ترمیم حقوق یا رتبه بندی معلمان؟

ترمیم حقوق یا رتبه بندی معلمان؟

به گزارش مدیریت آموزش معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معتقدم آنچه امروز بعنوان «رتبه بندی» معلمان مطرح می شود، رتبه بندی نیست بلکه به شکلی ترمیم و یا همسان سازی حقوق معلم برای جبران کسری های ناشی از افزایش نرخ «تورم» است اظهار داشت: کاش این طرح را با رتبه بندی گره نمی زدند.


محی الدین بهرام محمدیان در گفتگو با ایسنا، در اینباره اظهار نمود: معتقدم آنچه امروز بعنوان رتبه بندی معلمان مطرح می شود و هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب رسید، بیشتر ترمیم حقوق است تا رتبه بندی.
وی ادامه داد: قرار بود بر مبنای رتبه بندی معلمان، اعضای هیئت علمی، فناوران و پژوهشگران همسان دیده شوند و شرایطی که شورایعالی انقلاب فرهنگی برای ارتقای اعضای هیئت علمی پیشبینی کرده بود با بومی سازی برای معلمان هم درنظر گرفته و عملیاتی شود.
رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با اعلان اینکه لازمه این کار هم یقینا ایجاد یک سازمان سنجش حرفه ای بود که بتواند معلمان را به لحاظ دانش، مدارک تحصیلی، مدارج علمی، تجربه و پایه های تحصیلی که تدریس می کنند ارزیابی و رتبه بندی کند اظهار داشت: با این وجود از آنچه که بعنوان ترمیم حقوق اتفاق افتاده استقبال می نماییم، چونکه حداقل بخشی از قانون که قرار بود در چندسال گذشته برای معلمان که کارمند دولت هستند اتفاق بیفتد و حقوقشان بر مبنای تورم افزایش یابد، عملیاتی می شود.
محمدیان افزود: با این وجود درخواست می شود که این کار به اسم رتبه بندی اتفاق نیفتد. کاش این طرح را با رتبه بندی گره نمی زدند. این یک نوع ترمیم و یا همسان سازی حقوق معلم برای جبران کسری های ناشی از افزایش نرخ تورم است.
وی درباره این که چرا آموزش وپرورش جدا از قافله آموزش عالی دیده و تصمیماتی که برای بهبود معیشت معلمان اتخاذ می شود همواره با بوق و کرنا همراه می باشد و یک ریال که به حقوقشان افزوده می شود ادعاهای بزرگی در کنارش مطرح می کنند؟ اظهار نمود: علت، برداشت نادرست از آموزش وپرورش و مأموریت های آن است.
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برخی گمان می کنند چون آموزش وپرورش با کودکان و نوجوانان سروکار دارد یک دستگاه کوچک است در حالیکه این چنین نیست و آموزش وپرورش را نباید تا این اندازه کوچک انگاری کنند. برخی معلم را با کارکنان دولت مقایسه می کنند که نباید این چنین باشد، بلکه باید گفت معلمی از یک جایگاه ویژه به لحاظ مسئولیت و ماموریتی که دارند برخوردارست. حتی به تعبیری کاری که معلم انجام می دهد خیلی سخت تر از استاد دانشگاه است.
وی افزود: استاد دانشگاه با جمعیتی مواجه می باشد که هویتشان شکل گرفته و می دانند چگونه هستند و چه می کنند، اما معلم هویت سازی می کند. ضمن این که آموزش می دهد، تربیت می کند و ضمن این که تربیت می کند، هویت ملی، انقلابی و اسلامی را در دانش آموزان ایجاد و تقویت می کند.
محمدیان سه مأموریت بزرگ برای آموزش وپرورش برشمرد و اظهار داشت: این سه مأموریت در دستگاههای دیگر وجود ندارد یا حداقل هر سه توامان نیست. هویت سازی در آموزش وپرورش بعنوان یک دستگاه ملت ساز، دولت ساز و نظام ساز مطرح است. این همه اتحاد ملی و همبستگی ملی را که می بینیم مولود تلاشهای آموزش وپرورش است و اگر آموزش وپرورش نبود این وحدت و انسجام ملی را نمی توانستیم داشته باشیم.
وی افزود: اگر آموزش وپرورش در کارکرد خودش ضعیف بود ما نمی توانستیم این نظام های بهداشتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را داشته باشیم. لازم است مسؤلان و تصمیم گیرندگان توجه نمایند که وقتی از آموزش وپرورش سخن می گویند فرض کنند که اگر آموزش و پرورش نبود چه می شد. در این چندسال کرونا اگر معلمان حضور فعالی نداشتند و با نشاط وارد حیطه آموزش های مجازی نمی شدند معلوم نبود چه بر سر دانش آموزان و کشور می آمد. حالا هم با بسته شدن مدارس و عدم تشکیل کلاس های حضوری می دانیم که چه خسارت های عظیمی وارد می شود.
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد که سیاست گذاران مراقبت کنند آموزش وپرورش را کوچک انگاری نکنند چون که آموزش و پرورش دستگاه عظیم انسان ساز است.




منبع:

1400/09/27
12:00:45
0.0 / 5
546
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین