در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد؛

دولت سیزدهم میراث دار كارهای به زمین مانده در آموزش و پرورش است

دولت سیزدهم میراث دار كارهای به زمین مانده در آموزش و پرورش است

کارشناس مسائل آموزش و پرورش اعتقاد دارد که اجرایی شدن سند تحول بنیادین که افق آن ۱۴۰۴ تعیین شده و کمبود نیروی انسانی دو چالش جدی دولت سیزدهم در آموزش و پرورش خواهد بود.



مجتبی همتی فر کارشناس مسائل آموزش و پرورش و دارای دکترای فلسفه تعلیم و تربیت در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این که از دولت سیزدهم و وزیر آموزش و پرورش آن انتظار داریم کدام چالش ها در آموزش و پرورش را در اولویت بررسی و تحول قرار دهد، عنوان کرد: در ابتدا باید بگویم که وقتی از دولت و رئیس جمهور صحبت می نماییم اساساً اولویت آنها تا کنون آموزش و پرورش یا در معنای کلان تر، تعلیم و تربیت نبوده است. در همین دوره هم مشاهده می نماییم که نیازهای اقتصادی و شعارهای اقتصادی در رأس همه برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری اعلام شد، حتی در سیاست خارجی هم اقتصاد رُکن مهمی بود. پس سوال اساسی این است که وقتی به پیشرفت نگاه می نماییم، ریشه پیشرفت جامعه را یا به معنای دیگر نظام برنامه محور پیشرفت در جامعه را اقتصاد می دانیم یا تعلیم و تربیت؟ اگر این پیشرفت را در جهت گیری تربیتی ببینیم آن وقت باید اساس کار تغییر کند.
وی افزود: خیلی از نظریه پردازان این مساله را بیان نمودند که محور پیشرفت و جامعه سازی در هر کشوری تعلیم و تربیت است. در کشور خودمان هم بارها مطرح شده که بیت الغزل انقلاب اسلامی، تعلیم و تربیت است اما وقتی نگاه می نماییم می بینیم در عمل به اقتصاد تغییر کرده است. اهمیت بحث اقتصاد را نفی نمی کنم اما حقیقت این است که چاره هایی که تاکنون دنبال شده در این عرصه و حتی در حوزه تعلیم و تربیت راهگشا نبوده است.
همتی فر خاطرنشان کرد: همین نگاه سیاستمداران و مسؤلان سبب می شود مردم هم مطالبات فرهنگی و تربیتی نداشته باشند، در حالیکه بودجه هنگفتی صرف آموزش و پرورش می شود. ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است یعنی ۴ درصد بودجه کل کشور ولی کسی در مورد خروجی بودجه ای که صرف می شود صحبت نمی نماید.
دولت سیزدهم باید در ابتدا تکلیفش را با سند تحول بنیادین روشن کند. البته که پیچیدگی های خاصی دارد و نمی توان از یک دولت چهارساله انتظار داشت این سند کاملاً به صورت عملیاتی اجرا شود اما افق این سند ۱۴۰۴ بوده است یعنی باید تا این سال ما به اجرای کامل این سند می رسیدیم. چهار سال نمی توان کار ۱۴ سال را کرد اما دولت بعد می تواند یک آغاز جدیدی برای اجرای سند تحول باشد
این کارشناس آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که بی توجهی به سند تحول بنیادین یکی از علائم این است که تعلیم و تربیت در مرکز توجه دولتمردان نبوده است، اظهار داشت: ۱۰ سال است که از تنظیم و ابلاغ سند تحول بنیادین می گذرد و اتفاقی در کف میدان نیفتاده است که بتوان اثر ملموس و محسوس آنرا در دانش آموزان و معلمان دید. بر زمین ماندن سند تحول بنیادین یک نشانه مهم می باشد که دولت سیزدهم باید در ابتدا تکلیفش را با سند تحول بنیادین روشن کند. البته که پیچیدگی های خاصی دارد و نمی توان از یک دولت چهارساله انتظار داشت این سند کاملاً به صورت عملیاتی اجرا شود اما افق این سند ۱۴۰۴ بوده است یعنی باید تا این سال ما به اجرای کامل این سند می رسیدیم. چهار سال نمی توان کار ۱۴ سال را کرد اما دولت بعد می تواند یک آغاز جدیدی برای اجرای سند تحول باشد.
وی افزود: برخی موارد دیگر که مطالبه این حوزه است همچون کیفیت، عدالت، معیشت و منزلت فرهنگیان، مردمی سازی آموزش و پرورش یا هر مؤلفه دیگری را میتوان در سند تحول پیدا کرد.
این دکترای فلسفه تعلیم و تربیت در پاسخ به این سؤال که به نظر می آید یکی از چالش های مهم دولت آینده و وزیر آموزش و پرورش آینده بحث نیروی انسانی، کمبود آن و کیفیت آن باشد، در اینباره نظر شما چیست، بیان نمود: حقیقت این است که دولت یازدهم و دوازدهم هم با چالش های دولت قبل روبرو شدند مثل جهت گیری هایی که در دولت های قبل بوجود آمده بود و باید پیگیری می شد همچون بحث هدایت تحصیلی یا جهت گیری های وزارت خانه و قوانینی که تصویب شده بود. دولت سیزدهم هم در بخش نیروی انسانی یک میراثی از دولت های قبل را دارد که به صورت مثال میتوان به انبوه بازنشستگانی که در سالهای پیش رو خواهیم داشت و هیچ فکر اساسی برای جانشینی آنها نکرده ایم، اشاره نمود.
همتی فر افزود: در این دولت باید بحث نیروی انسانی به شکل درستی تعیین تکلیف شود چون یک پنجره جابه جایی نیرو داریم. نیروهای بازنشسته که می روند و نیروهای جدید که می آیند. حقیقت این است که این پنجره یا خون تازه ای به جریان تعلیم و تربیت می آورد یا ما را ۳۰ سال به عقب می برد. با دست فرمانی که هم اکنون وزارت خانه در پیش گرفته، به نظر می آید با یک عقب گرد روبرو خواهیم بود. از طرق مختلفی که نیروی انسانی جذب می شود افراد دغدغه مند حوزه تعلیم و تربیت وارد می شوند اما نمی توان بر کیفیت کامل آنها نظر داشت. از سوی دیگر کمبود نیروی انسانی و به این شکلی که پودمان های کارورزی برای معلمان جذب شده برگزار می شود، امیدی نیست که کار معلمی به خوبی پیش برود. گویی تنها هر صندلی را که خالی می شود مقرر است پر نماییم.
وی عنوان کرد: دولت سیزدهم می تواند زیرساخت حل این چالش را طی چهار سال به ثمر برساند و بدنه آموزش و پرورش یک تحول اساسی می خواهد که برای همین به وزیری پرکار نیاز است. هر الگویی که دولت سیزدهم در پیش بگیرد تا انتهای دوره چهارساله به خروجی آن خواهد رسید و باید برای کوتاه مدت هم راه های موقتی داشته باشد مثلاً این که نیروهای آموزش و پرورش در ۵۰ سالگی بازنشسته می شوند یا معلم های بالای ۲۰ سال، چهار ساعت کمتر کار می کنند که قاعده اش هم مشخص نیست. همه اینها می تواند محورهایی برای راه های موقت باشد یا این که پرداخت بموقع حق التدریس ها برای اضافه کار هم به این معلمان انگیزه می دهد. حتی امکان دارد ناچار باشیم ماده ۲۸ را کماکان ادامه دهیم اما کیفیت بالاتری در جذب افراد در این آزمون ها داشته باشیم.


منبع:

1400/04/03
14:36:42
0.0 / 5
195
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین