شرط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو

شرط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش وپرورش درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو باتوجه به سیر نوسانی بیماری کرونا توضیحاتی داد و اظهار داشت: اگر در مهر 1400 ما با وضعیتی روبه رو شدیم که ایمنی جمعی به وجود آمده باشد، حضور دانش آموزان مخاطره نداشته باشد و مسئولان بهداشت تأیید کنند، آموزش را حضوری برگزار می نماییم.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی با اشاره به روند آموزش در سال تحصیلی گذشته در بستر فضای مجازی در پی تعطیلی مدارس به سبب شیوع ویروس کرونا اظهار نمود: تشکیلات بزرگی هستیم و باتوجه به نگرانی خانواده ها دوران مشکلی را پشت سر گذاشتیم. این کار هم برای معلمان و دانش آموزان و هم برای خانواده ها ناشناخته بود.

وی اضافه کرد: البته این فضای ناشناخته در کنار نگرانی ها و اضطراب هایی که تحمیل کرد، چیزهای بسیاری نیز به ما آموخت، توانمندی های بسیاری ایجاد و نظام آموزشی را از یک آزمون مهم و تأثیرگذار با موفقیت بیرون آورد. البته این گفته به این معنا نیست که آموزش در سال کرونا دقیقاً با همان کیفیت آموزش حضوری حاصل شد، با این وجود اجازه ندادیم آموزش تعطیل و این تشکیلات گسترده گرفتار لطمه شود. ما ارتباطات را برقرار و کار را گسترش دادیم.

وزیر آموزش وپرورش درباره دستاوردهای سال تحصیلی کرونائی اظهار داشت: سال ها بود که دعوت شده بودیم به سمت آموزش های الکترونیک حرکت نماییم، اما توفیق بسیاری کسب دراین زمینه نشده بود که این حادثه به یک باره ما را وارد یک محیط جدید کرد و ترس از تکنولوژی های نو و کار کردن با ابزارهای جدید را از همه گرفت. معلمان به تدریج توانمند شدند و دانش آموزان نیز آموختند که سهم بیشتری در آموزش خودشان ایفا کنند.

حاجی میرزایی افزود: همین طور خانواده ها به شکل گسترده ای با نظام تعلیم و تربیت مرتبط شدند که برقراری این پیوند میان خانه و مدرسه نیز از آرزوهای دیرینه ما بود. خیلی از والدین به دستیار معلمان تبدیل شدند و با هدایت معلم، امر آموزش را خصوصاً در دوره ابتدایی پیش بردند.

وی با اشاره به این که البته برخی دانش آموزان ابزار لازم برای دسترسی به شبکه شاد نداشتند اظهار داشت: بتازگی خطایی در فضای رسانه ای رخ داد و رسانه ای آمار عدم دسترسی به اینترنت را برابر با آمار ترک تحصیلی ها فرض کرده بود که صحیح نبود و ما هیچ کسی را از گردونه آموزش خارج نکردیم، بلکه شیوه های آموزش دیگری را برای افراد به تناسب شرایط شان درنظر گرفتیم.

وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: همه تحقیقات در دنیا پیرامون آموزش در دوران کرونا، یک نقطه اشتراک داشت که بازماندگی از تحصیل بود. با اطمینان می توانم بگویم که آمار بازماندگان از تحصیل ما در روزهای کرونا متفاوت از گذشته نبود. ما در نیمه سال تحصیلی گذشته، بررسی هایی را در سطح ۶۰۰ هزار دانش آموز انجام دادیم و گروهی را بسیج کردیم. آنها بصورت تصادفی با مدارس ارتباط برقرار و دانش آموز و معلم را ارزیابی کردند. ارزیابی ها نشان داد که از هر هزار دانش آموز، سه نفر ادامه تحصیل نداده بودند که سه دهم درصد می شود و آن نگرانی که به شکل گسترده درباره ترک تحصیل وجود داشت را منتفی کرد.

عدم ثبت نام ۴۰ هزار دانش آموز پایه اول در سال قبل

وی با اعلان اینکه سال قبل ۴۰ هزار دانش آموز پایه اول داشتیم که در مدرسه ثبت نام نکردند اظهار داشت: برخی خانواده ترجیح دادند فرزندشان را به سبب نگرانی که داشتند ثبت نام نکنند که امیدواریم امسال آنها هم ثبت نام کنند. ما مراقبت زیادی داشتیم و با حدود ۸۰ هزار مدیر مدرسه بوسیله شبکه شاد بطور مستقیم صحبت کردیم و از آنها خواستیم که همه توجهشان به دانش آموزان باشد و گفتیم هر دانش آموزی که ثبت نام کرده نباید از آموزش دور باشد. باید دقیقاً رصد کرد که هرکدام چه طور آموزش می بینند. حتی در بسیاری مناطق روستایی و کم جمعیت، آموزش حضوری بود و اجازه ندادیم بازماندگی از تحصیل گسترده اتفاق بیفتد.

تدارک برنامه های جبرانی در تابستان و ابتدای سال تحصیلی آتی

حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات وزارت آموزش وپرورش برای جبران عقب ماندگی تحصیلی بازماندگان از تحصیل اظهار داشت: برمبنای بررسی های آماری ما در سالهای قبل حدود ۱۴۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم. برای آنها بررسی های مختلفی انجام و در امتداد شناسایی آنها حرکت کرده ایم. مشخص شده حدودا دو درصد افرادی که بازمانده از تحصیل شدند در جایی سکونت دارند که آموزش ارائه نمی گردد، اما عمده آنها به سبب بیماری، معلولیت، مشکلات اقتصادی و... ادامه تحصیل نمی دهند.

وزیر آموزش وپرورش افزود: کارگروهی متشکل از دستگاه های ذی ربط برای شناسایی، حمایت و اقدام برای آموزش بازماندگان تشکیل شده و هرسال تعدادی را به مدرسه بازمی گردانیم. نکته دیگر این که سال تحصیلی گذشته با یک افت تحصیلی هم روبه رو بوده ایم که برای جبران عقب ماندگی ها برنامه ریزی کرده ایم. بخشی تحت عنوان «تدریس برتر» را در شبکه شاد پیش بینی کردیم که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. برنامه هایی برای تابستان و شروع سال تحصیلی دراین زمینه پیش بینی شده است.

حاجی میرزایی با تاکید بر این که در این میان، معلمان کاری کارستان کردند اظهار نمود: معلمان، امتحان و آزمون موفقی را در بحران کرونا پشت سر گذاشتند و از آنها قدردانی می کنم. عیار آدم ها در چنین شرایطی آشکار می شود. آنها نشان دادند تا چه حد مسئولیت پذیر و آگاه هستند.

سنجش سلامت ۱.۵ میلیون کلاس اولی و ۶۰۰ هزار کودک پیش دبستانی

وی درباره روند ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی پیش رو و همین طور سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز اظهار داشت: یک و نیم میلیون دانش آموز ورودی به کلاس اول ابتدایی داریم، پیش بینی شده است که این ها در بیش از ۲۵۰۰ پایگاه با ۲۰ هزار نیروی انسانی موردسنجش وضعیت جسمانی و اختلالات یادگیری قرار بگیرند. مجموعه معاینات اگر بصورت شخصی انجام می شد هزینه و وقت زیادی دربر داشت، اما حالا همه با همدیگر سنجیده می شود. سنجش سلامت، امکان مداخلات بهنگام را میسر و به خانواده ها و سیستم تعلیم و تربیت کمک مؤثری می کند.

وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: سال قبل ۹۸.۸ درصد خانواده ها، فرزندان خودرا برای سنجش به پایگاه ها بردند. امسال ۶۰۰ هزار نوآموز پیش دبستانی را هم به طرح اضافه کرده ایم، برای اینکه معتقدیم این اختلالات هرچه سریعتر شناسایی شود امکان مداخله سریع زودتر فراهم می شود.

حاجی میرزایی با اعلان اینکه نوبت گیری جهت شرکت در سنجش سلامت، الکترونیکی است اظهار کر د: هر نیم ساعت به یک نفر نوبت داده می شود. ساعات و تعداد پایگاه ها را افزایش داده ایم تا تست ها با آرامش انجام شوند.

ثبت نام دانش آموزان در مدارس، غیرحضوری و الکترونیکی است

وی افزود: ثبت نام میان پایه ها بصورت خودکار انجام می شود، مگر آنکه دانش آموز بخواهد مدرسه اش را تغییر دهد. بدین سبب مسئله اصلی ثبت نام مربوط به سه پایه ورودی اول، هفتم و دهم است که بوسیله سایت انجام می شود. سامانه های آموزش و پرورش یکپارچه شده اند و یک سامانه مخصوص دانش آموز داریم که تمام کارهای آموزشی او از شروع تحصیل تا کلاس دوازدهم در این سامانه ذخیره و قابل استفاده خواهد بود. ممکنست سامانه با این ابعاد و گستردگی کار، با مشکلاتی هم روبه رو باشد اما به تدریج درحال رفع شدن است.

وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو

وزیر آموزش وپرورش درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو باتوجه به سیر نوسانی بیماری کرونا نیز توضیح داد و در این زمینه اظهار نمود: در اجلاس یونسکو تاکید بر بازگشایی مدارس بود، برای اینکه وقتی بچه ها از مدرسه دور می شوند لطمه های آموزشی، روانی، اجتماعی، عاطفی بر آنها وارد می شود. اصل بر برگزاری حضوری مدارس است؛ به هر طریقی که بشود. یکی از پیش نیازهای این امر، واکسیناسیون معلمان است.

حاجی میرزایی اضافه کرد: اگر در مهر ۱۴۰۰ ما با وضعیتی روبه رو شدیم که ایمنی جمعی به وجود آمده باشد، حضوری دانش آموزان مخاطره نداشته باشد و مسئولان بهداشت تأیید کند، آموزش را حضوری برگزار می نماییم. همین طور اگر اگر تاکید بر افزایش فاصله اجتماعی در کلاس ها باشد و بگویند باید تعداد دانش آموزان در مدرسه محدود باشد، برای آن برنامه ریزی کرده ایم که چگونه دانش آموزان بین روزهای مختلف توزیع شوند. سلامت دانش آموزان برایمان در اولویت است و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم سلامت آنها به مخاطره بیفتد.

وی با اشاره به این که مطالعات بین المللی نشان میدهد بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس تأثیر قابل توجهی در شیوع ویروس کرونا نداشته است اظهار داشت: با این وجود ما از سیاست های ستاد ملی کرونا و مقامات وزارت بهداشت تبعیت می نماییم، هرچند تاکید و علاقه ما برگزاری حضوری مدارس است؛ ولو ساعات محدود و مثلا یک روز در هر هفته باشد.

مشمولین دریافت واکسن

وزیر آموزش وپرورش درباره مشمولین دریافت واکسن اظهار داشت: معلمان، کادر مدارس، مشاوران، مربیان تربیتی و در مجموع حدود ۹۲۰ هزار نفر در رابطه با مدرسه و دانش آموزان هستند. این ها طبق هماهنگی با وزارت بهداشت مقرر است در مرداد واکسینه شوند. حالا در همین شرایط وزارت بهداشت تا ۵۰۰ هزار دز واکسن را تزریق کرده و اگر واکسن موجود باشد که حتما همین طور است، می توانند به سرعت در همان مرداد به همه معلمان واکسن زده و دز دوم را هم ماه بعد تزریق کنند.

حاجی میرزایی اضافه کرد: حالا کد ملی تمام معلمان را از ما خواسته اند که آماده شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهیم. حتی اگر در آن زمان، واکسن در دسترس، محدود بود پیش بینی های لازم را انجام و اولویت ها و پایه های تحصیلی را هم برای دریافت واکسن مشخص کرده ایم که پایه های ابتدایی و فنی و حرفه ای از این جمله اند.

وی درباره واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس اظهار داشت: سرویس مدارس هنوز شکل نگرفته است. باید ثبت نام ها تمام و مسیر دانش آموزان مشخص شود. درباره سرویس مدارس باید در شهریورماه تصمیم گیری نماییم اما قول آنرا هم گرفته ایم و این کار با اطمینان صورت خواهد گرفت. آنها هم پیش از شروع سال تحصیلی حتما واکسینه می شوند.

کتاب درسی به میزان کافی چاپ شده و بوسیله مدرسه توزیع می شود

وزیر آموزش وپرورش در بخش دیگری از سخنانش، به وضعیت چاپ و توزیع کتب درسی اشاره نمود و اظهار داشت: چندسال است کتاب بوسیله مدرسه توزیع می شود و ثبت نام آن، الکترونیکی است. سالانه ۱۴۵ میلیون جلد کتاب درسی را توزیع می نماییم. همه کسانی که ثبت نام می کنند پیش از شروع سال تحصیلی کتاب در اختیارشان قرار می گیرد. کتاب به میزان کافی چاپ شده و در دسترس قرار می گیرد. یک مشکل ممکنست در پی تغییر مدرسه و رشته و غیره رخ دهد که اختلالات معدود و محدودی را در سال قبل به وجود آورده بود که اگر خانواده ها و مدارس دقت کنند این مشکل هم ایجاد نمی گردد.

حاجی میرزایی اضافه کرد: امسال با کمک، کاغذ را به قیمت ارز دولتی تهیه کردیم. اما سهم جوهر، مرکب، حمل و نقل، چاپ، نیروی انسانی و غیره را هم باید درنظر گرفت؛ بدین سبب کتب درسی ۲۵ درصد افزایش قیمت داشت.

وی درباره اجرای سند تحول بنیادین وزارت آموزش وپرورش نیز اظهار داشت: گزارشی که به بنده داده اند شامل این بود که شش زیرنظام پروسه اجرائی شدن سند را مدیریت کند که تدوین، تصویب، ابلاغ و برنامه پنج ساله برمبنای آنها تهیه و برش های یک ساله داده شده که مدارس طبق آن عمل می کنند. اهداف دوره های تحصیلی هم تولید، تصویب و ابلاغ گردیده است. برخی کتب نو نگاشت مانند کاروفناوری متناسب با ادبیات سند تولید شده است. ما طور دیگری به سند نگاه کردیم. به بنده گزارش داده اند که ۳۰ درصد سند اجرا شده است. معتقدم وقتی می توان از سند صحبت کرد که معلمان باکیفیتی داشته باشیم.

رتبه بندی معلمان در انتظار تصویب نهایی در صحن علنی مجلس

وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: به وزارت آموزش و پرورش که آمدم، در یک نوبت، رتبه بندی اجرا و از محل امتیازات فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده شده بود. ما هم از همین ظرفیت استفاده و یک نوبت دیگر حقوق ها را افزایش دادیم، اما امتیازات فصل ۱۰ در اسفند ۹۸ به همه کارکنان دولت بطور یکسان تعلق گرفت و عملاً رتبه بندی را منتفی کرد که در نهایت ما لایجه رتبه بندی را برای ارتقای صلاحیت های حرفه ای و تخصصی معلمان تدوین کردیم که در دولت تصویب و به مجلس رفت.

حاجی میرزایی اضافه کرد: رتبه بندی معلمان یک فوق العاده متمایزی برای افزایش توانمندی معلمان و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت است. در وضعیت قبلی اگر کسی فوق دیپلم تا دکترا بود بر حسب مدرک تحصیلی، حقوقش متفاوت بود اما در این طرح کسانی که لیسانس دارند، همه شان یکسان نیستند، یکی توانمندی بیشتری دارد، زحمت بیشتری می کشد و تحرک و پویایی علمی دارد و به همین علت در رتبه بالاتری قرار می گیرد. مانند آنچه در دانشگاهها در جریان است.

وی با اعلان اینکه خوشبختانه دولت لایحه مذکور را بطور ویژه و خارج از نوبت تصویب کرد، در مجلس هم کلیات آن تصویب گردید و برای شور دوم به کمیسیون رفت اظهار نمود: طی دو هفته گذشته، هر هفته کمیسیون آموزش جلساتی برگزار کرده و بررسی آن روز گذشته به پایان رسیده و تا ۱۰ روز روی سامانه قرار می گیرد تا نظرات نمایندگان ارائه شده و سپس در دستور تصویب نهایی صحن مجلس قرار بگیرد. البته هرزمان که تصویب شود اعمال آنرا از اول فروردین تامین منابع و پیش بینی کرده ایم.

وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به این که آیا معلمان غیردولتی از مزایای رتبه بندی برخوردار می شوند؟ اظهار داشت: رتبه بندی برای کارکنان دولت می باشد. نظام پرداخت مدارس غیر دولتی تابع قاعده دیگری است. مشخص است که هرمعلم مدرسه غیردولتی حقوقش چقدر باشد و قراردادش باید برچه مبنایی تنظیم شود. این قرارداد باید در سامانه مربوط، ثبت گردد. ما در سال قبل مقررات مربوط به معلمان غیردولتی را بهبود داده ایم. درباره بازنشستگان هم پیش بینی شده که بازنشسته ها باید حقوقشان با افراد شاغل همسان سازی شود و دریافتی شان نسبتی از حقوق شاغلان باشد. رتبه بندی برایشان موضوعیت ندارد اما چون در دریافتی شان با شاغلام، فاصله میفتد، باید به حقوق شاغلان نزدیک شوند که در لایحه ای دیده شده است.

سرانجام اعمال فوق العاده ویژه برای معلمان

حاجی میرزایی درباره اعمال فوق العاده ویژه برای معلمان اظهار داشت: فوق العاده فصل دهم تا سقف ۵۰ درصد برای همه استفاده شد. فوق العاده ویژه را تا سقف ۲۱ درصد برخی استفاده می نمایند. در آموزش وپرورش هم برخی استفاده می نمایند و برای برخی کمتر است که اخیراً هماهنگی شد همه از آن ۲۱ درصد استفاده کنند. پیشنهاداتی در دست بررسی می باشد که اگر منابع تامین شود این فوق العاده برای همه کارکنان ۴۰ یا ۵۰ درصد افزایش یابد که منوط به تامین اعتبار است.

وی با اعلان اینکه ما سال قبل ۱۱۰ هزار ردیف استخدامی گرفتیم و در چند نوبت حقوق معلمان را افزایش دادیم اظهار داشت: هرچند تورم تحت تأثیر قرار دادیم اما در مقایسه با زمانی که شروع کردیم قابل توجه است. نمی گویم این اقدامات حقوق ها را بسیار جهش داده، اما با متوسط حقوق کارکنان دولت هماهنگ کرده است. تمام تلاش ما تامین معیشت و رفع دغدغه آنهاست.

وزیر آموزش وپرورش درباره شهریه های نجومی برخی مدارس غیردولتی مانند ۲۵ و ۳۹ میلیون تومان نیز عنوان کرد: درباره مدارس دولتی که با قاطعیت می توان گفت هیچ مدرسه ای حق ندارد خانواده را ناچار به پرداخت شهریه کند که تخلف است و اگر گزارش و مشاهده شود برخورد می نماییم. سرانه مدارس دولتی ناچیز و قابل ذکر نیست و مستمر و منظم هم پرداخت نمی گردد. خانواده ها ممکنست داوطلب کمک شوند که بغیر از اجبار کردن آنهاست.

حاجی میرزایی اضافه کرد: اما درباره مدارس غیردولتی شهریه های مصوب را بوسیله سامانه ها اعلام می نماییم و به اطلاع خانواده می رسانیم. البته برخی مدارس علاوه بر شهریه مصوب برنامه هایی دارند که ما بر آنها هم نظارت و اشراف داریم اما با موافقت خانواده است و اگر خانواده پذیرفت هزینه اش را می پردازد. سال قبل در یکی از معروف ترین مداس تهران به سبب تخلف، ناظر مقیم در مرحله ثبت نام ها مستقر کردیم. هر استانی شورای نظارت دارد و تقریباً هرماهه تخلف مدارس را بررسی و برای آنها حکم صادر می کند که به تذکر، استرداد پول و یا لغو مجوز منجر می شود.

به گفته وی، کنکور را بعنوان شاخص قابل قبول نمی شناسم اما باز هم، برخلاف تصور، سهم مدارس غیردولتی در قبولی کنکور باتوجه به نسبت دانش آموزانشان در مقایسه با مدارس دولتی، بیشتر نیست.

تبیین تغییرات کنکوری از سال ۱۴۰۲

وزیر آموزش وپرورش درباره تغییرات و مصوبات کنکوری اخیر که از سال ۱۴۰۲ اجرا می شود نیز اظهار داشت: برمبنای مصوبات جدید، کنکور به آزمون های تخصصی منحصر شده و آزمون های عمومی کنار گذاشته می شود. کنکور کاری به آزمون های عمومی ندارد. سهم کنکور ۴۰ درصد و سهم سوابق تحصیلی ۶۰ درصد می شود که همان امتحانات نهایی پایه دوازدهم است. ماهیت سؤالات تستی این است که یادآوری و سرعت انتقال را می سنجد اما عمق یادگیری و استناج را نمی تواند بسنجد، اما در امتحانات نهایی یک ماه امتحان تشریحی مبتنی بر اهداف دوره های تحصیلی سنجش می شود.

حاجی میرزایی اضافه کرد: وزن امتحانات نهایی بالا رفته و به آرامش بیشتر دانش آموزان کمک می نماید. کنکور دو نوبت در سال برگزار می گردد و نتایجش تا دوسال قابل استفاده می باشد و می توان در پذیرش دانشگاه از آن بهره جست. آن سوداگری های موسسات کنکوری دیگر میدانی ندارد. کنکور وارد دروس عمومی نمی گردد و سهم آزمون تخصصی هم ۴۰ درصد است و مؤسسات باید به سمت عمیق کردن یادگیری بروند تا آموزش مهارت های تست زنی.

وی که در برنامه نگاه یک حضور یافته بود اظهار داشت: آموزش وپرورش دستگاهی بزرگ با مسائل گوناگون است. دشواری کار در این حوزه فراوان است. از همکاران عزیزم در دستگاه عظیم تعلیم و تربیت صمیمانه قدردانی می نماییم. اگر توفیقی حاصل می شود به مدد الهی و نیروهای گمنامی است که تلاش و آبروداری می کنند و مسئولیت پذیرفته اند. دغدغه همکاران ما دغدغه منزلت، معیشت و افزایش قابلیت هاست که جزو اولویت ها است و تمام تلاش ما بهبود شرایط همکاران است. هیچ تحول پایداری در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر از مسیر آموزش وپرورش. آموزش و پرورش اساسی ترین رکن تمدن سازی و ساختن ایرانی باشکوه است.





منبع:

1400/04/13
12:02:35
0.0 / 5
697
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , استخدام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین