افت ۱۰ درصدی یادگیری فارسی اول و دوم دبستانیها

افت ۱۰ درصدی یادگیری فارسی اول و دوم دبستانیها

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به مقایسه نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته با دوسال پیش از آن که مشکل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش وجود نداشت اظهار داشت: نتایج این مقایسه نشان داد که دانش آموزان ما در درس های مهمی چون «فارسی» و «مهارت های خواندن و نوشتن» در مقایسه با دوسال قبل اُفت داشتند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده با اشاره به مقایسه نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته با دوسال پیش از آن که مشکل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش وجود نداشت اظهار داشت: به دنبال آن بودیم تا ببینیم وضعیت یادگیری دانش آموزان در درس ها و مقاطع مختلف چگونه است.
وی اضافه کرد: نتایج این مقایسه نشان داد که دانش آموزان ما در درس های مهمی چون فارسی و مهارت های خواندن و نوشتن در مقایسه با دوسال قبل افت داشتند به گونه ای که در درس مهمی چون فارسی در دو پایه اول و دوم درصد دانش آموزانی که نتیجه «خیلی خوب» را در ارزشیابی پایانی کسب کرده بودند، ۱۰ درصد کم شده است. همین طور درصد دانش آموزانی که «نیاز به تلاش بیشتر» در نتایج ارزشیابی آنها ثبت شده، بالا رفته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه نتیجه «نیاز به تلاش بیشتر»، بیان کننده یادگیری ضعیف و «خیلی خوب»، بیان کننده یادگیری کامل است که برمبنای روش ارزشیابی کیفی توصیفی در کارنامه دانش آموزان ثبت می شود اظهار نمود: این نتایج، نگران کننده بود. در عین حال بعد از بازگشایی حضوری مدارس نیز گزارش های مختلفی از طرف معلمان دریافت کردیم در خصوص آنکه دانش آموزان خصوصاً دانش آموزان پایه های دوم و سوم که دوسال گذشته را در فضای مجازی درس خوانده اند، در مهارت های "سواد پایه" خصوصاً مهارت «نوشتن» که نیازمند اشراف و نظارت معلم و تمرین زیاد است، ضعف دارند. کودکان باید در این مرحله از تحصیل تمرین زیادی تحت نظارت معلم داشته باشند تا بتوانند در این مهارت ها تسلط پیدا کنند.
حکیم زاده در ادامه سازوکار ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی و شاخص ها و معیارهای آنرا تشریح نمود و اظهار داشت: روش ارزشیابی، کیفی، توصیفی است که برمبنای آن میزان یادگیری و تحقق اهداف برنامه درسی بصورت فرایندی و آزمون های عملکردی از طرف معلمان سنجیده می شود. حالا ارزشیابی نوبت اول دوره ابتدایی در حال انجام می باشد و منتظریم نتایج استخراج شود تا بتوانیم مرحله دوم طرح «جبران و تثبیت یادگیری» را برای جبران افت تحصیلی ابتدایی ها اجرا نماییم.
وی درباره عمده ترین علت افت تحصیلی اظهار داشت: در دوره ابتدایی دانش آموز حتما باید رودر رو با معلمش ارتباط برقرار کند؛ بخصوص دانش آموز کلاس اول که هیچ تصوری از مدرسه و معلم ندارد و این که بوسیله قاب موبایل و تبلت بخواهد مهارت سواد پایه را بیاموزد، غیر واقع بینانه است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: نه فقط در کشور ما بلکه نتایج پژوهش های جهانی بیان کننده این است که دانش آموزان دوره اول ابتدایی از نظر مهارت های سواد پایه گرفتار ضعف های جدی شده اند. یک نکته مهم دیگر این که آموزش دادن به کودکان یک امر تخصصی است، مادران در این ایام بسیار زحمت کشیدند، اما این که با چه روشی و اصولی باید مهارت ها را آموزش دهند یک امر تخصصی و نیازمند ارتباط رو در روی دانش آموز با معلم است.
حکیم زاده درباره میزان یادگیری در سایر پایه ها نیز عنوان کرد: ما در دوره اول به ویژه پایه های اول و دوم، بیشترین افت را داشتیم و هرچقدر سن دانش آموزان بالاتر رفته، وضعیت بهتر شده است؛ برای اینکه کم کم به مرحله ای رسیده اند که می توانند یادگیری خودشان را مدیریت کنند و به شکل مستقل دستورات معلم و تکالیفی که داده می شود را بوسیله فضای مجازی پیگیری کنند.
وی افزود: اما در پایه های اول و دوم، بچه ها زمان تمرکزشان کمتر است و حتی در کلاس حضوری هم هینطور است و وقتی مقرر است در فضای مجازی ارتباط برقرار کنند امکان حفظ تمرکز فعال دشوارتر می شود. بیشترین مشکل خانواده ها این بود که چه طور بچه ها را پای گوشی نگه دارند و از این جهت در دوره اول ابتدایی مشکل بیشتری داشتیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش در گفت و گو با شبکه خبر درباره طرح جبران و تثبیت یادگیری نیز اظهار داشت: مرحله اول این طرح در تابستان اجرا شد و مقرر است مرحله دوم آن پس از اتمام ارزشیابی نوبت اول اجرا شود. با توجه به این که فرصت آموزش حضوری را هم داریم، روی مهارت نوشتن در دوره اول تاکید بسیاری داریم و امید است از زمان باقی مانده تا اردیبهشت بتوانیم استفاده نمائیم تا دانش آموزانی که نیاز به تمرین بیشتر دارند تحت پوشش قرار بگیرد. پس از نتایج ارزشیابی نوبت دوم هم مجدد دانش آموزانی که گرفتار مشکل هستند و نیازمند تلاش بیشتر و قابل قبول در کارنامه شان درج شده باشد، تحت پوشش قرار می دهیم.



1400/10/16
12:11:14
0.0 / 5
585
تگهای خبر: آزمون , آموزش , تحصیل , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین