آموزش و پرورش، باز هم بدون وزیر ماند

آموزش و پرورش، باز هم بدون وزیر ماند

مدیریت آموزش: «مسعود فیاضی» که بعنوان دومین گزینه وزارت آموزش و پرورش و بعد از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به «حسین باغگلی » در سوم شهریورماه، هفته گذشته از جانب رئیس جمهور دولت سیزدهم به مجلس معرفی شده بود، بامداد امروز، ۲۵ آبان ماه با کسب ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه، از کسب اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جاماند و بدین سان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور تا زمان معرفی گزینه پیشنهادی دیگر، همچنان بدون وزیر به کار خود ادامه خواهد داد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، مسعود فیاضی که متولد سال ۵۴ در تهران و دارای لیسانس عمران از دانشگاه تهران است و عضویت هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (استادیار)، معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس، معاون اجتماعی – فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس، مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش ر سوابق کاری وی دیده می شود، قرار بود در صورت موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بعد از محسن حاجی میرزایی، بعنوان شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب کار خویش را آغاز کند که با عدم رای اعتماد نمایندگان رو به رو شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی یک هفته گذشته با مخالفت ها و حواشی بسیاری روبه رو شده بود که همچون آنها میتوان به نسبت فامیلی اش با "علیرضا زاکانی" شهردار تهران، نحوه طی مدارج تحصیلی، مخالفتش با موسیقی، ممیزی های مجله رشد و مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی اشاره نمود که وی موفق شد برای بعضی از آنها پاسخ قانع کننده ای عرضه نماید و در بعضی موارد هم ابهامات و پرسش هایی باقی ماند که می توانید پاسخ وی به این موارد را از راه این لینک مطالعه کنید.
فیاضی کوشش کرد با برگزاری جلسات و نشست هایی با تعدادی از فرهنگیان، نمایندگان مجلس، متخصصان تعلیم و تربیت، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی و... برنامه چهارساله خویش را تشریح و نظر موافق برخی اقشار و تشکل ها را برای حمایت و کسب رای اعتماد جلب کند؛ این در شرایطی است که شماری از فعالان صنفی و نمایندگان مجلس وی را بعنوان بهترین گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش تلقی نکرده و از رئیس جمهور خواسته بودند در این حوزه تجدید نظر کند.
بعد از گذشت هفته ای پردغدغه و هیاهو برای دستگاه تعلیم و تربیت، در نهایت امروز، سه شنبه، ۲۵ آبان جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی با حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رئیس جمهور: با بررسی دغدغه نمایندگان به فیاضی رسیدیم
رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به مسعود فیاضی، به فرآیند معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره و بیان نمود: محور انتخاب، شایستگی است و رفاقت، قرابت و فشار آوردن رسانه ای هم باعث معرفی فردی نمی گردد. برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش کار گروهی انجام شد و با بیشتر از ۲۰ نفر مصاحبه کردند. فسادستیزی، داشتن روحیه انقلابی، کارآمدی، روحیه تحول از شرایط همه وزرا است؛ با بررسی های انجام شده در کارگروه ها مشخص شد فیاضی از کسانی است که از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار می باشد. من چند بار با او مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتماد هم با او مصاحبه داشتند.
رئیسی اضافه کرد: فیاضی کلاس، مدرسه و تعلیم و معلم را می شناسد. او همینطور آمادگی اجرای سند تحول را دارد. من با او هم حزب و هم گروه نبودم و نمی دانم به چه کسی رای داده است، اما مهم در انتخاب افراد این است که روحیه انقلابی داشته باشند و با شاخصهای دولت تطابق داشته باشند. ما دغدغه های نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش را بررسی کردیم و به فیاضی رسیدیم.

مخالفان درباره وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

انتخاب فیاضی، نوعی توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش بود
همچون نظرات مخالف مطرح شده از جانب نمایندگان مجلس میتوان به این موارد اشاره کرد:
حجت الاسلام محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را برعهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه می تواند وزیر آموزش وپرورش باشد اظهار داشت: امروز پس از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمی شود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمی شود؟ این امر نوعی توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش است.
محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه بیشتر از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد اظهار نمود: با کلی گویی نمی توان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان همچون مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در مورد آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.
احمد محرم زاده یخ فروزان، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی تحصیلات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را غیرمرتبط دانست و اظهار داشت: در مدرک شما جز فقه چیزی دیده نمی گردد. بنده از لحاظ تخصصی، کارشناسی و از روی دلسوزی مخالفت می کنم. فیاضی هفت سال مدیر آموزش و پرورش یا مدیر کدام مدرسه بوده است؟ مدرک دکتری ایشان از یک نهاد قانونی زیر پوشش وزارت علوم نیست. آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکتری دارد؟.
سیدکاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه آقای وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوب است. شما چطور می خواهید رتبه بندی معلمان را حل کنید؟ اظهار داشت: آقای رئیس جمهور ما می خواهیم شما سربلند باشید، آیا شأن آموزش و پرورش این است که پس از انقلاب این گونه با جامعه بزرگ آنها برخورد کنیم؟.

موافقان درباره وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش چاره دارد
همچون نظرات موافق مطرح شده از جانب نمایندگان مجلس هم میتوان به این موارد اشاره کرد:
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکه های معاند و مروجین سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند اظهار داشت: به عقیده اینجانب ایشان می تواند یک مدیر باآنکه ناشناخته ولی تحول آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده می باشد. رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به به کارگیری جوانان انقلابی و جهادی تاکید داشتند حالا هم فردی جوان جهادی و متدین بعنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است.
عباس گودرزی، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی هم ضمن اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مأمور به خدمت بوده، او فردی مؤمن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات چاره دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامه ریز دارد.
زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معنای برنامه فیاضی ختم سند ۲۰۳۰ است، اظهار داشت: در برنامه عرضه شده ایشان موارد مغایرت با اسناد بالادستی مشاهده نشده است. موج ضد ایشان در رسانه های بیگانه هم نشان داد انتخابش صحیح بوده است.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این که فیاضی صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس عرضه کرده اظهار داشت: چرا نباید به نیروی جوان اعتماد کنیم؟ ایشان در چهار معاونت آموزش و پرورش مسئولیت داشته و از معدود وزرای معرفی شده است که در مورد بیانیه گام دوم و روش اجرای آن برنامه دارد. همینطور در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان هم برنامه عملیاتی دارد.

فیاضی: تنها دغدغه ام ارتقای آموزش و پرورش است
مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از برنامه های خود در مجلس اظهار داشت: یک مدیر تحول گرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است. بودجه آموزش و پرورش پارسال ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده است. تنها دغدغه ام ارتقاء آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهش های مجلس هستم و شأن نمایندگی را می شناسم به همین خاطر در مورد رای نمایندگان خاضع هستم.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، بدین سان به نظر می آید دولت سیزدهم برای انتخاب وزیر بزرگترین و بنیادی ترین وزارت خانه اش بعد از گذشت بیشتر از ۸۰ روز از شروع به کارش، وارد چالش جدیدی شده و حالا باید برای معرفی سومین گزینه پیشنهادی دست به کار شود. این در شرایطی است که دوماه از سال تحصیلی گذشته و همچنان بازگشایی مدارس با ابهامات و مشکلاتی رو به رو است و دغدغه های بزرگ پیش روی این دستگاه اجرایی شامل تأمین نیروی انسانی، تأمین کسری بودجه، تسویه مطالبات و معوقات و بسیاری موارد دیگر همچنان به دلیل نداشتن متولی بدون پیگیری و نظارت کافی باقی مانده است و با این تفاسیر رتق و فتق امور در این وزارت خانه باز هم برای مدتی دیگر عقب می ماند.



1400/08/26
11:29:17
0.0 / 5
476
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین