راهکارهایی برای جبران افت یادگیری در مدارس

راهکارهایی برای جبران افت یادگیری در مدارس

به گزارش مدیریت آموزش معاون اسبق وزارت آموزش وپرورش ضمن اشاره به تعطیلی مدارس به دنبال انتشار کرونا در ماه های اخیر، راهکارهایی به منظور کاهش افت یادگیری عرضه کرد و اظهار داشت: توقف آموزش حضوری، افت یادگیری را چندین برابر در جهان همچون در ایران افزایش داد که آزمون های سالانه مبین آن است.


سید نصرت الله فاضلی در گفتگو با ایسنا، با اعلان اینکه یادگیری در سند تحول به درک موقعیت و تغییر آن برپایه نظام معیار برمی گردد، اظهار نمود: درک موقعیت وابسته به کسب شایستگی است و موقعیت در کتاب های درسی طراحی می شوند.
وی ادامه داد: بعنوان مثال در کتاب اول ابتدایی به جهت اینکه دانش آموز خرید در ساحت اقتصادی را درک کند فرصتی طراحی شده است که او با خانواده اش به بازار برود و گل بخرد تا ارتباط با فروشنده، انتخاب گل، قیمت و دادوستد را یاد بگیرد. ضمن این که به همراه مادرش در باره نوع گل، مفاهیم زیبایی و انواع گل آشنایی پیدا می کند.
معاون اسبق وزارت آموزش وپرورش افزود: در کتاب درسی کاروفناوری دوره دوم متوسطه دانش آموز با فلزکاری آشنا می شود و یاد می گیرد چگونه با فلز کار کند، مثلاً سوهان کاری را انجام دهد.
فاضلی با اعلان اینکه ارزیابی ها به نسبت اهداف کتاب، نشان از فاصله یادگیرنده با اهداف دارد و اغلب خودارزیابی دانش آموز در فرایند فعالیت به صورت تکوینی انجام می پذیرد، اضافه کرد: کتاب درسی، نقشه ای برای طراحی فرصت یادگیری است. این نقشه باید در مدرسه اجرا شود. شایستگی دانش آموز بعنوان صفت در هویت او شکل می گیرد. این در حالیست که در مدارس فعلی تنها نقشه خوانی معلم و تکرار آن توسط دانش آموز صورت گرفته و یادگیری به درک مشابه معلم تفسیر می شود. در دوره ابتدایی با ملاک های ارزشیابی توصیفی چون "در حد انتظار"، "بیشتر تلاش کن"، "خوب" و "عالی" ارزیابی می شود و در دوره متوسطه حداقل دو پنجم نمره نیاز است.
معاون اسبق وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه ارزشیابی کمی حاکم، هنر تبدیل کیفیت به کمیت است که به قضاوت شهودی معلم و ارزیابی اش وابسته است، اظهار داشت: ارزشیابی مبتنی بر قضاوت شهودی برای تبدیل کیفیت بر کمیت در نظام رسمی، در ارزشیابی تکوینی و مستمر شکل می گیرد که متاسفانه در نظام رسمی اسناد (ورقه امتحانی) بر ارزشیابی شهودی مستمر و تکوینی سالانه غلبه دارد.
فاضلی افزود: در این حالت، نگاه هوشمندانه معلم در کلاس به تصحیح ورقه امتحانی تنزل داده می شود و ارزشیابی و پرسش که موتور محرکه یادگیری است، خود به مانع یادگیری تبدیل می شود.
وی با اشاره به تعطیلی مدارس به دنبال شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر اظهار نمود: توقف آموزش حضوری، افت یادگیری را چندین برابر در جهان همچون در ایران افزایش داد که آزمون های سالانه مبین آن است. از طرف دیگر با شروع آموزش حضوری، پیش آموخته پایه و سال قبل دانش آموزان برای آموزش جدید بسیار ضعیف است. همینطور مرور پیش آموخته های قبلی در چند پایه فراموش شده است و آموزش های جدید هم بدون ارتباط با دانش قبلی گاهی ناممکن و سطحی بوده و گاهی معنادار نیست.
این عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی افزود: این امر بی انگیزگی در تحصیل، اضطراب، پریشانی ذهنی و اعتراض متربی را به دنبال دارد.
فاضلی با اشاره به این که علاوه بر این، تفاوت های اجتماعی در یادگیری های غیرحضوری هم به تفاوت در یادگیری می انجامد اظهار داشت: این در حالیست که در یادگیری حضوری تا حدودی شرایط پایه و اولیه یادگیری برابر است و از حیث برخورداری از مزیت اجتماعی پایه برای آموزش، هر دو خانواده با سواد، با تجربه زیسته تعلم و تعلیم و دارای رفاه نسبی و شرایط پایدار در راهبری آموزشِ عضو خانواده(دانش آموز) و همینطور خانواده کم سواد و درگیر با مسائل زندگی همچون معیشت، مسکن، اشتغال و درآمد غیر پایدار، برابری هایی دارند.
وی در تبیین راهکارهایی به منظور کاهش افت یادگیری اظهار نمود: ارزشیابی تشخیصی دروس، در ارزیابی و درک میزان دانش پایه و مرتبط درس جدید اهمیت فوق العاده ای دارد تا افت آموزشی در کلاس جبران شود و یا با ساعات مکمل ساعات آموزشی جبران شود. بسته های یاد گیری خود آموز دانش آموز مانند کتاب کار و کتاب تمرین هم می تواند راهگشا باشد. مشارکت دانش آموزان قوی یا حامیان آموزشی مدرسه مانند معاون و مدیر و اولیا هم راهکار دیگری برای رفع ضعف ها است.
معاون اسبق وزارت آموزش وپرورش اشاره کرد: همینطور مطلوب است ارزشیابی سالجاری نگاهی به ارزشیابی مبتنی بر اسناد تحولی با رویکرد درک و تغییر موقعیت داشته باشد تا تجربه این نوع ارزشیابی و اصلاح آن، مدلی مناسب برای پویایی آموزش شود.
فاضلی افزود: علاوه بر آن ارزشیابی از دروس نباید صورت گیرد، بلکه ارزشیابی باید از آموخته های دانش آموز باشد. چونکه بخشی از مفاهیم کتاب درسی تدریس نشده و یا تفهیم نشده است و دانش آموز در موقعیت یادگیری قرار نگرفته است ازاین رو ارزشیابی از آن صرفاً برابر با بودجه بندی کتاب برای کل زمان، آموزش در طول یک سال را بی معنا می کند. مدارا با دانش آموز مبتلا به توقف آموزش حضوری برای باز پروری و باز آموزی هم از اصول یاد گیری است. در این شرایط امیدوار کردن دانش آموز نسبت به دانسته هایش و راهبری او برای رسیدن به موقعیت مطلوب، رسالت ارزشیابی در این برهه خواهد بود.




منبع:

1400/09/14
12:43:29
0.0 / 5
258
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین