كمرئی مطرح كرد؛
توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان، فرصتی برای ارتقای توانمندی ها
به گزارش مدیریت آموزش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان، فرصتی برای ارتقای توانمندی های معلمان است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی در همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، ضمن اشاره به اینکه معلمان فرصت های یادگیری را برای دانش آموزان ایجاد می کنند، اظهار نمود: هیچ فعالیتی در آموزش و پرورش به اندازه فرصت هایی که برای یادگیری ایجاد می نماییم، اهمیت ندارد و لازم است با ایجاد این فرصت های آموزشی برای معلمان و توانمندسازی حرفه ای آنان، به آنها در انجام بهتر وظایف معلمی کمک نماییم. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: معلمان نیازمند توسعه شایستگی حرفه ای خود هستند و آموزش و پرورش موقعیت های را همچون این جشنواره فراهم می آورد که فرصتی برای افزایش توانایی های معلمان به وجود آید. وی اظهار داشت: رویکرد ما در ایجاد و فعال کردن موقعیت های یادگیری دو مبحث مهم و کلیدی است، که نخستین عامل آن «بهبود کیفیت زندگی کاری و حرفه ای معلمان» و دومین مبحث «بهبود کیفیت، کارایی و اثربخشی کار معلمان» است. کمرئی اظهار داشت: توجه به دو مبحث بالا، سبب ایجاد رضایت شغلی بیشتر برای معلمان خواهد شد و پیامد این تغییر غیر از بهبود کیفیت کار معلم، متوجه دانش آموزانی می شود که از این بهبود انگیزه، بهره می برد. وی، توسعه حرفه ای معلمان را امری مستمر دانست و اظهار داشت: چون نیازهای حرفه ای ما به سرعت درحال تغییر است و هر لحظه در معرض شرایط جدیدی قرار می گیریم، نیازمند تطبیق با شرایط زمانی و مکانی هستیم که باید در آن به ایفای نقش یادگیری بپردازیم. کمرئی اضافه کرد: تعریف توسعه حرفه ای این است که چه نماییم که هر روز نسبت به روز گذشته بهتر باشیم و این مورد در مضامین آیات و روایات دین ما هم وجود دارد که باید امروزمان از دیروزمان تفاوت داشته و بهتر باشد. وی، شاخص کارایی معلمان را در مدیریت کلاس درس دانست و اظهار داشت: مدیریت کلاس همچون چتر گسترده ای است که تلاش معلم برای کنترل فعالیتهای کلاس همچون یادگیری، تعاملات اجتماعی و رفتار فراگیر را مهیا می نماید. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مهم ترین عامل مؤثر در مدیریت کلاس درس و جو یادگیری را موقعیت بوجود آمده معرفی و تشریح کرد: با الهام از زیست ۲۰ ماهه در کرونا و فضای مجازی بیشتر از ۱۹ هزار برنامه آموزشی در تلویزیون تولید شد و این امر همچنان ادامه دارد؛ همینطور برنامه شاد موقعیت و بستری بود که معلمان برای فعالیت و تولید محتوای لازم در آن بسیا رزحمت کشیدند. وی تصریح کرد: بسترهای یادگیری مجازی علیرغم همه تلاشهای معلمان و دست اندرکاران آموزش و پرورش نتوانسته است شرایط مشابه آموزش و یادگیری حضوری را ایجاد نماید و ادامه این روش آموزشی منجر به شکست تحصیلی خواهد شد، مگر آن که به صورت مکمل در کنار آموزش حضوری ادامه یابد. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس افزود: حالا آموزش و پرورش علاوه بر ایفای نقش گذشته و سنتی خود، نیازمند پرداختن به نقایص یادگیری مجازی، جهت جبران آن هم می باشد. او در آخر صحبت های خود، معلمان را نیازمند سه دانش شامل: «دانش محتوایی» که باید به روز بوده و هر روز تجدید شود، «دانش فناورانه» و استفاده از آن جهت تسهیل گری در آموزش و یادگیری و همینطور «دانش پدالوژی» یعنی هنر و علم وجودی یک معلم دانست که جشنواره الگوهای برتر تدریس هم با همین هدف برنامه ریزی شده است. شایان ذکر است؛ همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، در سالن ولایت آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزار و همزمان به صورت ویدئو کنفرانس در سرتاسر کشور پخش گردید.
منبع: olms.ir
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب