لزوم انطباق مراكز تربیتی كودكان زیر ۷ سال با داخل خانه

لزوم انطباق مراكز تربیتی كودكان زیر ۷ سال با داخل خانه

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: هر قدر مراکز تربیتی کودکان زیر 7 سال با وضع زندگی آنها در داخل خانه، شبیه تر باشد، آن مرکز موفق تر است. پس باید بین برنامه درسی خانه با برنامه درسی دوره قبل از دبستان، انطباق کامل برقرار شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حسن ملکی، با حضور در «نظام تربیت اَوان کودکی؛ چشم انداز، تجارب و استلزامات» اظهار نمود: بنده اعتقاد دارم که ما در یک نقطه عطف و یک موقعیت حساس در تاریخ تعلیم و تربیت ایران قرار گرفته ایم و به چند دلیل این حساسیت را می شود مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد: خوشبختانه اسناد بالادستی مدون و خوبی داریم که لازم است بناهای تعلیم و تربیت را بر مبانی آن استوار نماییم و بحث تحول، مخصوصاً در دوره پیش دبستان را با جدیت بیشتری، دنبال نماییم.
معاون وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: در دوره پیش دبستان، رویکرد های مختلفی مطرح است و هر نگاهی مزه خاص و آثار و نتایج خاص خودرا دارد و اگر بخواهیم دوره پیش دبستان را برنامه ریزی نماییم راهی جز این نداریم که برنامه ریزی درسی را بر یک دیدگاه اسلامی بومی به نام «فطرت گرایی توحیدی» مبتنی نماییم.
ملکی با اشاره به اینکه رویکرد فطرت گرایی توحیدی، ریشه در اسناد تحولی دارد، اظهار داشت: اگر مقرر است یک صراط برای تعلیم و تربیت تعریف نماییم، این صراط باید بر پایه اسناد تحولی خودمان باشد، ضمن اینکه از تجارب و رویکرد های سایر کشورها نیز باید بهره مندی لازم را داشته باشیم. بدین سبب دوره قبل از دبستان باید بر پایه فطرت الهی کودک، مورد توجه قرار گیرد و رویکرد برنامه ریزی درسی فطرت مدار، مورد عنایت قرار گیرد.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سرشت و فطرت انسان در دوره پیش دبستان، دارای خاصیت های دلالت گر و الهام بخشی است، اضافه کرد: فطرت انسان در دوره کودکی، مدفون است. من واژه «دفینه» را در رابطه با کودک، واژه قابل تأملی می دانم. ما باید در برخورد با این دفینه تمام ابراز و تلاش مان را به کار گیریم و اجازه ندهیم این دفینه لطمه ببیند.
ملکی با اشاره به اینکه باید از قواعد و اصول خاصی پیروی کرد تا کودک رشد کند، اظهار نمود: اصل اول این است که ما کودک را «امانت الهی» تلقی نماییم. خداوند کودک را به من و شما امانت داده است و ما باید به او رسیدگی نماییم و در امانت، خیانت نکنیم. معنای عدم خیانت در امانت این است که تعلیم و تربیت خودرا در مدار فطرت و در مدار قابلیت های ذاتی او قرار دهیم.
وی افزود: اصل دوم، توجه به «طبیعت کودک» است. اگر ما به طبیعت کودک نرسیم هیچ گاه نمی توانیم تماشاگر شکوفایی فطرت او باشیم، برای اینکه در دوره کودکی، فطرت مانند یک بذر در دل طبیعت، پنهان است و آنچه که محیط است، طبیعت است و آنچه که محاط است، فطرت است؛ بدین سبب باید به طبیعت توجه کرد. طبیعت کودک، همین بازی ها، جست و خیزها و کارهای گوناگونی است که ما در کودکان ملاحظه می نماییم که من آنرا با اصل سوم، یعنی «اصل بازی، نشاط، خلاقیت و آزادی عمل»، ترکیب می کنم. بدین سبب ما باید دنبال برنامه درسی بازی محور باشیم که در آنجا آزادی کودک، اصالت دارد.
رییس سازمان پژوهش «لزوم مربیان تربیت شده و با صلاحیت» را اصل چهارم دانست و اظهار داشت: اگر ما در دوره قبل از دبستان، مربیان تربیت شده خوبی نداشته باشیم، برنامه درسی ما به نتیجه خوبی نائل نخواهد شد. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، باید بحث آماده سازی مربیان تربیت شده را بعنوان یک راهبرد و برنامه اصلی، مد نظر قرار دهد برای اینکه برنامه ریزی دوره قبل از دبستان، بطور ذاتی با یک معلم با صلاحیت، ادغام و الصاق شده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط وزارت آموزش و پرورش، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آخر تاکید کرد: هر قدر مراکز تربیتی کودکان زیر ۷ سال با وضع زندگی آنها در داخل خانه، شبیه تر باشد، آن مرکز موفق تر است. پس باید بین برنامه درسی خانه با برنامه درسی دوره قبل از دبستان، انطباق کامل برقرار شود.



1400/05/01
11:16:56
0.0 / 5
140
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین