رئیسی:
خسارت نرفتن دانش آموزان به مدرسه از كرونا بیشتر است
به گزارش مدیریت آموزش معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: دبیرکل سازمان جهانی بهداشت یک مرتبه اظهار داشت که اگر مجموع این عوامل را کنار هم بگذاریم، خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از خود کرونا بیشتر است که این حرف پایه علمی دارد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون وزیر بهداشت بامداد امروز در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت که در مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب برگزار شد، اظهار داشت: ما خیلی احساس نزدیکی و قرابت زیاد با آموزش و پرورش داریم چون که گروه هدف اصلی ما در بهداشت و پیشگیری همین آموزش و پرورش است و همین جا از دانش آموزان و سفیران سلامت تقدیر می کنم. وی افزود: قریب به ۱۵ ماه است درگیر ویروس کرونا هستیم و این ویروس وارد جهان هستی شده است و ویروس بسیار عجیب بود و با اجداد خودش هم متفاوت بود. ما اجدادش را می شناختیم و این که ویروس کرونا قبلاً سبب سرماخوردگی می شد و در کتب پزشکی یک پاراگراف کوتاه درباره اش می نوشتند که یک دسته از ویروس ها سبب ایجاد شبه آنفلوآنزا می شود که یکی از آنها کروناست. بعد ویروس جدی تر مثل ویروس سارس و مرس خودش را نشان داد و باز هم ویروس کووید ۱۹ متفاوت بود و همه معادلات را بهم ریخت. معاون وزیر بهداشت افزود: مثلاً ویروس ها به طور عمده فصلی هستند و تحت تأثیر خیلی عوامل قرار می گیرند. دنیا هم منتظر بود که این ویروس با شروع فصل گرما از بین برود در صورتی که در فصل گرما اتفاقاً قوی تر وارد شد. سال قبل در فصل گرما استانهای جنوبی کشورمان بیشتر درگیر شدند و این نشان داد که این ویروس به دما حساس نیست و بیشتر هم مردم را درگیر می کند. رئیسی اظهار نمود: بعد متوجه شدیم و دیدیم تابستان فصلی است که در و پنجره بسته می شود و کولرها باز می شود و سبب می شود ویروس گرفتار چرخش در محیط شود و بیشتر از همیشه نقش تهویه مهم شد و حتما نیاز داریم فضاهایی که در آن قرار می گیریم تهویه مناسب داشته باشد. شاید در آینده باید در طراحی فضاهای بسته همچون کلاس ها باید بحث تهویه را خیلی جدی بگیریم. آنقدر که نگران بازگشایی مدارس هستیم نگران بازگشایی دانشگاه ها نیستیم وی افزود: کرونا از ۳۰ بهمن ۹۸ وارد کشور شد که بلافاصله اعلام کردیم. یکی از شفاف ترین کشورها در منطقه و در بین خیلی از کشورهای جهان در حوزه شفافیت اطلاع رسانی، کشور ماست. با وجود این که دو روز بعد، انتخابات بود اما بمحض ورود ویروس اعلام گردید و هیچ گونه ملاحظه کاری در بین نبود که بگذاریم بعد انتخابات اعلام نماییم. رئیسی با اشاره به اینکه از طرفی کشورهای معاند تلاش کردند اختلالی از نظر تفکر و برداشت در مردم ایجاد کنند و اینطور جا بیندازند که آمارهایی که ما می دهیم کم است و درست نیست، اظهار داشت: اما بعد مشخص شد یکی از شفاف ترین و دقیق ترین آمارها در ارتباط با کشور ماست. آنها که در حوزه آمار تخصص دارند می توانند قضاوت کنند که چه اتفاقی افتاده است. سال قبل مباحث زیادی در این حوزه داشتیم و برخی تلاش کردند مدیریت کرونا را تحت تاثیر قرار دهند، اما این اتفاق نیفتاد. معاون وزیر بهداشت در ادامه اظهار داشت: نخستین جایی که در کشور ما تعطیل شد مدارس و بعد دانشگاه ها بودند. آموزش و پرورش کار بسیار بزرگی انجام داد و راه اندازی شبکه شاد کار بزرگی بود. حالا این که کم و کاستی داشته باشد یک چیز طبیعی است و هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی گیرد. آموزش مجازی می تواند اثرگذار باشد، اما یادمان باشد در آموزش مجازی به طور عمده آموزش را داریم، اما بخش پرورشی بسیار ضعیف می شود. صدمه آموزش مجازی و بسته بودن مدارس بخصوص در دوره ابتدایی، از خود کرونا بیشتر است و باید این اصل مهم را مدنظر داشته باشیم. رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه اینقدر که ما نگران مدارس هستیم نگران بازگشایی دانشگاه ها نیستیم، اظهار داشت: البته دانشگاه ها هم باید باز شود. داریم کسانی را که فوق لیسانش را دارد می گیرد و دانشگاه را به چشم ندیده است. ولی اینقدر که ما نگرانی درباره مدارس داریم درباره دانشگاه نگرانی نداریم چون کسانی که وارد دانشگاه می شوند در حوزه پرورشی، در آموزش و پرورش آموزش دیدند. در مدرسه گرچه آموزش تعطیل نشد اما بحث پرورش مهم می باشد که با دوری از مدرسه مورد غفلت قرار می گیرد. صدمه ای که دوری از مدرسه به دانش آموزان زده است شاید کرونا نزده باشد. ما هم خیلی سعی کردیم مدارس باز شود اما دلایل متعددی باعث شد موفق نشویم. یکی از آن دلایل این است که کنترل افرادی که سن بالاتری دارند راحتتر است. در مقطع ابتدایی ممکن است سر کلاس بچه ها منظم سر کلاس بنشینند ولی بمحض این که زنگ می خورد فاصله اجتماعی را نمی توانند رعایت نمایند ولی دانشجوها شاید بهتر بتوانند رعایت نمایند. وی افزود: نکته بعدی واکسن پذیر بودن است افراد است. شما اگر واکسن داشته باشید می توانید همه دانشجویان را واکسن بزنید ولی فعلاً برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال واکسن مورد تاییدی در دسترس نیست. معاون وزیر بهداشت اظهار نمود: قویاً اعتقاد دارم که اصل را باید بر بازگشایی مدارس بگذاریم اما بازگشایی مدارس احتیاج به یک برنامه جامع دارد که با همکاری وزارت آموزش و پرورش باید در ابعاد مختلف آن را ببینیم و نقش مهمی خانواده ها در این میان دارند که برای همین توانمندسازی خانواده ها و این که در این عرصه آموزش ببینند مهم می باشد. در سالهای گذشته هم در بحث آنفلوآنزا دیدیم که اطلاع رسانی می شد که اگر دانش آموزی گرفتار علایم است به مدرسه نیاید و مدارس را تعطیل نمی کردیم. در این میان مهم می باشد خانواده ها در بحث علامت شناسی قوی شوند. از مردادماه واکسیناسیون معلمان شروع می شود / آمادگی برای واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس رئیسی اظهار داشت: ما از مرداد معلمان سراسر کشور را واکسینه می نماییم. در طرح بازگشایی مدارس باید بحث های کارشناسی را جلو ببریم. اگر آموزش و پرورش تایید کند ما می توانیم رانندگان سرویس مدارس را هم واکسینه کنیم. اگر لیستی آموزش و پرورش استان ها تایید کنند و به ما بدهند می توانیم آنها را جزو برنامه های واکسیناسیون قرار دهیم و از آخر مرداد این بخش را هم شروع نماییم که تا مهرماه دو دوز واکسن را گرفته باشند. ولی بحث اصلی همچنان بحث استانداردهاست و بحث آموزش مدیران و معلمان است که اهمیت بسیاری دارد. وی افزود: استانداردها کاملاً مشخص است و هم اکنون آموزش و پرورش آنقدر خوب اطلاع رسانی کرده و آموزش داده که بعضاً مدیران مدارس از کارشناسان ما بهتر می دانند این استانداردها چیست. رعایت بالای ۹۰ درصدی پروتکلهای بهداشتی در امتحانات حضوری معاون وزیر بهداشت در ادامه ضمن اشاره به رعایت بالای پروتکلهای بهداشتی در برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم هم اظهار داشت: این آزمون ها که برگزار شد همکاران ما در استانهای مختلف آن را بررسی کردند و تقریباً در هیچ استانی نبود که میزان رعایت پروتکل ها کمتر از ۹۰ درصد باشد. معنای این جمله این است که در جایی که در جامعه متوسط رعایت پروتکل ها ۷۰ درصد است و در جلسات امتحانی در مدارس این استاندارد ۹۰ درصد و بالاتر است، دانش آموزان در آن یک ساعتی که سر امتحان بودند از وقتی در کوچه و خیابان هستند امنیت بیشتری دارند. ضمن این که یادمان باشد امتحانات پایه نهم و دوازدهم تنها حضوری برگزار گردید. بود و بقیه مجازی بود و علتش این بود عدالت رعایت شود و حقی از کسی ضایع نشود. در بحران ها اصل کار این است که اصل و روح و عدالت را حفظ کنیم. وی ضمن اشاره به این که در این زمان پیام های زیادی از دانش آموزان برای تعویق امتحانات دریافت کرده است، اظهار داشت: نباید همیشه سراغ دانش آموزانی برویم که درس نمی خوانند و واقعاً خیلی از دانش آموزانی که تقاضای تاخیر در امتحانات و کنکور را دارند بحث کرونا مطرح نیست. خیلی ها هم در آخر گفتند ما آموزش را مجازی دیدیم چرا باید آزمون حضوری برگزار گردد که آن یک بحث دیگری است و در حوزه اختیارات ما نیست. رئیسی در ادامه بیان نمود: حدود ۴۰ سال پیش در یک کشوری که اجازه بدهید اسم آنرا نگویم نظمی در امتحانات و ورودی دانشگاه ها وجود نداشت و هر کسی می رفت یک مدرکی می گرفت. تا سالهای سال بعد از اصلاح این روند مردم آن کشور اگر ساختمانی می خواستند بسازند، آنرا دست مهندسان خودشان نمی دادند یا پیش پزشک می خواستند بروند، پیش پزشک خودشان نمی رفتند. یعنی بحث کیفیت آموزش بسیار مهم می باشد. وی اظهار داشت: شاید در روزهای کرونا مردم قدر آموزش و پرورش را بیشتر دانستند. هم در حوزه تربیتی و هم در حوزه آموزشی دیدند چقدر موثر است. خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از خود کرونا بیشتر است معاون وزیر بهداشت در ادامه مراسم ضمن اشاره به افزایش ترک تحصیل و کودکان کار در بحران کرونا هم اظهار داشت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای توسعه نیافته یا درحال توسعه، میزان ترک تحصیل و کودکان کار فوق العاده بالارفته و مشکلات روحی و روانی و خودکشی در دانش آموزانی که در روزهای کرونا از تحصیل بازمانده اند بیشتر شده و این افت تحصیلی می تواند در آینده خطرناک باشد. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت یک مرتبه اظهار داشت که اگر مجموع این عوامل را کنار هم بگذاریم، خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از خود کرونا بیشتر است که این حرف پایه علمی دارد. افراد زیر ۱۸ سال از نظر سیستم ایمنی و مواجهه با ویروس ها از بدن افراد بزرگسال متفاوت و قوی تر هستند. رئیسی اضافه کرد: نکته دیگر این که در حوزه بیماری های غیرواگیر، دانش آموز چاق زیاد داریم. کرونا بیماری واگیر است، اما تلفاتش در بیماری های غیرواگیر است و افرادی را می کشد که بیماری غیرواگیر مانند دیابت، مشکلات قلبی-عروقی، ریوی و چاقی و غیره دارند. اگر سبک زندگی را به دانش آموزان بخصوص در حوزه غیرواگیر بیاموزیم، ضمانتی برای سلامت آنهاست. ایشان در ادامه با تاکید مجدد بر این مورد که باید اصل را بر بازگشایی مدارس بگذاریم، منتها باید برنامه ریزی نماییم، اظهار داشت: هم اکنون دو کشور در دنیا با واکسن هایشان برای افراد زیر ۱۸ سال هم واکسن تزریق می کنند و چین هم واکسنی تهیه کرده که برای ۵ ساله ها تا ۱۸ ساله ها قابل استفاده می باشد اما تا زمانی که واکسن برای زیر ۱۸ ساله ها در دسترس قرار گیرد، فعلا به معلمان و کادر مدارس می توانیم واکسن بزنیم. باید اصل را بر این بگذاریم که در تمام ابعاد برنامه ریزی کرده و دست به دست هم بدهیم تا یک پکیج کاملی را برای بازگشایی مدارس تهیه نماییم.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب