معاون پژوهشی سازمان جهادانشگاهی تهران تأكید كرد
لزوم همکاری جهاد دانشگاهی با سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش
معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران درباره پژوهشکده های جهاد دانشگاهی اظهار داشت: ذیل پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی ۱۴ حوزه فعال می باشند، ازاین رو میتوان در بخش هایی به صورت مشترک اقداماتی را با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش دنبال کرد. در حوزه هویت ایرانی و اسلامی، ما سال هاست که مشغول فعالیت هستیم و برای این امر دو بار پیمایش ملی انجام شده است. البته با عنایت به محدودیت های موجود، کار در ۵ استان انجام شد اما امکان توسعه دادن این امر بر اساس نیازها آموزش و پرورش وجود دارد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، در جهت دریافت ابعاد همکاری، نشست هم اندیشی سازمان با جهاد دانشگاهی، با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی و شماری از مدیران و معاونین دو سازمان، برگزار شد.
مهندس سید حمید هاشمی در این نشست تصریح کرد: تکوین و تعالی هویت دانش آموزان از دیگر حوزه هایی است که بر روی آن کار انجام شده است. حوزه روابط نسلی نیز، از دیگر مباحثی است که از سال ۸۷ دنبال می شود. تلاش ما این بوده که این مورد را به سطح کاربرد برسانیم، ازاین رو کارگاه های بسیاری برای این امر برگزار شده و قابلیت بهره برداری دارد. با این مورد گسست و روابط نسلی هم چند سریال ساخته و اقداماتی هم در این بخش انجام شد ازاین رو پتانسیل ادامه چنین پژوهشی در جهاد دانشگاهی کاملاً موجود است.
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی مولود انقلاب است و مانند سازمان پژوهش تأکیدات بسیاری بر این بخش وجود دارد البته در سالهای گذشته هم همکاریهای مشترکی هم بین جهاد دانشگاهی و سازمان پژوهش وجود داشته است اما این ارتباط نزدیک و تعامل هدفمند را به فال نیک می گیریم.
معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران اضافه کرد: علوم جهاد دانشگاهی همچون بخش های بومی است، ازاین رو در حوزه کارآفرینی و اشتغال نیز، ما در زمره قدیمی ترین ارگان های فعال هستیم ازاین رو پیشنهاد من این است که در ساحت های تعلیم و تربیت اقتصادی، حرفه ای، علمی و فناورانه، با سازمان همکاری داشته باشیم و کمک نماییم که در بحث طراحی فرایند، برنامه و محتوای آموزشی همکاری داشته باشیم تا بتوانیم به توانمندسازی معلمان برسیم و کار در بدنه آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.
ضرورت بررسی اقدامات زیربنایی به شکل مشترک
در ادامه جلسه، دکتر محمدرضا پورعابدی، معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی، در سخنانی تصریح کرد: ما در جهاد دانشگاهی بعنوان نهادی که مولود انقلاب فرهنگی است، می کوشیم در دانشگاه ها، خروجی های آموزش و پرورش را که به شکلی نخبگان هستند، دریابیم. در این راستا، ما هر فعالیتی که انجام شده را به صورت زیربنایی هم بررسی کردیم اما به نظر می آید که برخی اقدامات باید از قبل از دوران دانشگاه و در زمان آموزش و پرورش بررسی شود البته این مبحث گاهی به مهد کودک ها و دوران قبل از دبستان هم کشیده می شود.
وی افزود: ما درون جهاد دانشگاهی، در حوزه چالش های اجتماعی فعال هستیم و با دانشجویان هم ارتباط مستمری داریم، ازاین رو خیلی از چالش ها را به خوبی می شناسیم، از همین رو فکر می کنم که باید برای برخی چالش ها به آموزش و پرورش مراجعه نمود. بعنوان مثال وقتی راجع به کارآفرینی و اشتغال صحبت می نماییم متوجه چالش هایی خواهیم شد، چون فارغ التحصیلان ما دیگر مانند گذشته موقعیت شغلی ندارند ازاین رو افراد باید به سمت خود اشتغالی و کارآفرینی حرکت کنند.
معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اما ورود به این عرصه، نیازمند توجه به زیرساخت های گوناگونی است و باید درباره مفاهیم گوناگونی مانند کار فکر نماییم، چون تعریف نادرست برخی مباحث در درون اجتماع سبب ضد ارزش شدن و بی ارزش شدن برخی عرصه ها می شود. بدین منظور آموزش و پرورش در این حوزه نقش بسیار پررنگی دارد، ازاین رو یک دفتر همکاری بین جهاد دانشگاهی و آموزش و پرورش برنامه ریزی شده بود اما متأسفانه علیرغم کارهای خوبی که انجام شد، آنچه مد نظر ما بود، محقق نشد. اتفاق امروز مثبت است و امید می رود که بتواند برخی عقب ماندگی ها را هم در این حوزه جبران کند.
دکتر منزوی از جهاد دانشگاهی هم با تاکید بر لزوم همکاری طرفین اضافه کرد: در حالت کلی و درون حوزه علوم انسانی ۴۰ گروه پژوهشی و ۳۲ مرکز خدمات تخصصی داریم که در سرتاسر کشور پراکنده هستند. حوزه های اجتماعی، فرهنگی و صدمه های اجتماعی، روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، مدیریت، هنر و بخش هایی نظیر الهیات، سیاسی، ادبیات، کارآفرینی و... همچون بخش هایی هستند که به صورت ویژه می توانند با آموزش و پرورش و سازمان پژوهش مرتبط شوند، ازاین رو میتوان همکاری ها را بر این بخش ها متمرکز کرد.
ایشان در ادامه جلسه گزارشی از حوزه علوم انسانی جهاد دانشگاهی عرضه کرد و ابعاد مختلف اقدامات این بخش را که امکان تعامل در آن موجود است، شرح داد.
دکتر «حسن ملکی» رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزاری این جلسه را مثبت خواند و در اینباره اظهار داشت: این جلسه متعاقب نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جهاد دانشگاهی و بازدید ما از این بخش شکل گرفته است، چون به لحاظ علمی و پژوهشی این بازدید بسیار مثمرثمر بود. در ادامه و با عنایت به تأکیدات وزیر محترم وزارت آموزش و پروش، ما برگزاری جلسات و تداوم روابط را خواهان شدیم ازاین رو اتفاق پیش رو بسیار مثبت و حاصل تلاشهای انجام شده است.
سازمان پژوهش ارگانی ویژه و منحصر به فرد است
وی سازمان پژوهش را منحصر به فرد در کشور برشمرد و اضافه کرد: این سازمان یک ارگان ویژه است، چون همه رسانه ها و کتاب های درسی از دوره پیش دبستان تا انتهای دوره متوسطه در این سازمان طراحی می شوند. همین مساله هم می تواند اهمیت این بخش را نشان دهد چون نظام تعلیم و تربیت رسمی به وسیله کارشناسان این سازمان اداره می شود و در این بخش، آثار تولید، ارزشیابی، اصلاح و ارزیابی می شوند. بر همین مبنا هم مسؤلان کشور از مقام معظم رهبری تا سایر بخش ها عنایت ویژه ای به این سازمان دارند. همان گونه که می دانید مقام معظم رهبری سازمان پژوهش را قلب آموزش و پرورش نامیدند و توجه ویژه ای هم بر افراد این سازمان وجود دارد، از همین رو میتوان اظهار داشت که بسیار مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در زمان طاغوت نیز، مسؤلان بنا بر مرام و مسلک طاغوتی خود، بر اهمیت این سازمان تاکید داشتند که اسناد آن هم موجود است، این امر نشان می داد که آنها هم می دانستند اگر مقرر است متناسب با شئونات خود افراد را شکل دهند، باید از راه این سازمان اقدام نمایند بنابراین این سازمان دارای اهمیت بسیار خاصی است. در واقع پژوهشگران، عالمان و... درصورتیکه بخواهند در این سازمان تأثیرگذار شوند، وارد یک عرصه عبادی و معنوی هم می شوند چون این بخش علاوه بر جنبه علمی دارای ابعاد معنوی است، چون ما برای کودک پاک و معصوم خوراک معنوی تولید می نماییم.
دکتر ملکی بر لزوم بهره برداری دو طرف از پژوهش های انجام شده تاکید کرد و اظهار داشت: نمایشگاه جهاد دانشگاهی به ما نشان داد که چه دستاوردهای خوبی در جهاد دانشگاهی وجود دارد اما با سازمان مرتبط نشده است، این در شرایطی است که ما هم در سازمان و درون پژوهشگاه ها چنین دستاوردهایی را داریم، ازاین رو لازم است که بر تعامل بیشتر سرمایه گذاری نماییم. نکته جالب در این بخش، بررسی سرمایه های اجتماعی استان به استان در جهاد دانشگاهی است که می تواند در راه کار ما، مفید واقع شود. ازاین رو جلسه پیش رو می تواند بر اساس یک تعامل مفید و سازنده پایه گذاری شود.
مشارکت یکی از شاخصه های توسعه علم در سطح دنیاست
وی تصریح کرد: همان گونه که مستحضر هستید، در دنیا یکی از شاخصهای توسعه علم، مشارکت است، تا جایی که اساساً شیوه مشارکت، شامل تحقیقات و تألیفات مشترک و... ملاک شاخصی هستند، ازاین رو ما هم باید بر این بعد تاکید داشته باشیم و باید آنرا تقویت نماییم. بدیهی است که هر سازمان و نهادی به انجام پژوهش های مورد نیاز خود می پردازد ازاین رو نمی توان اظهار داشت که آنچه ما انجام می دهیم به تمام سؤالات پاسخ می دهد، چون امکان دارد در بعضی جهات، پژوهش های سایرین هم به یاری ما بشتابد و بالعکس. با این دیدگاه علم امکان سفر پیدا می کند و می تواند از ذهنی به ذهن دیگر، یا سازمانی به سازمان دیگر سفر کند. سفر علم امروز بسیار تعیین کننده است البته مبحث نظر ما جغرافیایی نیست بلکه مبحث ذهنی، شخصیتی و روحی و روانی است. در این راستا کار با ارزشی که جهاد دانشگاهی شکل داده بود و آثاری که عرضه شد، نشان داد که تمام علاقه مندان و فعالان مسائل اجتماعی و فرهنگی می توانند از این امکانات استفاده کنند که امر بسیار مهم و مؤثری است. بر همین مبنا این برنامه شروعی برای مراودات علمی بعدی خواهد بود و امید می رود که به سمت تداوم این نوع تعاملات حرکت نماییم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اقدامات این بخش توضیح داد و اظهار داشت: همان گونه که اطلاع دارید، ما در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درون یک مسیر تحول قرار داریم، ازاین رو در یک زمان نزدیک، یعنی از سال ۱۴۰۱، کار آغاز خواهد شد و طی چند سال آینده، می کوشیم تا بسته های تربیت و یادگیری را جایگزین کتاب های درسی نماییم البته این به معنای حذف کتاب های درسی نیست اما این بسته ها تلاش در غنی سازی رسانه های تربیت و یادگیری خواهد داشت و یک فضای خاصی در نظام تعلیم و تربیت کشور ما به وجود خواهد آمد. تلاش ما این است که به صورت نظام مند و هدفمند و با الگوی هدفمند، بنا را به مبنا متصل نماییم و اسناد بالادستی را محقق نماییم تا برنامه های درسی نزدیک به حقیقت تولید شوند.
شناخت کامل ابعاد سازمان پژوهش در جهت تعامل ضروری است
«محمد صالح مذنبی»، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی هم در این نشست اظهار داشت: مجموعه جهاد دانشگاهی یک حرکت نوین را در حوزه فناوری آموزشی داراست و به تولید محتوای آموزشی و یک رسانه آموزشی و تربیتی پرداخته است، البته این مورد به شکل عام دنبال شده، اما اگر بتوانیم شرایط همکاری بین این مجموعه با سازمان را فراهم نماییم، امکان بهره برداری از این بخش، در جشنواره ها، رمزینه ها و... امکان پذیر خواهد شد و می توانیم از ظرفیت جهاد دانشگاهی در این حوزه بهره مند شویم.
دکتر «علی محبی»، معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم در ادامه جلسه تصریح کرد: هم سازمان جهاد دانشگاهی و هم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مولود انقلاب و دلسوز آن هستند که اهداف مشترکی را در جهت رشد نظام مقدس جمهوری اسلامی دنبال می کنند. همان گونه که مستحضر هستید، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دارای مأموریت های بسیار گسترده ای است و کارها در این بخش بسیار متنوع و مهم هستند، ازاین رو لازم است که بتوانیم از ظرفیت های مختلف در کشور بهره برداری نماییم.
وی ادامه داد: بدیهی است که جهاد دانشگاهی یکی از این ظرفیت های خیلی خوب است که می تواند در این راه به یاری سازمان پژوهش بشتابد، ازاین رو میتوان از این روند، برای بخشی از نیازهای سازمان و در بخش پژوهش های هدفمند و مسأله محور استفاده نمود. نکته دیگر ظرفیت ساختاری و جغرافیایی جهاد دانشگاهی است، ازاین رو از این بعد هم میتوان برای برخی مأموریت های سازمان بهره مند شد.
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: تعامل و همکاری در این بخش، منوط به این است که ملاحظات گوناگونی را مورد توجه قرار دهیم. در این راستا لازم است که همکاران جهاد دانشگاهی اشراف کافی به مأموریت ها و ابعاد مختلف سازمان داشته باشند، چون خروجی ظرفیت ها زمانی کاربردی است که معطوف به شناخت دقیق و کامل از سازمان باشد. توجه به بعد زمانی هم از دیگر نکاتی است که باید در تعاملات مشترک مورد توجه قرار گیرد.
طراحی الگوهای اجرای در راه پژوهشها الزامی است
سعید بدیعی، مدیر کل حوزه ریاست سازمان پژوهش هم از عناوین پژوهشی عرضه شده توسط جهاد دانشگاهی تشکر کرد و اظهار داشت: برای هر کدام از پژوهش های مطرح شده، ما نیازمند یک الگوی اجرایی هستیم، چون باید بتوانیم این ابعاد را در بسته های تربیت و یادگیری پیاده سازی نماییم. بعنوان مثال پژوهش سبک زندگی ایرانیزه همچون موضوعات مهم و دغدغه های فعلی برنامه های ما هستند ازاین رو لازم است که یک کمیته کارشناسی مشترک برای احصاء مسائل از بین موضوعات مطرح شده صورت گیرد و در گام بعد بتوانیم به تفاهمنامه دست پیدا نماییم.
او اضافه کرد: در بحث تولید محتوا برای آموزش معلمان نیز، میتوان از ظرفیت های جهاد دانشگاهی بهره برداری نمود ضمن اینکه امکان استفاده از تجربیات این بخش در کاردانش و فنی و حرفه ای هم وجود دارد.
در ادامه جلسه افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب های فنی و حرفه ای و کاردانش هم اظهار داشت: آنچه که ما در شاخه های فنی حرفه ای و هنرستان ها دنبال می نماییم توجه بیشتر به بازار کار است. بدیهی است که هر کدام از رشته های این بخش دارای زیر شاخه هایی دارند که در بخش های جهاد دانشگاهی و درون استان ها به خوبی، بر روی آن کار شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون ارزشیابی برنامه های درسی همچون اولویت های مهم می باشد، ازاین رو تحلیل وضعیت موجود بسیار به ما کمک می نماید. تدوین برنامه های درسی متناسب با آمایش سرزمینی هم از دیگر موضوع هایی است که باید دنبال شود. در این راستا بهره برداری از زیرساخت های جهاد دانشگاهی در استانهای مختلف می تواند بسیار به یاری ما بشتابد و در بحث شایستگی های پایه یا مهارت های نرم، کارساز باشد.
دکتر رامین نوظهوری، مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم اظهار نمود: اساسا جهاد دانشگاهی با ساختار نیمه متمرکز و گستردگی موجود، می تواند به یاری سازمان بشتابد، چون همان گونه که مستحضر هستید، یکی از مهم ترین تارنماهای موجود در بخش پژوهش ها، در ارتباط با جهاد دانشگاهی است، ازاین رو این همکاری را میتوان به فال نیک گرفت.
وی ادامه داد: مدیریت این روابط همچون مهم ترین مباحث است که باید بر روی آن فکر نماییم، چون این بخش دارای عامل های بسیاری است. در واقع برای شکل گیری یک تفاهمنامه و ارتباطی پویا و مفید باید ابعاد مختلف و نحوه همکاری ها را کاملاً مشخص نماییم.
دکتر معصومه نجفی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب های آموزش عمومی و متوسطه نظری هم اظهار نمود: عناوین مطرح شده در گزارش امروز، دارای کلید واژه های مشترکی با مسائل سازمان بود تا جایی که میتوان گفت، پروژه هایی که امروز ما بر روی آن کار می نماییم دارای نقاط مشترکی با پژوهش های جهاد دانشگاهی است و می تواند زمینه فعالیت و تعامل مشترک را ایجاد نماید.
شناخت ظرفیت متقابل دو سازمان نخستین اقدام است
در بخش پایانی جلسه، دکتر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و اظهار داشت: در این نشست مشخص شد که کارهای پژوهشی گوناگونی و در عرصه های مختلفی درون جهاد دانشگاهی انجام شده که قابل تحسین است. ما در سازمان پژوهش هم دارای لزوم ها، نیازها و مباحث مختلفی هستیم البته شورای پژوهشی درون سازمان فعال است اما امکان استفاده از مطالعات و تحقیقات جهاد دانشگاهی در این بخش وجود دارد. در این راستا لازم است که به لزوم های گوناگونی توجه نشان دهیم.
وی افزود: درون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ۱۱ گروه پژوهش و برنامه ریزی درسی در بخش نظری و ۹ گروه پژوهش در بخش فنی و حرفه ای وجود دارد. در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی هم با ساختار دیگری، مجلات رشد گوناگونی فعال می باشند، ازاین رو امکان بهره برداری از گزارش های سازمان جهاد دانشگاهی بعنوان مبانی و زیرساخت برنامه ریزی درسی در بخش های مختلف سازمان وجود دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر نیز، نیاز داریم که کارگروهی را با حضور دو طرف تشکیل دهیم تا ابتدا بتوانیم به یک ظرفیت شناسی متقابل بپردازیم، چون هنوز نیازمند مفاهمه هستیم. در واقع لازم است که مراودات علمی را بر اساس مفاهمه و فهم درست ظرفیت ها دنبال نماییم. در ادامه این مسیر گزارش ظرفیت شناسی مجدداً در جلسه ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بتوانیم به یک نتیجه اصولی و زیرساختی دست پیدا نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب