راه سخت متمایل کردن دانش آموزان و والدین به سمت رشته های فنی

راه سخت متمایل کردن دانش آموزان و والدین به سمت رشته های فنی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که هم اکنون 35 درصد دانش آموزان دبیرستانی به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش می روند در صورتیکه هدفگذاری قوانین توسعه ای، رسیدن به نرخ 50 درصدی بوده است اظهار داشت: بنظر می رسد به سختی می توان به این نقطه رسید. اصلی ترین راه حل نیز فرهنگ سازی برای افزایش تمایل و استقبال خانواده ها به سمت رشته های فنی و کاردانش است.


علیرضا کمرئی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به روند تحقق سیاست توسعه متوازن شاخه ها و رشته های تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: بمنظور رشد کمی شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش، هماهنگی هایی با اداره کل مشاوره برای معرفی ظرفیت مناسب انتخاب رشته به استانها و همین طور شوراهای آموزش و پرورش استانها صورت گرفته است.
وی ادامه داد: تصور می شود بتوانیم در صورت تحقق برنامه ها، یک توسعه کمی را در این شاخه تحصیلی شاهد باشیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به موانع رشد آموزش های مهارتی در کشور اظهار داشت: چندین متغیر در توسعه آموزش های مهارتی نقش ایفا می کند که مورد نخست، توسعه فضاهای هنرستانی و دوم نیروی انسانی است که به لحاظ کمی و کیفی دارای کمبود است. تعداد قابل توجهی نیرو باید به این بخش اضافه شود.
کمرئی اضافه کرد: عامل سوم به شان و منزلت رشته های فنی در جامعه و میزان استقبال دانش اموزان برمی گردد. باوجود نیاز به این رشته ها، شان و منزلتشان در جامعه آنطور که باید و شاید بالا نیست و هنوز شاخه نظری و رفتن به دانشگاه ها جزو آرمان ها و ایده آل خانواده ها شمرده می شود.
وی با اعلان اینکه چهارمین عامل، تجهیزات هنرستانی است عنوان کرد: باید کیفیت هنرستان ها بالا برود تا فارغ التحصیلان آن توسط نظام اشتغال جذب شوند. در کنار معلم و فضا باید تجهیزات نیز قابل قبول باشد که به سبب تنگناهای مالی با مشکلاتی در این بخش رو به رو بوده ایم. البته در سال قبل ۲۳۰ میلیارد تومان به استانها کمک کردیم و با برخی مراکز صنعتی هم تفاهم هایی داشتیم که به ما کمک کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: برای سال جاری نیز اعتبار قابل توجهی در بودجه سنواتی دیده شده که اگر تامین و توزیع شود از نظر تجهیزات هم حرکت خوبی صورت می گیرد.
کمرئی اشاره کرد: به سبب محدودیت های ذکر شده، هم اکنون سهم آموزش های مهارتی در جمعیت دانش آموزی، ۳۵ درصد است و هرسال رشد کندی داریم. فاصله فعلی تا نرخ ۵۰ درصدی آموزش های مهارتی که در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته زیاد است و بنظر می رسد به سختی می توان به این نقطه رسید. اصلی ترین راه حل نیز فرهنگ سازی برای افزایش تمایل و استقبال خانواده ها به سمت رشته های فنی و کاردانش است.



1400/05/22
12:39:09
0.0 / 5
185
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین