غربالگری آزمایشی نشانگان مشكلات یادگیری نوآموزان

غربالگری آزمایشی نشانگان مشكلات یادگیری نوآموزان

مدیریت آموزش: رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور ارزیابی شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری را گامی در جهت افزایش تحرک دانش آموزان دانست.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی، در نشست ویدئوکنفرانسی مشترک با معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش، اظهار داشت: معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش همیشه پیشرو ارائه نوآوری ها بوده و اجرای برنامه های «حیاط پویا»، «المپیادهای درون مدرسه ای»، «کانون ها ورزشی درون مدرسه ای»، «کوچ» و «آهن یاری» همچون برنامه های خلاقانه این معاونت در سطح مدارس است.
وی ادامه داد: در امسال، همراه با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان غربالگری شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در مراکز استانها و در پایگاه های سنجش با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت صورت خواهد گرفت.
حسینی با تقسیم دوران عمر آدمی به نوزادی، کودکی اول، کودکی دوم، نوجوانی، جوانی، میان سالی، کهن سالی و پیر سالی اظهار داشت: دوران کودکی اول، از بعد روان شناختی و جامعه شناختی، مهم ترین اثر را در زندگی آینده انسان دارد و باید برای رشد جسمی کودکان در این دوران برنامه ریزی کرد.
وی اظهار داشت: داده های حاصل از ارزیابی شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان، می تواند به بهبود یکی از شاخصه های کودکی، یعنی «تحرک و فعالیت بدنی» کمک زیادی نماید.
معاون وزیر، کیفیت تحصیل و سلامت دانش آموزان را مستلزم مداخلات بهنگام دانست و اظهار داشت: نخستین استلزام مداخلات بهنگام «غربالگری» است که برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و خصوصاً ارزیابی شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان آنرا هدف گذاری کرده است.
حسینی اظهار داشت: سنجش صلاحیت های حرکتی یک برنامه بین بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی و معاونت تربیت بدنی و سلامت است که نیازمند مشارکت کامل همه عوامل دخیل در برنامه سنجش است.
معاون وزیر در ادامه به تشریح تحولات کمی و کیفی برنامه سنجش پرداخت و اظهار داشت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی پرحجم ترین، فراگیرترین، مستمرترین و کاربردی ترین برنامه نظام تعلیم وتربیت است.
وی ادامه داد: این برنامه از سال ۷۳با پوشش ۱.۵درصدی شروع شد، سال ۹۸به پوشش ۹۷.۶درصد رسید، سال قبل با وجود شرایط کرونائی ۹۸.۸درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند و برای سال جاری پوشش ۹۹درصدی هدف گذاری شده است.
معاون وزیر با اشاره به گسترش کیفی برنامه سنجش اظهار داشت: بروزرسانی ابزارهای سنجش بوسیله تشکیل شورای آزمون ها و راه اندازی پایگاه جامع آموزش با ۷۰آزمون استاندارد همچون کارهای انجام شده برای کیفیت بخشی به برنامه سنجش است.
وی ادامه داد: غربالگری و سنجش نوآموزان پیش دبستانی از سال ۹۶به برنامه سنجش اضافه شده است و امسال سنجش ۶۰۰هزار نوآموز بدو ورود به پیش دبستانی نیز هدف گذاری شده است.
معاون وزیر در ادامه با اشاره به نوآوری های برنامه سنجش در سال جدید اظهار نمود: «شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری» یکی از برنامه های سنجش امسال است و در پنج استان غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان بصورت پایلوت صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیت بدنی، سنجش پردازش های شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات نوآورانه در دو برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، معاون وزیر با اعلان اینکه تا حالا ۵۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش نوبت گیری کرده اند اظهار داشت: شهرستان های تهران، شهر تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز و کرمانشاه به ترتیب بیشترین نوبت گیری پایگاه های سنجش در سال ۱۴۰۰ را داشته اند.




منبع:

1400/04/16
12:51:52
0.0 / 5
192
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین