گزارش مدیریت آموزش؛
صدمه های آموزش مجازی به دانش آموزان
آموزش مجازی در حالت عادی مشکلات فراوانی را برای دانش آموزان به همراه دارد اما این مسائل در خراسان شمالی بیشتر است بنابراین والدین چشم انتظار آخر اپیدمی و بازگشایی مدارس هستند.
خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها: اواخر سال ۹۸ بود که با ورود ویروس کرونا به کشور، آرام آرام تعطیلی، همه مراکز آموزشی را در بر گرفت و این تعطیلی بعد از گذشت بیشتر از ۱۸ ماه همچنان ادامه دارد.
در این بین دانش آموزان خصوصاً در مقاطع پایین تر شرایط سخت تری را برای آموزش داشتند چونکه کار کردن با کودکان ۷ یا ۸ ساله آن هم از پشت تلفن همراه یقیناً کاری دشوار بود.
به این مشکلات عدم دسترسی خیلی از دانش آموزان به اینترنت، تلفن هوشمند و یا مشکلات شبکه شاد را هم باید اضافه کرد به صورتی که میتوان ادعا داشت خیلی از دانش آموزان به صورت مستقیم صدمه دیدند.
اما در این بین جان دانش آموزان و خانواده های آنها یقیناً در اولویت است؛ هرچند آموزش مجازی مسیر سختی را برای دبیران، دانش آموزان و مادران و پدران بوجود آورده اما حفظ جان آنها اساسا در اولویت است. بنابراین دولت باید هر چه سریع تر مساله واکسیناسیون را پیش ببرد؛ آن هم در استان محرومی چون خراسان شمالی که به علت زیرساخت های ضعیف و درآمدهای اندک خیلی از دانش آموزان به سامانه شاد دسترسی ندارند.
آموزش مجازی برخی دروس غیر ممکن است
علاوه بر این مسائل، تدریس خیلی از دروس از راه فضای مجازی حتی برای دانش آموزان مقاطع بالاتر عملاً ناممکن بود. مهدی صداقتیان، یکی از معلمان درس ریاضی در مقطع متوسطه اول است. وی در گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر اظهار نمود: خاصیت درس ریاضی این است که باید واکنش دانش آموزان را به حرف های خود ببینی تا به ادامه تدریس مشغول شوی.
صداقتیان بیان داشت: معلم ریاضی باید بداند که نحوه تدریسش چه اثراتی دارد و میزان فهم ریاضی دانش آموزان چقدر است تا تدریس خویش را بر آن منطبق کند؛ اما حالا این اتفاقات از بین رفته است.
این دبیر ریاضی خاطرنشان کرد: حالا معلمان فیلمی ارسال می کنند و بدون دریافت بازخورد به تدریس خود ادامه می دهند و این مساله یقیناً به دانش آموز صدمه وارد می نماید.
وی در پایان اظهار داشت: حتی همین شبکه شاد هم در اختیار همه ی دانش آموزان استان نیست بنابراین دولت باید توجه ویژه ای برای واکسینه کردن دانش آموزان داشته باشد تا کلاس ها زودتر حضوری شود.
هاتف عالمی، دبیر درس کار و فناوری هم در گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر عنوان کرد: بیشترین صدمه از مجازی بودن کلاس ها را دروس عملی دیدند چونکه ماهیتشان زیر سوال رفت.
وی اضافه کرد: اگر کلاس حضوری باشد دانش آموزان می توانند در کارگاه های مختلف حاضر شوند و کار عملی درست کنند اما حالا دانش آموز به سادگی با بهانه نداشتن امکانات از زیر کار طفره می رود.
عالمی تصریح کرد: حضوری شدن مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی و عدم شتاب زدگی می تواند جانی باردیگر به آموزش بدهد.
والدین هم ازسوی دیگر نگرانند؛ آنها طی دو سال قبل استرس های زیادی برای تحصیل فرزندشان داشته اند و حالا امیدوار به بازگشایی مدارس هستند.
افت تحصیلی صدمات جبران ناپذیر دارد
مهدی مودی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: مهم ترین بخش افت آشکار، حذف ۳۰ درصد از مطالب آموزشی کتاب ها بود که در سال تحصیلی جاری بناست که ۱۰۰ درصد محتوا و مسائل تربیتی و فرهنگی و پرورشی به صورت کامل آموزش داده شود.
وی با اشاره به اینکه افت تحصیلی پنهان در آموزش مجازی آثار جبران ناپذیری به همراه داشته است، اضافه کرد: آموزش مجازی، قابل قبول بوده اما مطلوب نبوده است و در مکان هایی که دسترسی به سامانه شاد نداشتند و یا درسنامه توزیع شده، معایبی به همراه داشته و تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده است.
مودی ضمن اشاره به این که اگر به سمت آموزش حضوری گام برنداریم، مشکلات دیگری خواهیم داشت، اظهار داشت: سلامت جسمی و روحی دانش آموزان با سوق یافتن مطلق به آموزش مجازی به خطر می افتد.
یک سوم دانش آموزان ابتدایی از شاد محروم بودند
عصمت بدخشان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی هم در گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر عنوان کرد: ۱۰۴ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند که ۴۷ هزار آنها در روستاها هستند.
وی اضافه کرد: در استان خراسان شمالی به علت فقر مالی و فرهنگی و نبود تجهیزات زیرساختی، در سال تحصیلی گذشته ۳۲ هزار دانش آموز مقاطع ابتدایی از حضور در فضای شاد و کلاس های مجازی محروم شدند.
بدخشان بیان نمود: در سال تحصیلی گذشته ۱۳ هزار دانش آموز خراسان شمالی بعنوان دانش آموز احتیاج به تلاش بیشتر تشخیص داده شدند و در تابستان با همکاری بسیج دانشگاه فرهنگیان، بسیج دانشجویی و آموزش و پرورش آموزش هایی با عنوان طرح تداوم یادگیری برگزار شد، که به دنبال آن ۱۱ هزار دانش آموز در این کلاس ها شرکت کردند تا بتوانند عقب ماندگی تحصیلی را جبران کنند.
اکنون آموزش های غیر واقعی و بازخوردهای مصنوعی، عدم یادگیری کامل دروس، دوری از فضای حقیقی و کاهش روابط اجتماعی، مشکلات جسمی و روحی ناشی از استفاده مداوم از فضای مجازی و افت تحصیلی از اصلی ترین صدمه های آموزش مجازی به شمار می آیند که با افزایش واکسیناسیون و بازگشایی مدارس میتوان امیدوار به حل آنها بود.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب