حكیم زاده تشریح كرد؛

نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع و بازماندگان از تحصیل

نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع و بازماندگان از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع و بازماندگان از تحصیل را تشریح نمود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر در این برنامه با اشاره به بخشنامه اردیبهشت ۹۵ هیئت وزیران که به دنبال فرمان مقام معظم رهبری در خصوص حق دسترسی همه کودکان اتباع به آموزش تنظیم شد، اظهار داشت: بر این اساس هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل دور بماند حتی آنها که مدارک اقامتی و اوراق هویتی ندارند. وی ادامه داد: همه ساله در رابطه با نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی تصمیماتی در کمیسیون ساماندهی اتباع اتخاذ می شود و در جهت به روز رسانی بخش نامه های سالهای قبل و هماهنگی بین دستگاهها، شیوه نامه ای در این عرصه تنظیم می شود. تیرماه امسال هم بواسطه بخشنامه ای که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنظیم کرد، نه فقط حق دسترسی کودکان اتباع به آموزش تاکید می کند بلکه در این بخشنامه آمده است که این دانش آموزان در تمام فعالیت ها می توانند شرکت نمایند و محدودیتی برایشان وجود ندارد. معاون آموزش ابتدایی درباب آن دسته از دانش آموزان اتباع که فاقد اوراق هویتی و مدارک اقامتی هستند اشاره کرد: این عزیزان با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی و یا بوسیله مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان، استانداری ها و یا اداره کل اتباع خارجی می توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت نمایند. وی افزود: بر طبق اطلاعاتی که از مرکز آمار ستاندن شده است در سال قبل تعداد ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که این آمار نسبت به سال قبل آن که ۱۴۲ هزار نفر بود افزایش داشته است. حکیم زاده با اشاره به این مطلب اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از آمار بازماندگان سال تحصیلی گذشته متوجه دانش آموزان کلاس اولی بود که به سبب نگرانی اولیاء از کرونا ترجیح دادند سال بعد در کلاس اول ثبت نام کنند. معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر این نکته که این آمار ۳ میلیون محروم از تحصیل به هیچ عنوان حقیقت ندارد و نبودن دانش آموز در شاد نشان دهنده بازماندن از تحصیل نیست، اظهار نمود: تعداد زیادی از دانش آموزانی که دسترسی به شاد نداشتند ویا امکان بهره بردن از زیرساختهای فناوری برایشان مقدور نبود، در مناطق روستایی عشایری بودند که در بیشتر این مناطق آموزش به شکل حضوری جریان داشت. وی اظهار داشت: هیچ دانش آموزی به سبب محرومیت از امکانات فناوری از تحصیل بازنماند اظهار داشت: با تدابیر وزارت آموزش و پرورش و همکاری خوب سایر دستگاهها جریان آموزش از طرق مختلف برقرار شد. همچون مدرسه تلویزیونی که در حداقل زمان ممکن افتتاح شد و نیز اعزام راهبران آموزشی و توزیع درسنامه از این نمونه بودند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: طی دستورالعملی که از سال ۹۲ درحال پیگیری آن هستیم با همکاری ثبت احوال بوسیله ارسال اطلاعات اسمی بازماندگان به استانها بطور مشخص وضعیت آنان را مورد بررسی قرار داده ایم. نتایج این بررسی حاکی از آنست که این دانش آموزان به دلیلهای مختلفی از جمله: مهاجرت، به کار گرفته شدن، تعصبات حاکم در بعضی مناطق که بیشتر نسبت به دختران و در عدم انتقال آنان از ابتدایی به متوسطه رخ می دهد، معلولیت، مسائل و مشکلات اقتصادی و.. این افراد وارد جرخه تحصیل نشده اند و یا در نیمه راه از ادامه بازمانده اند. حکیم زاده با اشاره به این که هم اکنون ۲۰۰ مدرسه فعال داریم که تنها یک دانش آموز دارد و با این وجود به آن معلم اختصاص یافته است، اظهار داشت: دلایلی که خارج از حیطه وظایف آموزش و پرورش می باشد سبب شده است که برخی از کودکان به جریان تحصیل نپیوندند. وی ادامه داد: امسال به مدد پیگیری های صورت گرفته ۲۰ هزار نفر از این کودکان شناسایی شدند و به مدرسه بازگشتند و تلاش ما همیشه بر این بوده است که کودکان خصوصاً در دوره ابتدایی از تحصیل بهره مند شوند که اکنون به استناد آمار رسمی ۹۸ درصد کودکان واجب التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش هستند. معاون وزیر اضافه کرد: طرح هدایت و پویش هردانش آموز یک تبلت و هر تبلت یک مدرسه همچون اقدامات آموزش و پرورش در راه دسترسی همه دانش آموزان به ابزار هوشمند بوده است. حکیم زاده ضمن ذکر این اقدامات اظهار داشت: با تمام دستگاه های ذیربط و تعداد زیادی از خیرین همکاریهای خوبی صورت گرفته و تعداد قابل توجهی گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان خریداری و به آنها تحویل شده است. معاون آموزش ابتدایی اشاره کرد: این طرح ها همچنان درحال پیگیری می باشد چونکه معتقدیم در پسا کرونا نیز فضای فناوری می تواند برای غنی کردن یادگیری، تنوع بخشیدن به منابع یادگیری و برای ایجاد رابطه بیشتر و گسترده تر و نظارت موثرتر بسیار حائز اهمیت می باشد. وی ادامه داد: ما در آینده می بایست از امکانات فناوری استفاده نمائیم ازین رو هدف آموزش و پرورش این است که هر دانش آموز امکان دسترسی به تبلتی داشته باشد که خاص دانش آموز است و فضای امنی دارد. بدین سبب تهیه ابزار هوشمند برای همه دانش آموزان باید بعنوان یک دغدغه ملی مطرح شود ودر اولویت قرار گیرد تا خیلی از سازمان ها و صنایع بصورت قسمتی از مسئولیت اجتماعی خود به آن بپردازند.

1400/04/08
12:39:27
0.0 / 5
267
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین