حكیم زاده مطرح كرد؛
مدارس بیشترین رعایت دستورالعمل های بهداشتی را دارند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: همه مدارس از ۱۴ فروردین آموزش های حضوری را برگزار می کنند و احیاناً اگر مدرسه این مصوبه را رعایت نکرد، امکان پیگیری وجود دارد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، رضوان حکیم زاده با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری اضافه کرد: دانش آموزان تقریباً از نیمه آبان به شکل غیر منظم حضور در مدارس را تجربه کردند. در همه مدارس زمان هایی برای حضور دانش آموزان داشتیم فقط مدل حضور آنها متفاوت بود. حکیم زاده اظهار داشت: حضوری شدن کامل کلاس ها بر مبنای تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شده است. مقرر شد شیوه نامه جدیدی ابلاغ شود، ولی به این شکل نیست که ما تجربه ای در گذشته نداشته باشیم، ما دستورالعمل های گوناگونی را با همکاری وزارت بهداشت تنظیم کردیم ازاین رو باید آخرین تصمیمات را متناسب با شرایط جدید و فصلی اعمال و برای مدارس ارسال نماییم. وی خاطرنشان کرد: طبق گزارش های وزارت بهداشت، مدارس جزو مکان هایی بود که بیشترین رعایت دستورالعمل های بهداشتی را داشتند. حکیم زاده اظهار داشت: امیدواریم با تجربه های گذشته که به دست آوردیم، آمادگی خانواده ها و همکاری همه دستگاه ها بتوانیم شرایط حضور ایمن دانش آموزان را در کلاس فراهم نماییم و از این زمان باقیمانده تا آخر سال تحصیلی برای جبران بخشی از افت تحصیلی استفاده نماییم. معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا برای همه دستگاه ها لازم الاجرا می باشد و در وزارت آموزش و پرورش همه مدارس شامل دولتی و غیر دولتی مشمول این مصوب خواهند شد. وی افزود: با عنایت به پیگیری های خانواده ها، اشتیاق دانش آموزان و آمادگی همکاران مشکل خاصی برای حضوری شدن کلاس ها نخواهیم داشت، اما اگر مدرسه ای از این مصوبه تخطی کند بر مبنای دستورالعمل ها توسط تیم های نظارتی پیگیری خواهد شد. حکیم زاده اظهار داشت: یکی از وظایف مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت وزارت آموزش و پرورش پیگیری اجرای مصوبات است و همه مدارس و دستگاه هایی که تحت نظر وزارت آموزش و پرورش هستند توسط این مرکز نظارت می شود همینطور در معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه از راه مدیران مدارس پیگیری خواهیم کرد و مشکلی نخواهد بود. وی تصریح کرد: با نظارتی که از سطح منطقه، مدرسه و استان آغاز می شود همه مدارس از روز ۱۴ فروردین آموزش های حضوری را برگزار می کنند و احیاناً اگر مدرسه این مصوبه را رعایت نکرد امکان پیگیری وجود دارد. معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: پژوهش های متفاوتی درباره تأثیرات تعطیلی آموزش حضوری و پیگیری آموزش از راه فضای مجازی در رشد عاطفی اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان انجام شد و تقریباً نتیجه همه پژوهشها این بود که تعطیلی آموزش حضوری نه تنها باعث افت یادگیری بخصوص در دوره ابتدایی شد بلکه به جنبه های عاطفی و تربیتی هم بسیار صدمه وارد کرد. حکیم زاده اضافه کرد: بچه ها بامداد زود با مدرسه رفتن، نظم زندگی را می آموختن و این ها باعث می شد آداب زندگی را بیاموزند ازاین رو تعطیلی آموزش حضوری لطمه زیادی وارد کرد کودکانی که بامداد ها تا دیر وقت می خوابیدن و شب ها تا دیر وقت بیدار بودند و در فضای مجازی اوقات خویش را سپری می کردند، کم تحرکی دانش آموزان، پیامدهایی برای سلامت جسمانی آنها داشت همینطور لطمه اساسی که به رشد مهارت های ارتباطی دانش آموزان وارد شد؛ بچه ها از راه مدرسه رفتن بعد اجتماعی تربیت را تجربه می کنند و مهارت های زندگی را فرا می گیرند و یکی از صدمه های جدی که تعطیلی آموزش حضوری داشت لطمه به رشد مهارت های ارتباطی بخصوص برای دانش آموزان کلاس اول و دوم بود که بنا بود زندگی مدرسه ای را تجربه کنند، ولی مجبور شدند از راه قاب کوچک موبایل به جای حضور در مدرسه و ارتباط با دوستان و هم سن و سال هایشان این تجربه را داشته باشند. وی افزود: در کنار افت یادگیری، سازمان بهداشت جهانی هم تاکید داشت که صدمه های روحی و روانی که دانش آموزان تجربه کردند کمتر از صدمه ها در عرصه های دیگر نبود و رشد اجتماعی بچه ها در این حوزه نگران کننده است و امیدواریم با فرصت حضور در مدرسه اندکی جبران شود. حکیم زاده اظهار داشت: در دو سال قبل آموزش های متنوع و گوناگونی را به دانش آموزان عرضه کردیم و دانش آموزان همراه با مابقی افراد جامعه همچون والدین خود در معرض دریافت این آموزش ها از راه رسانه، مدرسه و شبکه شاد بودند و در دوره هایی که مدارس باز شد میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط دانش آموزان در حد خیلی بالایی بود و فکر می کنم با عنایت به آموزش هایی که دانش آموزان دریافت نمودند نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی مشکلی نخواهیم داشت. وی تصریح کرد: در کشورهای دیگر علیرغم این که فناوری های پیشرفته داشتند، اما خیلی سریع آموزش های حضوری را به علت نگرانی از افت تحصیلی آغاز کردند، مبحث سواد یک نسل در بین است و بستر فضای مجازی هر چقدر پیشرفته باشد هیچگاه برای دانش آموزان در شروع دوره تحصیلی آنها بستر مناسبی برای یادگیری مهارت های سواد پایه نیست، چون پایه ای برای یادگیری های تمام عمر می باشد ازاین رو نگرانی های جدی بخصوص در مهارت نوشتن دانش آموزان در دوره ابتدایی داریم، چون بیشتر از مهارت های دیگر صدمه دید. معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: امیدواریم با همکاری خانواده ها، نظارت مدیران مدارس و تلاش و همت معلمان بخشی از افت تحصیلی نگران کننده نسل آینده را جبران نماییم.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب