آموزش هوشمند پساکرونا نیازمند سناریوی دقیق معلمان

آموزش هوشمند پساکرونا نیازمند سناریوی دقیق معلمان

مدیریت آموزش: رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن بررسی ابعاد اجرائی برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا اظهار داشت: در برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا، تلاش ما این است که اندکی از کتاب محوری فاصله بگیریم و برنامه درسی را مورد توجه قرار دهیم البته این اقدام جزو گام های اولیه است پس نیاز به تلاش بیشتر داریم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حسن ملکی در جلسه بررسی ابعاد اجرائی برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا بر لزوم توجه به برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا اصرار کرد و اظهار داشت: شورای عالی و معاونت های آموزش و پرورش، باید در ابعاد اجرائی این برنامه حضور داشته باشند تا بدانیم که دقیقا لازم است که چه اقداماتی را انجام دهیم و این برنامه بتواند با موفقیت به اقتضائاتی که برای آن تعریف کرده ایم نائل شود.
وی ادامه داد: محدودیتی که در این حوزه وجود دارد، مربوط به زمانبندی کار است برای اینکه این برنامه به استانها ابلاغ گردیده اما هنوز به شکل شایسته و درست، به معلمان و مدارس معرفی، و در گام بعد مأنوس نشده است پس ما در سازمان به جهت اینکه بتوانیم قسمتی از اشاعه این برنامه درسی را انجام دهیم، جلسات مختلفی را برگزار کردیم که برمبنای آن یک الگوی اشاعه طراحی شد و در دست انجام قرار گرفت.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد: لازم است که معاونت های آموزشی بصورت جدی وارد عرصه شوند برای اینکه در غیر اینصورت امکان رشد وجود نخواهد داشت. با توجه به این که برای ما، حلقه ارتباطی مشخصی در استانها وجود ندارد، ما نیاز داریم که الگو و زمینه های اجرا را توسط معاونت های آموزشی و اجزای آن به اجرا برسانیم.
ملکی اشاره کرد: لازم است که در این نشست به برنامه درسی ترکیبی در عرصه اجرا بیاندیشیم و بدانیم که نیازمند کدام زمینه ها و شرایط مناسب هستیم که اگر آنها را فراهم نماییم و به کار ببریم، این برنامه موفق خواهد شد؟ نکته دیگر این است که دراین زمینه سریعترین اقدامات چه می تواند باشد؟.
وی از تغییر ذائقه مخاطبان آموزشی آگاهی داد و اظهار داشت: در برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا، تلاش ما این است که اندکی از کتاب محوری فاصله بگیریم و برنامه درسی را مورد توجه قرار دهیم البته این اقدام جزوء گام های اولیه است پس نیاز به تلاش بیشتر داریم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: پساکرونا، موضوع دیگری است که باید در روزهای آتی به آن دقت کنیم برای اینکه اوضاع کرونا، ذائقه یادگیرنده، والدین و معلمان را تغییر داده، به نحوی که گروه دانش آموزان، معلمان و... امروز مطالبه گر هستند و فهم دیگری در این راه به دست آمده است پس لازم است به این امر دقت کنیم.
وی اشاره کرد: در حقیقت مخاطب ما، امروز دریافته که علاوه بر معلم وکتاب، می تواند از منابع مختلف دانش، اطلاعات مختلفی را به دست آورد و آموزش ببیند تا جایی که گاهی این امر احساس می شود که نیاز چندانی به معلم ندارند؛ بر همین مبنا ما باید این تغییر ذائقه را مد نظر قرار دهیم.
ملکی اشاره کرد: در این راه، سوال اصلی این است که ما در برنامه درسی تنظیم شده، باید چه مداخلاتی داشته باشیم که ظرفیت این بخش را برای پساکرونا آماده نماییم و به اقتضائات اجرائی آن نیز بیاندیشیم. از نظر من اقتضائات این بخش، شامل تفهیم، تعلیم و تحکیم برنامه است.
وی افزود: معتقدیم که در بدو امر برنامه درسی باید فهمانده شود و سپس راجع به این برنامه تعلیمات لازم به معلمان و مجریان و مدیران داده شود و سوم بوسیله پیش بینی و تهیه لوازم سخت افزاری و نرم افزاری برنامه، به تحکیم دست پیدا نماییم.
وی ادامه داد: این برنامه درسی، حاصل تجارب پیشین دفتر، دو سال تلاش مستمر، تعاملات علمی، برگزاری کارگاه های آموزشی، و هم اندیشی با کارشناسان است. این اقدامات یک اثر طولانی مدت و یک اثر کوتاه مدت بجای گذاشت پس می توان راهنماهای برنامه درسی، که حاصل یک برنامه ریزی درسی مبتنی بر رویکرد فطرت گرایی توحیدی بود، و برمبنای برنامه درسی ملی شکل گرفت را اثر طولانی مدت این عرصه بدانیم. اثر کوتاه مدت این حوزه را اما می توان در تلاش هایی دید که برای تهیه برنامه درسی فعلی صرف شد و در حقیقت این بخش مولود میوه ای است که درخت آن قبلا کاشته شده بود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در این راه ما نیازمند یک حمایت همه جانبه از برنامه درسی ارسال شده به استانها هستیم تا امسال بتوانیم کار را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم. در طول این مدت لازم است که بتوانیم یک نشست مشترک با چهار ضلع معاونت آموزش ابتدایی، معاونت آموزش متوسطه، شورای عالی آموزش و پرورش و اعضای سازمان پژوهش داشته باشیم.
ملکی اشاره کرد: برای سال آینده و برنامه های میان مدت نیز، لازم است که به دانشگاه فرهنگیان مسئله را منعکس نماییم تا در تربیت معلمان این امر لحاظ شود البته این بخش را باید در دانشگاه های دیگر نظیر شهید رجایی نیز دنبال نماییم. نشست علمی نیز بخش دیگری است که می توانیم آنرا برگزار نماییم و از نتایج آن در امتداد بهبود این برنامه در سالهای بعد استفاده نمائیم پس لازم است که در نشستی علمی به نقد و اصلاح برنامه فعلی در امتداد بهره مندی در سالهای آتی اقدام نماییم.

معلمان و مجریان نیازمند یک صدای راهبر و راهنما هستند
محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: مساله یادگیری برای ما اولین موضوع بشمار می رود و این گفتمان نشانه یک رشد بسیار بالاست که جای تشکر و تقدیر دارد. اهمیت جلسه فعلی این است که بتواند موجب یک هم صدایی در قبال مساله یادگیری شود برای اینکه امروز معلمین یک نوع نظم خود یافته در دوره کرونا پیدا کرده اند پس با شروع دوره بعدی سوالات مختلفی ایجاد می شود و مباحثی مانند این که فضای ترکیبی چگونه خواهد بود؟ تکالیف چیست؟ برخورد با دانش آموزان چگونه است؟ و... دارند، مطرح می شود. بر همین مبنا انتظار می رود که این گروه از جانب بدنه آموزش و پرورش یک صدای راهبر و راهنما دریافت نمایند و شأن این جلسه نیز، پاسخگویی به این سوالات است پس الگوی برنامه غیر درسی نیز گامی در این راستا بشمار می رود.
وی ادامه داد: با اهمیت ترین مسئله این است که ما چه الگویی را در نظر داریم که بتوانیم به معلمان منعکس کنیم؟ بنظر می رسد که در این فضای جدید، یک نوع کنش جدی بین بیرون و درون کلاس شکل می گیرد، پس باید برای بیرون کلاس، معلم تدارک محتواهایی را ببیند که یا خود ساخته یا از منابع دیگر استفاده می نماید کما این که شبکه شاد مملو از تدریس های قابل توجه است.
امانی طهرانی اشاره کرد: در این راه ما نیازمند یک سناریو هستیم که طی آن معلم یک پروسه را شروع کند و با ایجاد انگیزه در دانش آموزان و ایجاد جغرافیای تفهیم، آنها به سمتی ببرد که بتوانند به سمت انواع رسانه های پرشمار و مورد تایید سوق پیدا کنند، و استعدادهای خودرا به خوبی شناسایی کنند.

توجه به تغییرات پساکرونا ضروری است
رضوان حکیم زاده، معاون ابتدایی وزیر نیز در ادامه جلسه، بیان کرد: به نظر من الگوی اشاعه، می تواند شروع یک کار تحولی بسیار عالی باشد البته این به مفهوم نبود هیچ اشکال یا نقدی در این برنامه نیست.
وی ادامه داد: در دو سال قبل به سبب بیماری کرونا، شکل تدریس گرفتار تغییر شد و معلمان عملاً از تخته و گچ به سمت فضای مجازی سوق پیدا کردند. بدیهی است که این گروه آمادگی خاصی برای رو به رو شدن با این بحران نداشتند و این عرصه با آزمایش و خطا پیش رفت البته بنظر می رسد که همچنان تعداد بسیار زیادی از معلمان ما، نیاز به آموزش درست و تدریس در فضای مجازی دارند.
معاون ابتدایی وزیر اظهار نمود: بدیهی است که تدریس ابعاد مختلفی چون ارائه، مدیریت کلاس، ارزیابی و... را شامل می شود بدین سبب باید مدل مربوط به فضای حضوری را نسبت به فضای مجازی بازتعریف نماییم.
حکیم زاده اشاره کرد: یکی از نکات بسیار مهم حفظ حواس و توجه دانش آموزان به صحبت ها و آموزش معلم در فضای مجازی است پس باید به فضای پساکرونا فکر نماییم برای اینکه انتظارات بطور قطع گرفتار تغییر خواهد شد. در این حوزه ما باید به ارائه راهکارهای مختلف بیاندیشیم برای اینکه دیگر امکان آزمایش و خطا وجود نخواهد داشت.

ضرورت توجه به شکل های مختلف آموزش در دوران پساکرونا
در بخش دیگری از این جلسه، عباس سلطانیان، مدیرکل آموزش متوسطه نظری معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز بیان کرد: لازم است که به تفاوت های موجود در پایه های مختلف دقت کنیم و بدانیم که دقیقاً چه برداشتی از اهداف مطرح شده، توسط معلمان دریافت می شود.
وی ادامه داد: در الگوی فعالیت بازگشایی مدارس، ما این اقدام را به مدیران سپردیم اما متوجه شدیم که در این حوزه مشکل دارند پس ما جلسات حضوری برگزار کردیم که ماحصل آن ۴۶ صفحه مطالبی در این راستا شد که آنرا بعنوان یک الگو برای سراسر کشور ارسال کردیم.
مدیرکل آموزش متوسطه نظری معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: مسئله اینجاست که ما امروز با شکل های مختلفی از حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدرسه مواجه هستیم و شکل های گوناگونی دیده می شود اما با وجود تمام تمهیداتی که داشتیم، بنظر می رسد زمان آموزش گرفتار لطمه شده است پس باید به این امر جدی نگاه نماییم.
سلطانیان افزود: در سال اخیر این سوال زیاد مطرح شده که آیا دانش آموزان اجازه استفاده از تلفن همراه را در مدارس دارند؟ این مبحث در مدارس شبانه روزی که به سبب کمبود فضا، برخی دانش آموزان مجبور به ماندن در خوابگاه هستند و برخی موارد دیگر به شکل جدی تر مطرح شده که باید به آن بپردازیم.

آموزش هوشمند پساکرونا نیازمند سناریوی دقیق معلمان است
در ادامه جلسه دکتر معصومه نجفی پازوکی، مدیرکل دفتر تالیف آموزش عمومی و متوسطه نظری بیان کرد: کرونا شرایطی را برای معلم فراهم نمود که موجب شد، از موضعی که وجود داشت، فراتر برود. در حقیقت بواسطه کرونا معلم عملاً با شرایطی مواجه گردید که باید روی پای خود می ایستاد و امکانات کلاس سنتی را در اختیار نداشت.
وی ادامه داد: در حقیقت این بحران سبب شد که معلم پروسه یاددهی و یادگیری را در مسیری که تجربه آنرا نداشت، اجرا نماید. در این راه تعدادی از مهارت های لازم در زمینه فضای مجازی نیز وجود نداشت پس این اتفاق یک تمرین خوب بود که به معلمان آموخت تا چه حد مهارت و ظرفیت دارند و عملاً موجب افزایش اعتماد به نفس آنان شد.
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای آموزش عمومی و متوسطه نظری، افزود: همین مباحث سبب شد که در این برنامه اهتمام نماییم، که تمرکز بر کتاب را اندکی کاهش دهیم و اندکی دست معلم را باز بگذاریم.
نجفی پازوکی اشاره کرد: ما همه روش های تدریس را بررسی کردیم، و متوجه شدیم که اگر معلم در چهار گام دانش آموز را درگیر کند و سپس به جستجوگری و تبیین برساند، اهداف مد نظر ما میسر می شود. در حقیقت اهتمام ما این بود که جستجوگری را در دانش آموز ایجاد نماییم، تا بتواند در فضای مجازی سوالات به وجود آمده را دنبال کند و بعد از ارائه کار در فضای مجازی، در مرحله توضیح و تبیین به کلاس بازگردد اما مشکل اینجاست که برای چنین موردی، معلم باید یک سناریوی دقیق در این راه داشته باشد و نمی تواند فقط دانش آموز را به شبکه شاد و رمزینه ها ارجاع دهد پس معلم باید بیاموزد که چگونه طراحی آموزشی خودرا منسجم و در قالب این چهار گام دنبال کند، اما بنظر می رسد که برای امکان پذیر شدن این امر، نیازمند راهی طولانی هستیم.
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تالیف کتاب های فنی و حرفه ای و کاردانش نیز بیان کرد: الگوی برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا، کمک می نماید که نقش ها شفاف تر شود و تحقق وظایف و مسئولیت ها بهتر صورت پذیرد. در این راه با توجه به این که ماهیت فنی و حرفه ای و کاردانش با نظام تالیف نظری، تمایزهای جدی دارد، و توجه بیشتری به ساحت کار، بخش های اقتصادی و حرفه ای و مشارکت دستگاه های متقاضی دارد، کار پیچیده تر می شود.
وی افزود: اگر سه ضلع محوری در آموزش های عمومی و نظری مد نظر قرار دهیم باید توجه داشته باشیم که در آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای، این امر دارای چهار ضلع است برای اینکه با افزودن زیرساخت ها رو به رو هستیم پس در این راه نیاز است که به هر شاخه ای نگاه ویژه داشته باشیم برای اینکه هم نظام برنامه ریزی و هم اجرا در لایه های زیرین متفاوت می باشد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مدیر کل دفتر تالیف فنی و حرفه ای و کاردانش اشاره کرد: در سالی که گذشت ۴۰ برنامه درسی برای رشته های فنی و حرفه ای، برای سال جاری تدوین شد تا گام کمک آموزشی برای آموزش های سال بعد باشد؛ این بخش اما برای کاردانش تدوین نشد برای اینکه استانداردها را در این بخش، دستگاهها به ما ابلاغ می کند و سپس اجرا می شود پس وزارتخانه آموزش و پرورش امکان اجرای کامل را ندارد و این امر نیازمند یک ساختار متفاوت و پیچیده است.





منبع:

1400/09/05
20:58:09
0.0 / 5
675
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , آموزش و پرورش , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین