم و تربیت و استفاده از اوقات فراغت خود و دانش آموزان، شاخصهای عدالت آموزشی را افزایش داده و یکی از دغدغه های رهبر عزیزمان را رفع کنند.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب