نوری مطرح كرد؛

ضرورت توجه به ظرفیت های بیرون از مدارس در نظام تعلیم و تربیت

ضرورت توجه به ظرفیت های بیرون از مدارس در نظام تعلیم و تربیت

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: دانش آموزان نیازمند کسب تجارب زیستی و تربیتی در مراکز تربیتی و مهارتی بیرون از مدارس هستند.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، یوسف نوری در برنامه سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی که در کانون فرهنگی تربیتی آفتاب برگزار شد، اضافه کرد: این توفیق را داریم که در روز شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع) در کنار حرم مطهر امام خمینی (ره) و در سالروز تأسیس نهاد تربیتی در کنار قبور مطهر شهیدان رجایی و باهنر حضور داشته باشیم. خوشبختانه در هر جای وزارت آموزش و پرورش به مقوله تربیت توجه شده است. باید از این ظرفیت های تربیتی برای رساندن انسان به مقام والای شخصیتی و انسانی استفاده نمائیم.
وی با اشاره به مفهوم تربیت اظهار داشت: تربیت آنچنان مهمست که خدا برای آن به انسان منت گذاشت. تربیت آنقدر مهم بود که از شروع انقلاب و در زمانی که گروههای ضد انقلابی و انقلابی درگیر مسائل سیاسی بودند، نهاد امور تربیتی به همت شهیدان بهشتی در حزب جمهوری و شهیدان رجایی و باهنر شکل گرفت. بعد از پیروزی انقلاب همین مربیان تربیتی و پرورشی با دانش آموزان در مقابله با نیروهای ضد انقلاب و تجزیه طلب ایستادند و با شروع جنگ تحمیلی، به دفاع مقدس اعزام شدند.
وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه بعد از دوران جنگ تحمیلی در امور تربیتی گرفتار برخی اشتباهات راهبردی شدیم، اظهار داشت: متأسفانه در امور تربیتی اقدامات کیفی به اقدامات کمی تغییر پیدا کرد و مربیان پرورشی در دوره ای گرفتار سردرگمی و بی هدفی شدند. قانون احیاء نتوانست به اندازه کافی در احیای نهاد تربیتی مؤثر باشد. در چنین شرایطی، سند تحول بنیادین بحث آموزش و پرورش را به تعلیم و تربیت و موضوع آموزشی به ۶ ساحت تربیتی تقسیم کرد.
نوری با اعلان اینکه انتظار جامعه امروز از مربی تربیتی بیشتر شده است، اظهار داشت: کتاب جامع از بُعد سیاسی و اجتماعی به شکلی است که گاهی ما از آنجا می مانیم بدین سبب ما باید برای آن آماده باشیم و یکی از این آمادگی ها تقویت و پشتیبانی از مربیان پرورشی است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هم اکنون ما جایی جز کلاس را نمی شناسیم و جز کتاب درسی را قبول نداریم درحالی که در سند تحول اینگونه نیست و ۱۰ تا ۲۰ درصد کارهای تربیتی دانش آموزان باید بیرون از فضای مدرسه صورت گیرد.
وی با اعلان اینکه باید از ظرفیت های تربیتی استفاده نمائیم، گفت: ۲۲۰۰ مرکز تربیتی و کانون پرورشی و ۳۵۲ اردوگاه تربیتی داریم و در خوشبینانه ترین حالت اقدامات تربیتی باید در چنین مراکزی صورت گیرد. باید از این ظرفیت ها استفاده نمائیم و به مربیان تربیتی بعنوان تنظیم گر اعتماد داشته باشیم.
نوری با تاکید بر استفاده از ظرفیت های بیرونی در تعلیم و تربیت دانش آموزان اظهار داشت: دانش آموزان را باید به بیرون از مدارس برد و اجازه داد تا تجارب فنی و مهارتی را ببینند. باید دانش آموزان را به این کانون تربیتی و حرم مطهر امام (ره) بیاورید تا با این پدیده قرن آشنا گردند و ساحت تربیت سیاسی آنان تقویت شود.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران و معلمان مدارس اظهار داشت: از ابتدا وقت دانش آموزان را فقط به کنکور معطوف نسازید و تا پایه دهم نگران عقب ماندن آنها از کنکور نباشید. دانش آموزان نیازمند کسب تجارب زیستی و تربیتی در مراکز تربیتی و مهارتی بیرون از مدارس هستند. باید تلاش نماییم تربیت را دغدغه آحاد ملت قرار دهیم. خدا را شاکریم که دولت نیز در مسئله تربیت دغدغه جدی دارد.
در اختتام این برنامه با حضور وزیر آموزش و پرورش از شهدای تعلیم و تربیت و خانواده شهیدان مربی پرورشی با اهدای لوح و هدایایی تقدیر به عمل آمد.


منبع:

0.0 / 5
587
1400/12/09
23:35:11
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تعلیم و تربیت , دانش آموز
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است
مدیریت آموزش: دانش را به اشتراک بگذارید، آینده را بسازید (olms.ir)

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین