فرمانده عملیات مدیریت كرونا در تهران:

بازگشایی مدارس با نگاه علمی و طراحی پروتكل ها باشد

بازگشایی مدارس با نگاه علمی و طراحی پروتكل ها باشد

به گزارش مدیریت آموزش فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره میزان و نحوه ابتلای کودکان به کرونا، در عین حال درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه ها اظهار داشت: اگر مدارس و دانشگاه را باز نماییم، باید فکری به تکانه های آن در حوزه تردد بین شهری نماییم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علیرضا زالی در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت با اشاره به اینکه بسیار خوشحالم که این پویش به نحو مطلوبی شکل گرفت اظهار داشت: از مسؤلان آموزش و پرورش درخواست می کنم حتما شکل ثابت تر دبیرخانه ای برای این پویش در نظر بگیرند. سفیر سلامت در حوزه کرونا لزوم و اولویت بیشتری پیدا می کند و باید برای تحقق شعار «هر دانش آموز، یک سفیر سلامت» هم قسم شویم.
وی ادامه داد: دانش آموزان به دلیل ظرفیت های نوآورانه، نگاه منطقی بلندپروازانه، قدرت اجتماعی بالا و ظرفیت جسارت آمیزی که دارند می توانند در این حوزه موفق ظاهر شده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث ارتقای سلامت جمعی ایرانی ها شوند. این شعار، یک تاکتیک منطقی، سهل الوصول و عالمانه برای تحقق مفهوم ارتقای سلامت جامعه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به این که کرونا یک بحث عالم گیر است و خیلی از رخدادهای مترتب از کرونا فقط گریبان گیر کشور ما و کشورهای منطقه ما نیست، اظهار داشت: بانک جهانی اعلام نموده فعالیتهای دانش آموزی و فعالیت اقتصادی مدارس در دنیا به دلیل کرونا تابحال بیشتر از ۱۰ تریلیون دلار صدمه دیده است. مجامع جهانی پیشبینی می کنند حتی با وجود اتمام کرونا بیشتر از ۲۵ میلیون دانش آموز دیگر به مدرسه بازنخواهند گشت. یکی از عوارض کرونا در سالهای آتی، بازماندگان از تحصیل در سطح جهان خواهند بود.
زالی افزود: ماندن در منازل و تغییر سریع سیستم آموزشی باعث شد اشکالات مختلف فیزیکی و روان شناختی بعنوان عوارض کرونا در دانش آموزان نمایان شود. کم نیستند کسانی که به دلیل نوع تغذیه، بی ام آی بدنشان تغییر کرده باشد و مستعد مبتلا شدن به بیماری های غیر واگیر در سالهای آینده شوند. در دوره نوجوانی و کودکی زمینه بروز خیلی از بیماری های غیر واگیر شکل می گیرد. جنبه های روان شناختی چون اضطراب، پرخاشگری، سردرگمی و غوطه ور شدن در فضای مجازی هم به دلیل عدم تسلط کافی والدین مطرح است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدارس ۱۳۵ کشور جهان تعطیل می باشد و ۱۰۵ کشور هم استراتژی هایی برای بازگشایی به صورت های مختلف دارند که میتوان این تجارب جهانی را مدنظر قرار داد اظهار داشت: روزهای انتخابات است و شکل گیری دولت آینده در حال انجام می باشد. کرونا شرایطی را فراهم می آورد که مطالبات فروخفته آموزش وپرورش در این روزها رسانه ای شود و به گوش نامزدهای انتخاباتی برسد. شاید کرونا بیشتر از هر زمان دیگری صدمه های ساختاری، بنیادی و اعتباری آموزش وپرورش را نمایان و هویدا کرد. کرونا تلخ بود، اما میتوان درس های خوبی از آن گرفت. نیازمند یک بازبینی اساسی ساختاری و اعتباری در نظام آموزش وپرورش هستیم.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران اضافه کرد: متوسط سرانه دانش آموزی در دنیا ۱۳۰۰ دلار است که در ایران به زیر ۲۰۰ دلار رسیده است. مدارس ما نیازمند تقویت زیرساخت ها، گسترش فضای نوین آموزشی، بهینه سازی فضای فیزیکی، به کار گیری روش های نوین آموزشی و غیره هستند؛ اما از حیث سرانه از نرم جهانی عقب مانده اند. مثلا در ترکیه که جمعیت دانش آموزی اش حدودا معادل ماست، سر انه دانش آموزی ۳۱۰۰ دلار است. اگر بخواهیم با این سرانه ها سرمایه گذاری نماییم، آینده نسل جوان ساخته نمی گردد.
زالی ضمن اشاره به این که همین حالا در تهران و سایر استان ها با کمبود معلم روبه رو هستیم، اظهار داشت: یکی از علل نگرانی بازگشایی مدارس در تهران همین کمبود نیروی انسانی است. در بهترین شرایط ۶۰ درصد کل عائله آموزش و پروش معلم هستند که باید به ۷۵ درصد برسد. کمبود معلم یعنی کلاس های متراکم تر. وقتی از پروتکلهای بهداشتی سخن میگوییم باید یک سری حقیقت های تلخ و مزمن را هم در نظر داشته باشیم. دولت آینده باید نسبت به آموزش وپرورش برای تأمین اعتبارات و رفع کاستی ها فکر جدی کند.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالاترین میزان بازنشستگی معلمان را خواهیم داشت و آموزش و پرورش سال جاری و سال آینده با بحران کمبود معلم روبه رو خواهد شد. بیشتر از ۱۱۰ هزار معلم از مجموعه آموزش وپرورش خارج می شوند. کرونا و بازگشایی مدارس، فرصت تاریخی خوبی است که مطالبات مهم در این عرصه در زمینه های مختلف مطرح و از ظرفیت های موجود استفاده گردد. در دوران کرونا، نقص مشارکت والدین در فرآیند آموزش خودش را به صورت جدی نشان داد. پیش از کرونا معدل بیسوادی مادران ما در کشور حدود ۴ و پدران حدود ۳ درصد بود. در استانهای دیگر چون سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی رقم سواد مادران، نگران کننده است. در سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کرمان در سواد پدران هم وضعیت بحرانی داریم.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران با اشاره به اینکه وقتی از مشارکت والدین برای بازگشایی مدارس صحبت می نماییم باید به این مورد هم دقت کنیم اظهار داشت: در حوزه سواد دیجیتال وضعیت ناگوارتر است. همین هم اکنون در حوزه بازماندگی از تحصیل اگر مجموعه ورودی به مقاطع را درنظر بگیریم در دوره ابتدایی بیشتر از ۹۵ درصد به مدرسه می روند. نرخ پوشش تحصیلی در متوسطه اول به ۹۲ درصد و در متوسطه دوم به ۸۰ درصد می رسد و نشان دهنده آن است که ۲۰ درصد در راه آموزش به علل مختلف از تحصیل باز می مانند.
زالی اضافه کرد: طرح پایلوت عملیاتی را در حدود بازار تهران انجام دادیم. تعداد زیادی کودکان کار داشتیم. در حالیکه پیش از کرونا این طور نبود و گویا پدیده جدیدی درحال شکل گیری است. تهران بالاترین میزان کودکان کار را دارد که برخی از آنها دانش آموز بودند و حالا بازمانده شده اند. همه این مسائل را باید بعنوان مطالبه از دولت آتی خواست. از استانداردهای مطلوب جهانی در آموزش وپرورش فاصله داریم که البته منافی تلاش مسؤلان در سالهای گذشته نیست. ما باید از کرونا درس بگیریم.
وی درباره میزان و نحوه ابتلای کودکان به کرونا هم توضیح داد و اظهار داشت: کودکان کمتر کرونا می گیرند. میزان متوسط درگیری کودکان در مجموع جمعیت های سنی ۱.۷ تا ۲ درصد است. کمتر از نیم تا 2 درصد کارشان به آی سی یو می کشد. هم میزان مبتلا شدن در کودکان کمتر است و هم تظاهرات بالینی متفاوتی دارند و کمتر بدحال می شوند. بیشترین میزان مبتلا شدن در گروه سنی زیر ۱۸ سال در ارتباط با پسران ۱۵ تا ۱۷ سال است، اما بیشترین موارد بستری معمولا در کودکان زیر ۱۰ سال است. مطالعه ای که در تهران کردیم و نشان داد 77 درصد کودکان زیر 10 سال که در بیمارستان های تهران به دلیل کرونا بستری شده اند، بیماری زمینه ای قبلی داشته اند.
زالی افزود: کودکان پخش کننده مهم ویروس تلقی می شوند که باید این را هم مدنظر داشت. در آلمان مطالعه ای انجام و مشخص شده سطح آنتی بادی کودکان مورد مطالعه ۶ برابر بالاتر از حدمعمول بوده یعنی کرونا را گرفته اند ولی ضعیف بوده اما در همان فاصله بیماری را منتقل کرده اند.
وی با تکیه بر این که بازگشایی مدارس باید با نگاه علمی همراه و طراحی پروتکل ها بگونه ای باشد که فقط مدرسه را بعنوان یک محیط امن بهداشتی درنظر نگیریم، اظهار داشت: در تهران حواشی گوناگونی داریم که اهمیت ایمن سازی و رعایت بهینه پروتکل ها در آنجا کمتر از کلاس درس نیست؛ مانند سرویسهای ایاب و ذهاب و تغذیه و غیره.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران اضافه کرد: برای بازگشایی مدارس باید نیم نگاهی هم به وضعیت تردد درون شهری داشته باشیم. روز گذشته ۹۲۲ هزار نفر از متروی تهران بهره برده اند که پیش از این دو میلیون و اندی بود. حالا با یک سوم مسافران روبه رو هستیم. آن دو سوم، در ارتباط با فعالیتهای آموزشی است و اگر مدارس و دانشگاه را باز نماییم باید فکری به تکانه های آن در حوزه تردد بین شهری نماییم.




منبع:

1400/03/26
10:10:45
0.0 / 5
198
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین