90درصد دانش آموزان دلتنگ مدرسه هستند
مدیریت آموزش: وزیر آموزش و پرورش به تشریح فعالیت ها، اقدامات و مصوبات موثر دولت دوازدهم در وزارت آموزش و پرورش پرداخت.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در اختتامیه سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران با حضور، معاونان و مدیران حوزه ستادی و همین طور مدیران کل آموزش و پرورش استانها و روسای بیش از ۷۲۶منطقه آموزش و پرورش و شورای معاونان ادارات کل استانها بصورت مجازی و در بستر شاد برگزار شد، با خوش آمد گویی و حسن توجه رییس جمهور به آموزش و پرورش که در این اجلاس بصورت حضوری شرکت کرد، اظهار نمود: در این اجلاس استانداران، نمایندگان ولی فقیه، مدیران کل آموزش و پرورش استانها و مناطق و شهرستانهای سراسر کشور، حدود ۱۳۰۰ نفر در این اجلاس شرکت کردند. این جمعیت جزو جمعیتی است که بیشترین شعاع تاثیر در آموزش و پرورش و بیشترین شعاع اتصال با مردم و دولت را دارد.
در ۱۰سال گذشته ۴۸درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش از مسیری غیر از تربیت معلم جذب شده است
وی با اشاره به تنظیم گزارش خود به رییس جمهور، در دو محور اظهار نمود: تصمیم های راهگشا و راهبردی بسیار ارزشمندی در طول دولت تدبیر و امید اتخاذ شده است و موجب شد نظام تعلیم و تربیت در راه تعالی و رشد خود حرکت نماید. نخستین تصمیم مهم و مناسب در زمینه نیروی انسانی است. نیروی انسانی با اهمیت ترین رکن نظام تعلیم و تربیت است. ابتدای فعالیت ما نیروی انسانی آموزش و پرورش از یک آشفتگی و نارضایتی و عدم تعادل رنج می برد، استمرار این وضعیت موجب می شد، تا این با اهمیت ترین رکن نظام تعلیم و تربیت با لطمه جدی مواجه شود. در این عرصه تصمیم های بسیار مهمی گرفته شد که با اهمیت ترین آن مصوبه ای بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست حضرتعالی تصویب گردید و برمبنای آن ورودی نیروی انسانی آموزش و پرورش به غیر از مسیر تربیت معلم بسته شد، برای اینکه از یک سو دولت امتیازات ویژه ای به دانشجو معلمان داده است که آنان سربازی نمی روند، در طول دوران تحصیل حقوق می گیرند و این دوران جزو سوابق خدمتی آنان شمرده می شود. این امتیازات را داده اند تا معلم باکیفیت جذب آموزش و پرورش شود، اما در ۱۰سال گذشته ۴۸درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش از مسیری غیر از مسیر تربیت معلم جذب شده است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: جذب نیروی انسانی از مسیری غیر از تربیت معلم، موجب برهم خوردن تعادل نیروی انسانی در آموزش و پرورش شده بود و بیش از صد هزار نفر تقاضای استخدام در آموزش و پرورش را داشتند، که آن مصوبه موجب شد ورودی نیروی انسانی به آموزش و پرورش محدود و مقید شود. برمبنای آن مصوبه مفهومی با عنوان صلاحیت معلمی به رسمیت شناخته شد که بر طبق این واژه هیچ نیروی انسانی نمی تواند بدون کسب صلاحیت های معلمی وارد آموزش و پرورش شود و تدریس کند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: تصمیم مهم و راهبردی دیگری که در دولت گرفته شد رتبه بندی معلمان بود. معلمان توانایی های یکسانی ندارند و جهت ارتقای صلاحیت های عمومی تخصصی و حرفه ای معلمان لایحه رتبه بندی معلمان در دولت به فوریت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. این لایحه می تواند به اندازه زیادی کیفیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش را افزایش دهد.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با موافقت رئیس جمهور اظهار نمود: نظر همه متخصصان و صاحب نظران تعلیم و تربیت کودک این است که سالهای اوان کودکی با اهمیت ترین نقش را در شکل گیری شخصیت کودکان دارد و این دوره تا حالا رها شده بود و حدود ۱۸نهاد و موسسه در کار مهدکودک ها مداخله می کردند و این مصوبه موجب شد تا وحدت رویه ایجاد شود و تربیت دوران اوان کودکی و پشتیبانی از خانواده ها در این مسئولیت بسیار مهم در دستور کار قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصمیم مهم و کارگشای دیگر اظهار داشت: مصوبه ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و با ریاست حضرتعالی در مورد کنکور و با امضای ریاست جمهوری ابلاغ گردید. به سبب ضعف در سیاست گذاری، کنکور بیشترین لطمه را به اهداف دوره های تحصیلی آموزش و پرورش وارد میکند. در این مصوبه با افزایش تاثیر سوابق تحصیلی، این سوابق در کنکور اهمیت پیدا کرد و توجه دانش آموزان به موفقیت تحصیلی افزایش می یابد و دیپلم هویت پیدا خواهد کرد، برای اینکه دیپلم هم اکنون تبدیل گشته بود به جوازی جهت شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های کشور، اما حالا دیپلم معرف سطح معینی از توانایی ها و قابلیت های دانش آموزان است.
حاجی میرزایی در مورد تصمیم مهم دیگری که در دولت تدبیر و امید اتخاذ شد، اظهار نمود: استمرار فعالیت سازمان ملی استعدادهای درخشان که با دستور حضرتعالی ابلاغ گردید یک تصمیم بسیار مهم و راهگشا در نظام تعلیم و تربیت کشور بود. بررسی ها نشان میدهد که در تمام دنیا برای دانش آموزان با استعداد های برتر، امتیازهای ویژه ای در نظر می گیرند و اینکه با چه کیفیتی این حمایت ها را انجام دهند، متفاوت می باشد، اما در همه کشورها این حمایت ها وجود دارد.
وی در مورد محور دوم تصمیم های اساسی و کلیدی در دوره دولت تدبیر و امید اظهار نمود: اقدامات سرآمدی که در وزارت آموزش و پرورش انجام شده است و مهم ترین آنها اقدامات و کارهایی است که وزارت آموزش و پرورش در دوران کرونا انجام داده است. برمبنای پژوهش مرکز راهبردی تحقیقات ریاست جمهوری؛ در کشور های مختلف تنها عاملی که مواجهه سنجیده با پدیده ثابت کرونا به وجود آورد، پدیده حکمرانی است. کشورهای با ثروت بیشتر، فرهنگ غنی تر یا حکومت متفاوت تر تفاوتی در در برخورد با پدیده کرونا نداشتند و فقط نوع حکمرانی بود که مواجهه با پدیده کرونا را موجب شد. وزارت آموزش و پرورش از شروع شروع پدیده کرونا یک استراتژی مشخص را انتخاب نمود و امروز که بررسی می نماییم، می بینیم تمامی مطالعاتی که در دنیا در مورد آموزش در دوران کرونا انجام شده است، هیچکدام از مجموعه تصمیم گیری های ما خارج نیست و استراتژی های وزارت آموزش و پرورش بر ده محور استوار بود.
حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به استراتژی های وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: نخستین استراتژی پوشش حداکثری دانش آموزان و آموزش ها در داران کرونا بود و نباید هیچ دانش آموزی از آموزش دور بماند. ارتباط حداکثری، نظارت حداکثری، انعطاف حداکثری، مسئولیت پذیری حداکثری، مشارکت حداکثری، پاسخگویی حداکثری، وقت گذاری حداکثری هماهنگی و هوشیاری حداکثری از مواردی بود که آموزش و پرورش بر آن تاکید داشت تا کمترین لطمه را در دوران کرونا ببینیم.
وی ادامه داد در دوران کرونا ۱۱۵هزار مدرسه و ۱۵.۵ میلیون دانش آموز زیر نظر آموزش و پرورش اداره می شد که با تعطیلی مدرسه و حذف نقشه مدرسه، این تشکیلات گسترده به صورتی گرفتار ناهماهنگی و از هم گسیختگی شد که ارتباطات آن گرفتار مسئله شد. باید این ارتباطات را برقرار می کردیم و خدمات آموزشی را ارائه می دادیم. شبکه شاد توانست به کمک آموزش و پرورش آید و ۴۰روز پس از تعطیلی مدارس شبکه شاد فعال شد. یک هفته پس از شیوع کرونا، آموزش تلویزیونی و مدرسه تلویزیونی آغاز به کار کرد و تمامی محتوای درسی برای تمامی پایه ها از تلویزیون پخش گردید و تمامی محتوای درسی در شبکه شاد ارائه شد. ارتباط بین معلم و دانش آموز بوسیله شبکه شاد برقرار شد، دانش آموزان، معلمان، اولیا، مدارس، مناطق و ستاد بوسیله شبکه شاد توانستند با همدیگر ارتباط برقرار کنند. در فاصله چهل روز ۹میلیون نفر به این شبکه پیوستند و در اقبال به شبکه های اجتماعی عضوگیری چنین گسترده ای خیلی کم نظیر است.
۹۰درصد دانش آموزان دلتنگ مدرسه هستند
عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: برمبنای مطالعه ای که انجام دادیم، دانش آموزان ابتدایی دوره دوم یعنی پایه های چهارم، پنجم و ششم و در سطح ۲۰۳هزار دانش آموز پرسشنامه ای را توزیع کردیم که این پرسشنامه بین المللی بود و برمبنای استخراج نتایجی که از این مطالعه بیرون آمد؛ ۹۰درصد معلمان هر روز یا بیشتر روزهای هفته کلاس های شان را برگزار کردند و با دانش آموزان در ارتباط بودند؛ ۶۸درصد معلمان علاوه بر ارسال نکات درسی، نکات مفید و نحوه کار در فضای مجازی را برای دانش آموزان خود ارسال کردند؛ ۳۵درصد معلمان به احساسات کودکان توجه و مراقبت داشتند و ۹۰درصد دانش آموزان اعلام نمودند که دلتنگ مدرسه هستند.
وی با اشاره به اقدامات سرآمد دیگر که در دوره دولت تدبیر و امید انجام شده است، اظهار نمود: آموزش و پرورش وظیفه مراقبت از سلامت جسمی و روحی کودکان را بر عهده دارد. لطمه های اجتماعی مشکل بزرگی در جامعه است که آموزش و پرورش باید به آن توجه کند و دراین زمینه از دانش آموزان مراقبت نماید. در زمینه سلامت جسمی الگوهای ورزشی و تغذیه بسیار مهمست که این دو موضوع در دوران کرونا، دانش آموزان در خانه حضور داشتند و کارهای جسمی و حرکتی آنان کم شده بود و دسترسی آنها به مواد غذایی زیاد بود و جای نگرانی داشت. وزارت آموزش و پرورش در یک مطالعه ای که در سال ۹۵انجام داد، ۲۱درصد دانش آموزان چاق بودند، اما در سال ۹۹، ۳۰درصد دانش آموزان چاق هستند یا دارای اضافه وزن هستند و این تحقیق نشان میدهد که ما با پدیده ای مواجه هستیم که در سال های آتی می تواند انواع و اقسام بیماریها را برای نسل بعدی به وجود آورد. به همین دلیل طرح کوچ را اجرا کردیم و توده بدنی ۱۳میلیون دانش آموز بررسی گردید و الگوی تحرکی و تغذیه ای به دانش آموزان ارائه شد و در آخر سال ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار دانش آموز مجدداً توده بدنی آنها اندازه گیری شد و سه درصد دانش آموزان چاق به وزن طبیعی برگشتند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقداماتی که در زمینه سلامت روانی دانش آموزان انجام شده است، اظهار نمود: ۱۴دستگاه در هماهنگی با همدیگر، طرح نماد ( نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) را اجرا کردند که هم اکنون ۶۵۰۰مدرسه با یک میلیون دانش آموز تحت نظر این طرح هستند. استراتژی وزارت آموزش و پرورش در مورد سلامت روانی دانش آموزان، توانمندسازی، پیشگیری، شناسایی، غربالگری، مداخله و درمان است. برای پیشگیری، آموزش های زیادی داده ایم و از ۱۰درصد به ۴۰درصد دانش آموزان رسیده ایم. معلمان و والدین آموزش دیده اند تا نسبت به لطمه های اجتماعی آگاه باشند و همیاران مشاور تأسیس کرده ایم. در دوره دوم متوسطه اول و دوم هر کلاسی همیار مشاور دارد که این هم یاران در صورتیکه در دانش آموزان علائمی را دیدند به آنان کمک می نماید.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرحی جهت بررسی ۲۱شاخص و روی یک میلیون دانش آموز اظهار نمود: این شاخص ها در مورد از عزت نفس، نشاط، خوش بینی، خشم، اضطراب و افسردگی دانش آموزان اندازه گیری شده است و نیمرخ روانی دانش آموزان بر طبق این طرح ترسیم شده است. ۱۵۰۰مرکز مشاوره ای فعال می باشند و خدمات در زمینه لطمه های اجتماعی و روانی به دانش آموزان ارائه می دهند. روز گذشته خط ۱۵۷۰به عنوان اورژانس اجتماعی دانش آموزان راه اندازی شد که بر این اساس دانش آموزان می توانند ارتباط تلفنی برقرار کنند و مشاوره لازم را دریافت نمایند و نگرانی های مربوط به لطمه های اجتماعی خودرا با مشاور مطرح کنند.
وی اشاره کرد: هیچ نهادی به اندازه آموزش و پرورش نمی تواند روی سلامت جسمی و روانی جامعه تاثیر بگذارد و بیشترین حد تاثیر بوسیله آموزش و پرورش امکان پذیر است.
حاجی میرزایی با اشاره به اقدامات و کارهای شاخص و سرآمدی که در زمینه نوسازی مدارس انجام شده است، اظهار نمود: در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۶هزار فضای آموزشی، ۸۱هزار و ۵۰۰کلاس درس در ۱۱میلیون متر مربع زیربنا تولید شده است و روزانه ۲۸کلاس درس در این دولت افتتاح شده است. در صورتیکه در دولت یازدهم روزانه ۲۱کلاس درس ساخته شد، در دولت دوازدهم که مشکلات اقتصادی و تحریم های اقتصادی داشتیم، روزانه ۳۱کلاس درس تولید شده است. خیران مدرسه ساز ۸۴۰۰میلیارد تومان در طول هشت سال دولت تدبیر و امید صرف مدرسه سازی کرده اند و در پنج سال اخیر ۴۹درصد مدارس با مشارکت خیرین و دولت تولید شده است. ۱۷درصد مدارس توسط خیران و ۳۲درصد مدارس با همکاری خیران و دولت تولید شده است. ۱۲۳درصد افزایش مشارکت خیرین در دولت دوازدهم داشته ایم. طرح آجر به آجر را در دولت دوازدهم اجرا کردیم که بر طبق این طرح همه مردم می توانند در مدرسه سازی مشارکت کنند. در این طرح بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر تا کنون شرکت و به مدرسه سازی کمک کرده اند. کلاس های درس استاندارد سازی شده است و به سیستم های گرمایشی مجهز شده اند و روزانه ۸۹کلاس به سیستم های ایمنی و گرمایشی مناسب تجهیز شده اند و کل کلاس های خشتی و گلی برچیده شده است و در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان گیلان و یزد طور کامل این کلاس ها برچیده شده اند و روزانه ۱۰کلاس دری ایمن شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلاتی که برای صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۹۵ایجاد شد، اظهار نمود: مشکلات موجب شد تا اعتبار و آبروی این صندوق خدشه دار شود. این صندوق به سرعت در این دولت سازماندهی شد و سودآوری صندوق در سال ۹۵، ۲۴۰میلیارد تومان بوده است که در سال ۹۸به ۱۱۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در سال ۹۹سود این صندوق به ۳۴۰۰میلیارد تومان افزوده شد. هم اکنون ۸۰درصد فرهنگیان عضو این صندوق هستند و حق عضویت خودرا زیاد کردند. هر عضو می تواند ۳تا ۵درصد در ماه در صندوق پس انداز نماید که با افزایش اعتماد فرهنگیان، درصد کسانی که پس انداز خودرا تا ۵درصد ارتقا می دهند، افزایش می یابد.
حاجی میرزایی با اشاره به اجرای طرح تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: ۱۸۴مدیر در آموزش و پرورش گرفتار تعارض منافع بودند که موظف شدند تا به سبب این تعارض منافع شغل مدیریتی یا شغلی که در آن منافعی دارند را انتخاب نمایند، برای نخستین بار پیش از این که مجلس این لایحه را مصوب کند، ما آنرا اجرائی کردیم و به همین دلیل ۶۱مدیر آموزش و پرورش مدرسه غیر دولتی خودرا انتخاب کردند و مابقی آنها ترجیح دادند تا از مدیریت مدرسه غیر دولتی کنار روند. حتی اجازه ندادیم تا مدرسه غیر دولتی خودرا به همسر یا فرزندان خود انتقال دهند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به یکپارچه سازی سامانه های وزارت آموزش و پرورش، اظهار نمود: ۱۵۰زیر پروسه در آموزش و پرورش وجود دارد که همه این پروسه ها در چهار سامانه مجتمع شدند و بیشترین خدمات الکترونیکی هم اکنون در آموزش و پرورش ارائه می شود که هم اکنون ثبت نام، ارائه کارنامه گواهی تحصیلی بصورت الکترونیکی انجام می شود. همین طور سامانه های مالی مدارس در حال یکپارچه سازی است تا عملکرد مدارس مشخص شود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اجرای طرح هدایت برای دانش آموزانی که تبلت ندارند، اظهار نمود: به ۲۹۰هزار دانش آموز بوسیله کمک خیران تبلت اهدا شده است و ۶۰۰هزار کامپیوتر در ادارات آموزش و پرورش موجود بوده است که این کامپیوترها را آماده کرده ایم تا دانش آموزان بتوانند از آن استفاده نمایند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با اشاره به افزایش چهار برابری هنرجویان هنرستان ها اظهار داشت: هنرستان های وابسته به نیروی دریایی و وزارت کشاورزی تاسیس شده است و در سال قبل ۱۶هنرستان وابسته به جهاد کشاورزی تاسیس شده است.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب