۷ سفارش برای کاهش اثر نتایج تعطیلی آموزش حضوری
یک پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ضمن تبیین ابعاد بحرانی نظام آموزشی کشور در پاندمی کرونا، هفت سفارش برای کاهش اثر نتایج تعطیلی آموزش حضوری ارائه نمود.
حیدر تورانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر ابعاد مختلف زندگی بشری و متاثر شدن نظام های آموزشی جهان که منجر به تعطیلی مدارس در بیش از ۱۸۸ کشور از شروع همه گیری کرونا شده است اظهار نمود: بااینکه این تعطیلات، امری ضروری بود، اما پروسه یادگیری کودکان را دستخوش اختلال کرد.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد کودکان، متأثر از افت یادگیری ۱۰ تریلیون دلار از درآمدهای خودرا در طول زندگی از دست خواهند داد. این کاهش درآمد برای هر کودک معادل از دست دادن یک سال درآمد از بازار کار طی دوران فعالیت شغلی خویش است.
این استاد مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اعلان اینکه در آینده پیش رو، سرمایه گذاری در فناوری بمنظور پشتیبانی از یادگیری در فراسوی مرزهای مدرسه برای مدارس و دانش آموزان آنها امری بسیار لازم است اظهار داشت: مطالعات نشان می دهند که بطور متوسط حدود ۵۵ درصد مدارس کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، قبل از بحران کرونا به یک پلت فرم پشتیبان یادگیری ازراه دور اثربخش دسترسی داشته اند.
۱۲ بُعد بحرانی نظام آموزشی کشور
تورانی در ادامه ابعاد بحرانی که نظام آموزشی کشور با آن مواجه می باشد را برشمرد و عنوان کرد: «انباشت افت یادگیری از گذشته»، «رشد روانی اجتماعی ضعیف کودکان خردسال»، «کاهش سلامت روانی کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف»، «آسیب پذیری بیشتر کودکان خردسال به جهت عدم شکل گیری مهارت های اساسی، افت یادگیری، فقر محیطی و به خطر افتادن سلامت و سرمایه مغزی»، «وجود جمعیت گسترده دانش آموزان نابرخوردار و محروم در سطح کشور و عدم دسترسی آنها به آموزش مجازی»، «آسیب پذیری بیشتر دانش آموزان دارای ناتوانی»، «فقدان زیرساخت های فناوری لازم»، «کاهش زمان آموزش»، «عدم مهارت و آمادگی لازم معلمان برای تدریس اثربخش در فضای مجازی و برخط»، «افزایش نابرابری ها و شکاف های یادگیری در میان دانش آموزان»، «ترک تحصیل گسترده دانش آموزان به جهت افت یادگیری» و «پیامدهای منفی اقتصادی خانواده های محروم» همچون ابعاد بحرانی هستند که نظام آموزشی کشور با آن مواجه می باشد.
وی ادامه داد: بدین سبب افت چشم گیر یادگیری و مهارت های اساسی و ترک تحصیل دانش آموزان از با اهمیت ترین نتایج تعطیلی آموزش حضوری مدارس برای نظام آموزشی کشور محسوب می شوند؛ پیامدهایی که بسادگی قابل جبران نخواهند بود.
۷ سفارش برای کاهش اثر نتایج تعطیلی آموزش حضوری
این پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سفارش هایی مبتنی بر تجارب بین المللی و سفارش نهادهای سیاستگذاری علمی، آموزشی و فرهنگی در سطح جهان برای کاهش اثر نتایج تعطیلی آموزش حضوری ارائه کرد و اظهار داشت: نخست آنکه لازم است پیش از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ سنجش سطح یادگیری دانش آموزان صورت گیرد. سنجش افت یا شکاف یادگیری نخستین گام در تدوین برنامه های جبرانی و ترمیمی است. این سنجش بصورت کلاسی قابل اجراست و باید اطلاعات حاصل از سنجش در اختیار معلمان و والدین دانش آموزان قرار بگیرد.
تورانی اضافه کرد: دوم، ارائه برنامه های شفاف، زمان بندی شده و فشرده برای تسریع یادگیری و پیش گیری از تفاوت های یادگیری بین دانش آموزان به شکلی که این مداخله بصورت یک رویکرد نظام مند مورد توجه باشد. این مداخلات در همه پایه ها و دوره های تحصیلی خصوصاً دوره ابتدایی (سواد خواندن، نوشتن، علوم، ریاضی و شایستگی های عاطفی اجتماعی) تاکید می شود.
وی افزایش زمان آموزش با بهره گیری از کلاس های آخر هفته (پنج شنبه ها) و حتی تعطیلات، راه اندازی مدرسه تابستانی برای همه دانش آموزان (متناسب با مدرسه و کلاس، در مواردی که مبتنی بر سنجش ها، افت یادگیری همگانی و فراگیر است) یا بطور ویژه برای دانش آموزانی که گرفتار افت یادگیری هستند را بعنوان سفارش سوم بیان کرد و اظهار داشت: برای این منظور محرک های انگیزشی، مراودات و مشوق های لازم برای معلمان، دانش آموزان، خانواده ها و حتی مدیران مدارس برای مشارکت حداکثری در نظر گرفته شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: بعنوان سفارش چهارم می توان اظهار داشت که لازم است برای بهبود کارایی و اثربخشی آموزش از آموزش هدفمند (گروه بندی بر طبق سطح یادگیری در یک بازه زمانی معین و در ایام عادی مدرسه، کمپ های یادگیری هدفمند در طول سال تحصیلی) و رویکرد های آموزش هدفمند منعطف استفاده گردد.
وی با اعلان اینکه مربی گری معلمان برای تقویت مهارت های آنها جهت تدریس و ارائه برنامه های آموزش اختصاصی در گروههای کوچک (یک تا چهار و حتی هفت دانش آموز به هر معلم) و ارائه برنامه های یادگیری خودراهبر، همانند آموزش هدفمند، برنامه های خودآموز سفارش های دیگر هستند که دانش آموزان را قادر می کند به تدریج به سمت تسلط و چیرگی بر مهارت های پایه حرکت کنند.
تورانی در خاتمه اصرار کرد که جبران افت یادگیری ناشی از کرونا، نیازمند تدوین برنامه ای جامع و بلندمدت است که در سایه توجه به مواردی چون تامین منابع مالی لازم، شکل گیری جوامع یادگیری حرفه ای معلمان، آگاه سازی مدیران مدارس نسبت به موضوع و برنامه ریزی بمنظور مقابله با افت یادگیری، آگاه سازی خانواده ها و جامعه و حساسیت مضاعف و پاسخ دهی مبتنی بر شواهد علمی محقق می شود.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب