دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری، مهم ترین چالش پیش روی نظام آموزشی

دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری، مهم ترین چالش پیش روی نظام آموزشی

مدیریت آموزش: رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی انتظارات این سازمان از ادارات آموزش وپرورش مناطق کشور در زمینه آموزشی و توان بخشی، سنجش، تشخیص، پرورشی و تربیت بدنی تشریح نمود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سیدجواد حسینی؛ با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین چالش های پیشروی نظام آموزشی، موضوع «دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری است»، اظهار نمود: باتوجه به اهمیت راهبردی توجه به موضوع مشکلات یادگیری در نظام آموزشی، حالا ۷۸۳ مرکز مشکلات یادگیری در کشور فعال است و ضروری می باشد، رؤسای ادارات آموزش وپرورش نسبت به توسعه متناسب و متوازن مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری، متناسب با چشم انداز حاصل از آمایش جمعیت شناختی و برمبنای بخشنامه و دستورالعمل های موجود، توجه ویژه ای داشته باشند.
وی اظهار داشت: گزینش، جذب، آموزش و نگهداشت نیروی انسانی کارآمد و متخصص برمبنای معیارهای تعریف شده در شیوه نامه های سازمان آموزش وپرورش استثنایی، بعنوان یک نقطه عطف در ارتقای کیفیت مراکز مشکلات ویژه یادگیری است و ارتباط مدارس دوره اول و دوم ابتدایی با مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری بمنظور ارائه آموزش های لازم به معلمان و افزایش سطح آگاهی آنان درباب دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری باید بصورت سازماندهی شده و منسجم تقویت شود.
وی ادامه داد: تخصیص فضای مناسب آموزشی به مراکز مشکلات ویژه یادگیری و عدم جابه جایی فضای تخصیص یافته بدون هماهنگی با سازمان و تقویت تجهیزات فنی این مراکز همچون مواردی است که باید مدنظر رؤسای مناطق قرار گیرد.
حسینی خواهان اهتمام ویژه رؤسای مناطق در اجرای طرح آزمایشی غربالگری و مداخله بهنگام نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری شد و اضافه کرد: این طرح در صورت موفقیت، سن مداخله مبتنی بر توان بخشی شناختی را می کاهد و از خیلی از مشکلات روان شناختی ناشی از مشکلات یادگیری در مدرسه پیشگیری می کند.
رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با تاکید ویژه بر جذب دانش آموزان با نیازهای ویژه در مناطق روستایی و صعب العبور اظهار داشت: نظر به تاکید سند تحول بنیادین آموزش وپرورش بر توسعه عملیاتی عدالت آموزشی، پذیرش و جذب دانش آموزان با نیازهای ویژه در مناطق روستایی و صعب العبور و همین طور تلاش جهت جذب دانش آموزان با نیازهای ویژه بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل باید مدنظر قرار گیرد.
حسینی توجه به آموزش های حرفه ای و شغلی را بعنوان نقطه عطف آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و بیان کرد: هدف نظام آموزشی آموزش وپرورش استثنایی، رسیدن دانش آموزان با نیازهای ویژه به کفایت و استقلال اقتصادی و فردی است. این نگاه کلان در درون خود علاوه بر نکات اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی، دارای ابعاد امنیتی و لطمه شناختی ویژه ای است و آموزش های شغلی و حرفه ای گام نهایی و سرنوشت ساز برای رسیدن به این آرمان مهم هستند.
وی ادامه داد: در این راه باید تلاش شود در پروسه تخصیص کد رشته های فنی حرفه ای و کاردانش با سرعت عمل اقدام گردد و برگزاری نمایشگاه های مشترک دست ساخته دانش آموزان استثنایی و عادی، در امتداد معرفی هر چه بهتر این دانش آموزان، به دانش آموزان عادی در دستور کار قرار گیرد.
حسینی خواهان تلاش مستمر و هدفمند در راه تلفیق و فراگیرسازی شد و اظهار داشت: سیاست کلیدی سازمان آموزش وپرورش استثنایی تدوین برنامه های راهبردی و منسجم برای تلفیق و فراتر از آن درگیرسازی آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی و دانش آموزان عادی است و برای اجرای این برنامه در شیوه نامه آموزش های تلفیقی فراگیر، اقدامات هدفمند بسیاری پیش بینی شده است که یکی از اقدامات ضروری در امتداد اجرای شیوه نامه آموزش های تلفیقی فراگیر، مناسب سازی فضاهای آموزشی «مدارس پذیرا» می باشد.
وی ادامه داد: سازمان آموزش وپرورش استثنایی در ۳۲ مرکز استان، مبادرت به مناسب سازی فضای آموزشی ۳۲ مدرسه پذیرا با عنوان «مدرسه الگو» کرده است که لازم است؛ ادارات آموزش و پرورش برمبنای استانداردهای اجرا شده در مدارس الگو، مناسب سازی حداقل پنج عنوان شامل: رمپ، هند ریل، سرویس بهداشتی، آبخوری و حذف سکوی کلاس درس به شکل گسترده و یکسان در دستور کار قرار گیرد.
رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با اشاره به اینکه دومین اقدام ضروری در زمینه مدارس تلفیقی فراگیر، آموزش پرسنل مدارس الگو می باشد، اظهار داشت: دوره های آموزش مدیران و معاونان مدارس الگو تا آخر سال ۱۴۰۰ هر ماه اجرا می شود و ادارات آموزش و پرورش نسبت به اطلاع رسانی به مدیران و معاونان برای شرکت در این دوره ها، سازمان را همراهی کنند.
وی ادامه داد: از آنجا که سازمان آموزش وپرورش استثنایی در نظر دارد در سال ۱۴۰۰، بیش از ۴ هزار «معلم پذیرا» را باتوجه به سهمیه استانی آموزش دهد، همراهی و تسهیل و ترغیب معلمان در شرکت در این دوره ها ضروری می باشد.
معاون وزیر به ارائه مستمر و رهگیری خدمات توان بخشی در بستر فن آوری اشاره نمود و اظهار داشت: به باور سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توان بخشی بستر آموزش است. به این معنا که در سال ۱۳۹۹، خدمات توان بخشی داخل و خارج از مدرسه به بالای ۸۰ درصد نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه واجد شرایط دریافت این خدمات ارائه شده است، درحالی که در سال ۱۳۹۸، نزدیک به ۷۳ درصد از دانش آموزان با نیازهای ویژه واجد شرایط، این خدمات را دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: در این راه، بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرانه خدمات و تجهیزات توان بخشی در دو سال اخیر به دانش آموزان نیازمند دریافت خدمات پرداخت شده است.
حسینی اشاره کرد: چشم انداز سازمان برای امسال، ارائه خدمات برای ۱۰۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه واجد شرایط است و بمنظور دستیابی به این هدف، سامانه جامع توان بخشی و مشاوره و مددکاری، جهت انجام خدمات در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات به راه افتاده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر ارائه خدمات توان بخشی بصورت یکپارچه و استاندارد اظهار داشت: در سالهای ۹۸ و ۹۹، بمنظور ارائه خدمات یکپارچه و استاندارد توان بخشی، نیروهای توان بخشی و مشاوره به میزان ۸ هزار نفرساعت آموزش های تخصصی را دریافت کرده اند.
وی اظهار داشت: یکی از چالش های ارائه خدمات توان بخشی، عدم حضور نیروهای توان بخشی در تمامی مناطق آموزشی کشور است که برای حل این مسئله، پروتکلهای کاردرمانی و گفتاردرمانی طراحی و تدوین شده است و از این طریق پروسه ارائه این خدمات بصورت یکپارچه در مدارس استثنایی سراسر کشور امکان پذیر شده است. همین طور در کنار این پروتکل ها، کتاب هایی در حوزه راهکارهای توان بخشی برای آشنایی معلمان دانش آموزان جسمی-حرکتی و اوتیسم، تألیف و تدوین شده است.
معاون وزیر خواهان توجه ویژه به خانواده کودکان با نیازهای ویژه شد و اظهار نمود: تنها در صورتیکه خانواده خودرا شریک و همراه نظام آموزشی بداند می تواند ضمن دریافت خدمات، مشارکتی بی نظیر در تحقق اهداف آموزشی ایفا کند.
حسینی با اشاره به اینکه در راه ارائه خدمات به خانواده و همین طور مشارکت افزایی خانواده ها گام های مبتکرانه ای برداشته ایم، بیان کرد: تهیه بسته مشارکت خانواده محور با ۷ برنامه و با رویکرد مشارکت اولیا و جامعه محلی در برنامه های آموزشی، توان بخشی و پرورشی دانش آموزان با نیازهای ویژه، انعقاد قرارداد با انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران جهت تهیه بسته فرزند پروری مثبت برای والدین کودکان و نوجوانان استثنایی، انعقاد قرارداد با انجمن مددکاری اجتماعی ایران جهت جلب مشارکت نهادها بمنظور پشتیبانی از خانواده های نیازمند دانش آموزان استثنایی و تدوین و اجرای برنامه های تحولی با موضوعات پارلمان مشورتی اولیا، مدرسه یاری و اولیا همیار معلم نمونه ای از این اقدامات است.
وی با اشاره به اینکه در کنار همه این اقدامات، توسعه مراکز راهنمایی و مشاوره جایگاه ویژه ای دارد، اظهار نمود: درحالی که در سال ۹۸، تنها ده مرکز مشاوره و راهنمایی دانش آموزان با نیازهای ویژه فعال بوده است، هم اکنون بیش از ۵۳ مرکز درحال ارائه خدمات هستند و یکی از اقدامات مؤثر مدیران مناطق می تواند کوشش برای تأسیس و یا توسعه این مراکز باشد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسینی به انتظارات از رؤسای ادارات در زمینه سنجش و تشخیص پرداخت و اظهار داشت: یکی از مستمرترین، فراگیرترین و مؤثرترین برنامه های وزارت آموزش وپرورش، برنامه سنجش آمادگی تحصیلی و جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی است که در سال قبل و با وجود شیوع بیماری کووید ۱۹ نزدیک به ۹۹ درصد از نوآموزان بدو ورود به مدرسه در این طرح تحت پوشش قرار گرفتند.
وی ادامه داد: این یک افتخار بزرگ و اساسی برای مجموعه نظام آموزشی است که با مشارکت و همراهی ادارات مناطق کشور مقدور شد و برای اجرای موفق این برنامه در امسال، همراهی و هماهنگی رؤسای ادارات لازم است.
وی ادامه داد: باتوجه به موقعیت ژئوپلیتیک، بوم شناختی و فرهنگی مناطق کشور رؤسای ادارات در جهت افزایش مناطق تحت پوشش سنجش و پوشش دانش آموزان عشایر و روستایی اهتمام ویژه ای داشته باشند.
حسینی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۱ سال ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی، درحال بهره برداری است و ۲۸ سالن ورزشی نیز درحال ساخت است اظهار نمود: لازم است مناطق محروم درباب در اختیار گذاشتن سالن های ورزشی، مراکز فرهنگی و تربیتی و همین طور تجهیزات ورزشی جهت استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه اهتمام بیشتری داشته باشند.




منبع:

1400/06/02
22:22:45
0.0 / 5
945
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , آموزش و پرورش , امنیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین