راهكارهایی برای مدیریت استرس پس از امتحان

راهكارهایی برای مدیریت استرس پس از امتحان

به گزارش مدیریت آموزش خراسان رضوی برای دانش آموزان تابستان سال جاری هم در مقایسه با سالهای عادی بسیار متفاوت به نظر می آید. خیلی از آنان گرفتار تلفیقی از احساسات ازجمله احساس استرس و اضطراب در مورد نحوه اعطای نمرات و تأثیر آن بر آینده خود هستند.


جیل دافی، رئیس اجرایی هیئت امتحانات انگلیس اظهار نمود: خیلی از دانش آموزان از دست دادن عزیزان یا درد و یا بیماری را تجربه کرده اند و همه دانش آموزان بطور قطع دوری و جدایی بیشتری از دوستان را احساس کردند و با گفتگو با معلمان دریافتیم که میزان اضطراب دانش آموزان در ابتدای سال جدید هنگامی که قرنطینه اعلام و امتحانات لغو شد، بسیار بالا بود. در حالیکه امکان دارد امتحانات لغو شده برای بعضی از دانش آموزان گزینه راحتی محسوب شود اما می دانیم که برای خیلی از جوانان چنین نیست.
پروفسور دیوید پوتوین از دانشگاه لیورپول جان مورس، انگلستان با مدرک دکترای استرس و اضطراب می گوید: من فکر می کنم دانش آموزان دو نگرانی اصلی دارند، نخستین نگرانی، عدالت است به این مفهوم که آیا نمره دریافتی منعکس کننده توانایی و تلاش آنان خواهد بود و نگرانی دیگر این است که چقدر این نمره می تواند بر آینده آنان اثرگذار باشد.
دیوید چند نکته عملی برای کمک به دانش آموزان در مدیریت و کاهش احساس اضطراب و استرس عرضه می دهد که شامل موارد ذیل است:
اضطراب قابل تغییر و کنترل است
باآنکه امکان دارد حس گردد که اضطراب تا حدی اجتناب ناپذیر است، اما می تواند تغییر کند. یکی از خصوصیت های اضطراب این است که احساس می کنید شما تحت کنترل اضطراب هستید نه اینکه اضطراب تحت کنترل شما باشد. تنفس دیافراگمی (که متعاقب نفس شما درست پایین دیافراگم است و آنرا نگه می دارید و می شمارید) می تواند تسکینی سریع و کوتاه مدت برای اضطراب ایجاد نماید. مهم تر از همه، به شما این حس را می دهد که می توانید اضطراب را کنترل کنید.
از افکار منفی یا غیرواقعی آگاه باشید
در ابتدا شاید واضح نباشد چونکه این نوع افکار چنان سریع اتفاق می افتند که ما از آنها آگاهی نداریم. هنگامی که نگران یا مضطرب می شوید باید تلاش کنید مکث کنید و فقط لحظه ای در آنچه در آن لحظه خاص با خود فکر می کنید یا با خود می گویید تامل کنید. گاهی اوقات این مورد «گفت وگو با خود» نامیده می شود. همینطور ثبت این موارد در دفتر خاطرات می تواند مفید باشد. افرادی که نسبت به نمرات یا امتحانات خود بسیار مضطرب می شوند، بگونه ای فکر می کنند که کمال گرا هستند. بعنوان مثال، «اگر من در هر موضوعی بالاترین نمره را کسب نکنم، من فردی شکست خورده هستم.» یا امکان دارد آنان به گونه فاجعه باری در مورد بدترین نتیجه ممکن فکر کنند. «اگر من بالاترین نمرات را کسب نکنم، در تمام زندگی شکست خورده خواهم بود». این همان چیزی است که روان شناسان گاهی اوقات «ذهن خوانی» می نامند که به معنای حسی است که شما از قبل می دانید دیگران دارند و به چه فکر می کنند. این یک رویکرد طولانی مدت است و شما باید این افکار منفی را به چالش بکشید. به تدریج طی یک دوره زمانی، تعداد آنها کمتر می شود و تأثیر کمتری روی شما می گذارند.


افکار منفی را به چالش بکشید
افکار منفی در مورد امتحانات و نمرات می توانند ترس را بزرگتر کنند و فشار زیادی به فرد وارد کنند. برای اینکه این افکار سبب اضطراب نشود کاری که شما باید انجام دهید این است که آنها را به چالش بکشید. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اگر افراد در مورد روش های کمال گرایانه تفکر بیاندیشند درنتیجه می توانند به افرادی که بالاترین نمره را در هر مبحث واحدی کسب نکرده اند اما موفق هستند، فکر کنند. یا اگر افراد به شیوه های فاجعه باری فکر می کنند، می توانند راه های آموزش یا پرورش جایگزین را بررسی نمایند. بعنوان مثال، امکان اینکه باردیگر امتحان بدهند را در نظر بگیرند اما اگر دانش آموزان به راستی نگران تفکر والدین و سرپرستشان در مورد نمره خود باشند، امکان دارد برای انجام هر واکنشی کمی شهامت لازم داشته باشند.
قضاوت منفی نکنید
لازم به یادآوری است که اگر دانش آموزان سال جاری نسبت به نمرات خود بسیار نگران و مضطرب هستند، آنان تنها نیستند. خیلی از دانش آموزان در وضعیت مشابهی قرار دارند و احساس مشابهی خواهند داشت. والدین فرزندان خویش را به خوبی می شناسند و بعضی از دانش آموزان به خوبی نسبت به فشارها عکس العمل نشان می دهند. آنچه مهم می باشد این است که اگر فرزند شما یکی از افرادی است که به خوبی به اضطراب پاسخ نمی دهد و تمایل به اضطراب در مورد نمرات خود دارد، لطفا به یاد داشته باشید که به آنان بگویید در مورد نتایجشان قضاوت منفی نمی شوند.
دیوید می گوید: دانشگاه ها به طرز باورنکردنی با شرایطی کنونی محصلان احساس همدردی می کنند. ما هم تا حدی در وضعیت مشابهی هستیم. آموزش و یادگیری دانش آموزان، ارزیابی ها و امتحانات مختل شده است، ازاین رو مجبور شده ایم روش های جایگزینی جهت رتبه بندی دانش آموزان برای دوره های تحصیلی خود بیابیم.
منابع

www.cambridgeassessment.org

www.medium.com




منبع:

1400/04/09
18:51:40
0.0 / 5
174
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین