30 درصد دانش آموزان ایرانی به پایین ترین سطح یادگیری نمی رسند

30 درصد دانش آموزان ایرانی به پایین ترین سطح یادگیری نمی رسند

به گزارش مدیریت آموزش رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با اشاره به نتایج مطالعات بین المللی تیمز 2019 اظهار داشت: برمبنای نقاط معیار بین المللی، 30 درصد دانش آموزان ما به پایین ترین سطح یادگیری نمی رسند که جزو نقاط ضعف نظام آموزشی است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، فرهاد کریمی در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش وپرورش که در اردوگاه باهنر انجام شد با اعلان اینکه کارهای پژوهشی گسترده ای داریم و در طول سه سال اخیر بیش از ۱۰۰ پژوهش انجام شده است اظهار داشت: یکی از کارهایی که در پژوهشگاه انجام می دهیم طراحی و اجرای مطالعات بین المللی تیمز و پرلز است که بیش از ۲۵ سال است در کشور اجرا می شود.
وی ادامه داد: نتایج مطالعه تیمز ۲۰۱۹ در آذرماه سال ۱۳۹۹ ارائه و در دو جلسه شورای معاونان و مدیران بحث و بررسی و قرار شد کارگروهی برای تدوین سفارش های سیاستی مبتنی بر نتایج تشکیل گردد.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با اعلان اینکه یکی از چالش های ما این است که پس از اجرای مطالعات، به طور معمول فراموش می شود که باید چه نماییم تا بتوانیم به عملکرد بهتری دست یابیم اظهار نمود: باتوجه به تاکید وزیر در خصوص این که حتما نتایج و تدوین سفارش های سیاستی پیگیری شود کارگروه مربوطه تشکیل و مجموعه سفارش های سیاستی ارائه و در نهایت به یک متن قابل بررسی تبدیل شد که به شورای عالی آموزش وپرورش هم ارائه و شور اول آن در شورا بررسی و قرار شد اصلاح گردد که آن هم انجام شده است.
کریمی با اشاره به نتایج مطالعات بین المللی تیمز ۲۰۱۹ اظهار داشت: نتایج نشان داد باوجود این که کماکان میانگین بچه های ما، زیر میانگین بین المللی است، اما در سه درس علوم و ریاضی پایه چهارم و ریاضی پایه هشتم نسبت به دوره تمیز ۲۰۱۵ رشد داشته ایم. هرچند در علوم پایه هشتم کاهش عملکرد داشته ایم و علوم جزو درس هایی است که در چند سال اخیر با چالش های درباره آن روبه رو بوده ایم.
وی افزود: حتما مدیران کل استانها از ظرفیت ارائه نتایج تیمز بعنوان سکویی برای توجه به دروس اساسی ریاضی، علوم و سوادخواندن توجه نمایند. ۳۰ درصد دانش آموزان ما به پایین ترین سطح یادگیری برمبنای نقاط معیار بین المللی نمی رسند که جزو نقاط ضعف نظام آموزشی است. برخی رشدها در پروسه آموزشی ما صورت می گیرد اما هنوز هم شاهد تأثیر زیاد وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده ها بر عملکرد دانش آموزان هستیم و گاهی تعدادی از این متغیرها تأثیرشان بیش از ۱۴۰ نمره بر پیشرفت عملکرد تحصیلی دانش آموزان ما می تواند باشد.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش اضافه کرد: گذراندن دوره پیش دبستانی از یک تا سه سال، این توانایی را دارد که پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی و علوم را تا ۵۶ نمره افزایش دهد. زمان آموزش سالیانه نیز متغیر مهمی دیگری است و ما در میان کشورهای شرکت کننده در هر دوپایه کمترین زمان آموزش را به دو درس ریاضی و علوم اختصاص داده ایم. همچنین میان احساس تعلق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی در ریاضی و علوم رابطه ای وجود ندارد و گویا دانش آموزان ما تمایلی به مدرسه ندارند که باید روی این مساله هم برنامه های مداخله ای طراحی و اجرا شود.
کریمی با اعلان اینکه برمبنای نتایج این مطالعه، وضعیت منابع فرهنگی برای دسترسی دانش آموزان مناسب نمی باشد اظهار داشت: درباره رشته تحصیلی معلمان هم بحث هایی مطرح گردیده است و نتایج نشان میدهد معلمانی که در پایه چهارم ریاضی درس می دهند و تخصص ریاضی و آموزش ابتدایی دارند میزان موفقیتشان از سایر معلمان بالاتر است. لازم است از به کارگیری معلمان غیر مرتبط در مدارس حتما خودداری نماییم. عملکرد تحصیلی دانش آموزانِ معلمانی که رشته غیر مرتبط دارند بسیار پایین می آید.
وی اشاره کرد: ما ملزم به اجرای مطالعات ملی و منطقه ای برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی هستیم و به همین دلیل برنامه راهبردی ارتقای کیفیت نظام آموزش وپرورش برمبنای مطالعات بین المللی طراحی و تدوین شده و اعتبار یابی لازم صورت گرفته است. این برنامه شش راهبرد مشخص دارد و لازم است عملکرد تحصیلی دانش آموزان کم پیشرفت را ارتقا دهیم. مطالعه ای نشان داده هرچه قدر روی دانش آموزان کم پیشرفت سرمایه گذاری بیشتری شود ضریب جی دی پی کشورها در ۲۰ سال آینده افزایش بیشتری می یابد.




منبع:

1400/05/06
22:47:40
0.0 / 5
875
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین