گزارش مدیریت آموزش؛

شكایت آموزش و پرورشی ها به طراحی سوالات كنكور

شكایت آموزش و پرورشی ها به طراحی سوالات كنكور

مدیریت آموزش: آموزش و پرورش نسبت به طراحی سوالات خارج از کتاب های درسی در طراحی سوالات کنکور امسال واکنش نشان داد، در صورتیکه گزارشی از تخلفات در آزمون های سمپاد و المپیادها نداده است.



خبرگزاری مهر -گروه جامعه: ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشستی که روز گذشته انجام شد و شبکه های خبری تلویزیون نیز بخش هایی از آنرا پوشش داد در واکنش به سختی سوالات کنکور و اشتباه بودن برخی سوالات بیان کرد: تعداد سوالات خارج از کتاب درسی در رشته ریاضی ۸ سوال، در رشته تجربی ۲ سوال و در رشته انسانی هم ۶ سوال بوده است. وی اظهار داشت: تعداد سوالات خارج از اهداف کتاب درسی در رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۳سوال بوده است. ملکی همین طور درباب تعداد سوالات اشتباه اظهار داشت: در رشته ریاضی یک سوال و در رشته تجربی ۲ سوال اشتباه بوده است. باید در سازمان سنجش جهت بررسی این مساله کارگروه تشکیل گردد و کارشناسان ذیربط به آن بیایند و توضیحات لازم را بدهند. نامه نگاری ها برای کنکوری که گذشت؛ ماهیت اهدافی که متفاوت است
پیش تر اما وی در نامه ای به ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور ذکر کرده بود که «با توجه به گزارشات دریافتی و بررسی های انجام شده بر روی سؤالات آزمون سراسری امسال، با آنکه انتظار می رفت با توجه به هماهنگی و مکاتبات قبلی به عمل آمده با آن سازمان در طراحی سؤالات آزمون امسال شرایط خاص کرونائی در نظر گرفته شود تا از فشارهای روانی که در این دو سال به دانش آموزان و خانواده های آنان وارد شده؛ کاسته شود، متأسفانه نه فقط در بعضی از دروس (خاصه درس ریاضی) چنین چیزی رخ نداد بلکه شاهد عدم تطابق تعدادی از سؤالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب های درسی بودیم، تاحدی که تعدادی از سؤالات صراحتاً ناظر به مفاهیمی بود که در کتاب های درسی هیچ اشاره ای بدان نشده است. هر چند سالهای قبل نیز کم و بیش چنین مواردی اتفاق افتاده بود و مورد اعتراض این سازمان نیز قرار گرفت لیکن سؤالات آزمون سال جاری مؤید این امر می باشد که به اعتراضات توجه کافی نشده است.»
تخطی سؤالات آزمون از برنامه های درسی رسمی کشور موجب از میان رفتن اعتماد جامعه به نظام آموزش رسمی کشور، تحت تاثیر قرار گرفتن اهداف برنامه ی درسی، ترویج کتب کمک آموزشی و جزوات غیراستاندارد و مراجعه ی دانش آموزان به مؤسسات کنکور را در پی خواهد داشت
سازمان پژوهش تاکید کرده بود که «تخطی سؤالات آزمون از برنامه های درسی رسمی کشور موجب از میان رفتن اعتماد جامعه به نظام آموزش رسمی کشور، تحت تاثیر قرار گرفتن اهداف برنامه ی درسی، ترویج کتب کمک آموزشی و جزوات غیراستاندارد و مراجعه ی دانش آموزان به مؤسسات کنکور را در پی خواهد داشت» در این نامه پیشنهاد شده بود که سریعاً کارگروهی در آن سازمان تشکیل تا اعتراضات به عمل آمده درباب سؤالات آزمون مزبور بررسی و نسبت به تصمیم گیری درباب حذف سؤالات نامعتبر اقدام عاجل انجام پذیرد و نتیجه ی این اقدام بوسیله رسانه های جمعی به اطلاع دانش آموزان و خانواده هایشان رسانده شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش در مکاتبه ی دیگری از وزیر آموزش و پرورش خواسته بود تا راه حل قانونی دقیق و معین برای نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر سؤالات کنکور سراسری در سالهای آتی برقرار شود. چونکه آن قسمتی از وزارتخانه آموزش و پرورش که در تعامل نسبتاً مستقیم با سازمان سنجش و پذیرش است، مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش است اما آن قسمتی از آموزش و پرورش که حذفیات دروس برای این سالهای تحصیلی کرونائی را اعلام نمود سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است که بطور مستقیم در طراحی کتب درسی و برنامه و اهداف این کتاب ها سر و کار دارد.
اما به دنبال این نامه و برخی اعتراض ها به سوالات طراحی شده خارج از کتاب درسی سازمان سنجش آموزش کشور توضیحاتی را به داوطلبان آزمون اعلام نمود. بصورت تلویحی آنچه در این اطلاعیه اعلام شده بود این مساله بود که ماهیت اهداف آموزش عالی و آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه) متفاوت می باشد (از منظر قانون و مصوبات). دیگر آنکه برخی رشته ها پر متقاضی هستند و دشواری سوالات گریز ناپذیر است. در این اطلاعیه به صراحت ذکر شده است که: آزمون های رقابتی حاوی سؤال هایی هستند که ضریب دشواری آنها نسبت به آزمون های مدارس زیاد است؛ چون در آزمون های سراسری و کنکور، هدف جداسازی ۵ درصد بالای جامعه شرکت کنندگان است و نه ارتقای پایه. ماهیت اهداف آموزش عالی و آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه) متفاوت می باشد (از منظر قانون و مصوبات). دیگر آنکه برخی رشته ها پر متقاضی هستند و دشواری سوالات گریز ناپذیر است از دیگر مواردی که در اطلاعیه ذکر شده و پذیرفته شده است که درس ریاضی سخت بوده اما در باقی دروس آزمون از سال قبل آسان تر بوده است. درباره دشواری سوالات ریاضی نیز ذکر شده است که: دشوارتر شدن درس ریاضی نسبت به سال گذشته، به سبب سیستم محور بودن انتخاب سؤال بوده است و فردی نبوده است. کما این که این امر در درس شیمی آزمون سال قبل هم صورت گرفت و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسئله سختی و آسانی سؤال ها حل خواهد شد. همین طور تاکید گردیده است که «با بررسی دوباره و در نظر گرفتن این که اگر مطالب سوال خارج از سرفصل های کتاب درسی باشد یا ابهام داشته باشد، آن سوال بصورت تأثیر مثبت اعمال یا حذف خواهد شد» سهم خواهی آموزش و پرورش در مدل پذیرش دانشجو اما بعد از این اطلاعیه با ادامه یافتن مباحث و اصرار آموزش و پرورش بر تشکیل کارگروه بنظر می رسد این روزها آموزش و پرورش سهم بیشتری از دخالت در سنجش و پذیرش دانشجویان در دانشگاه ها را خواهان است چنانچه در گزارشی با عنوان اهمیت امتحانات نهایی یا کنکور؛ مساله این است! نوشتیم بحث تاثیر قطعی و ۶۰ درصدی معدل سال دوازدهم در کنکور که شورای عالی انقلاب فرهنگی تا اینجا آنرا برای کنکور ۱۴۰۲ تصویب کرده است نیز در این راستاست. همانطور که رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می گوید نگرانی اصلی آموزش و پرورش این است که «اعتماد جامعه به نظام آموزش رسمی کشور» از میان برود در صورتیکه بنظر می رسد سال هاست این اعتماد تا حد زیادی خدشه دار شده است و شاید این که این روزها آموزش و پرورشی ها بیش از حد این مساله را به کنکور نسبت می دهند، دور از واقعیت باشد و ما را از طراحی اقدامات درست برای بازگرداندن چرخه آموزش و پرورش به ریل اصلی دور کند. از آن سو سازمان سنجش و پذیرش نیز اعلام می کند اهداف آزمون ها در آموزش و پرورش و کنکور متفاوت می باشد که گرچه حرف درستی است و در گزارش یاد شده مهر نیز به آن اشاره شده است که در سخت ترین آزمون آموزش و پرورش که پایه دوازدهم است در نهایت هدف ارائه دیپلم به دانش آموزان و خارج کردن آنها از چرخه آموزش است اما در کنکور هدف ورودی برای تعداد محدودی صندلی دانشگاهی است و این دو هدف به لحاظ ماهیتی هیچگاه بر هم منطبق نخواهند شد؛ حتی اگر کنکور حذف و راه های دیگری جایگزین شود! سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به آزمون های المپیاد و سمپاد ورود می کند؟ اما رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می گوید آموزش و پرورش نگران تحت تاثیر قرار گرفتن اهداف برنامه ی درسی، ترویج کتب کمک آموزشی و جزوات غیراستاندارد و مراجعه ی دانش آموزان به مؤسسات کنکور در چنین طراحی کنکوری است که بنظر می رسد برای این منظور ابتدا باید این وزارتخانه از تحلیل آزمون های داخلی همچون المپیادها و آزمون سمپاد شروع کند و گزارشی از تخلفات آشکاری که در این آزمون ها رخ داده عرضه نماید. قبل از این مهر در گزارشی با عنوان مدارس سمپاد به دنبال جذب چه دانش آموزانی است؟ درباره طراحی سوالات این آزمون و اشتباهات و تخلفات و طراحی سوالات غیر استاندارد و گاه برمبنای کتب غیردرسی خاص نوشت. شاید لازم است سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با همین موشکافی این موارد را نیز بررسی کند که چقدر این آزمون ها به ترویج کتاب های کمک آموزشی، مراجعه دانش آموزان به موسسات کمک می کند!


منبع:

1400/04/23
11:25:32
0.0 / 5
185
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین