آموزش و پرورش در هفته ای كه گذشت؛

از سهم آموزش و پرورش در برنامه نامزدها تاپایان سال تحصیلی كرونائی

از سهم آموزش و پرورش در برنامه نامزدها تاپایان سال تحصیلی كرونائی

سال تحصیلی کرونائی که بالای 90 درصد روزهای آموزشی، دانش آموزان را خانه نشین کرد به انتها رسیده و در این میان با اهمیت ترین خبرها درباب برنامه های نامزدها در زمینه آموزش و پرورش است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، این روزها نزدیک به نواخته شدن زنگ اختتام سال تحصیلی در سکوت هستیم (برگزاری امتحانات نهایی تا ۲۴ خرداد ادامه دارد) و حالا والدین در حالی که هنوز مشخص نیست سال تحصیلی آینده باز هم آموزش ها مجازی خواهد بود یا واکسیناسیون و کنترل اپیدمی کرونا به جایی خواهد رسید که مدارس بازگشایی شوند، به دنبال ثبت نام فرزندانشان هستند. اما آنچه در فضای رسانه ای بیشتر در زمینه آموزش و پرورش هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت، اعلام برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری در زمینه تعلیم و تربیت بود. به طوریکه اوایل هفته گذشته خبر رسید که بیش از ۱۰۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خطاب به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از آنها درخواست نمودند برنامه های خودرا در زمینه آموزش و پرورش بیان کنند. بطور مشخص‬ در‬ این نامه‬ خواسته‬ شده‬ بود تا نامزدها برنامه های خودرا در زمینه های تحول بنیادین آموزش و پرورش، ‏ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ‬ بحران کمبود معلم، ‏ الگوی اقتصاد آموزش و پرورش و‬ ‏ فضای مجازی بگویند. در گزارشی با عنوان چشم میلیونها ذی نفع آموزش و پرورش به مناظره دوم و سوم نامزدها به مطالبات ذی نفعان آموزش و پرورش از نامزدهای ریاست جهمری پرداختیم و نوشتیم که در نامه ای اولیای دانش اموزان نیز از داوطلبان ریاست جمهوری خواسته اند بگویند: برنامه های شما برای بهبود آموزش و پرورش و ارتقا سطح آموزش دانش آموزان این سرزمین چیست؟ آموزش و پرورش اولویت چندم برنامه های شما می باشد و آیا اصلاً در اولویت برنامه های شما می باشد یا خیر؟ در گزارش دیگری با عنوان واکاوی کلیدواژه های نامزدهای ریاست جمهوری در زمینه آموزش و پرورش به بررسی مناظره دوم که آموزش و پرورش سهم بیشتری از سخنان نامزدهای ریاست جمهوری داشت پرداختیم. یکی از مواردی که در مناظره دوم به آن پرداخته شد معیشت فرهنگیان و بحث رتبه بندی معلمان بود که همان روز محسن حاجی میرزایی در پیامی درباب «تصویب خارج از نوبت لایحه رتبه بندی معلمان» نوشت: تشکر از دولت که ‎لایحه رتبه بندی معلمان را خارج از نوبت تصویب کرد. تشکر ویژه از مجلس شورای اسلامی و رأی قاطع و کم نظیر نمایندگان محترم، برای تصویب کلیات لایحه دارم. مصمم هستیم که با تصویب قانون و اجرای سریع آن، «گامی بلند در تحول نظام آموزشی» و «ارتقای منزلت معلمان عزیز» برداریم. این فصل هنوز باز است و امروز نیز مناظره سوم روی آنتن می رود و دیگر نهادهای تعلیم و تربیت هم فعال شده اند تا سهم آموزش و پرورش را از برنامه های کلان ریاست جمهوری مطالبه کنند. هفته گذشته خبر رسید که مشارکت در معرفی افراد شایسته برای تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط مؤسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان برقرار شد. سامانه بیت الغزل می خواهد با انجام یک نظرسنجی عمومی که همه فرهنگیان و صاحب نظران آموزش و پرورش امکان شرکت در آنرا دارند، تعدادی از افراد شایسته برای تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را شناسایی و بصورت عمومی معرفی نماید. فرایند سنجش نوآموزان کلید خورده است اما یکی از دیگر از خبرهای هفته گذشته در زمینه آموزش و پرورش این بود که پروسه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال ۱۴۰۰ از خردادماه شروع شده است. که در اینفوگرافی زیر می توانید این پروسه را مطالعه و برای فرزند کلاس اولی خود پیگیری کنید:
اوقات فراغت دانش آموزان در ایام کرونا اما همزمان با اتمام سال تحصیلی اوقات فراغت دانش آموزان نیز شروع شد هر چند بنظر می رسد با وجود تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش ها در این سال تحصیلی بسیاری از اوقات دانش آموزان را باید فراغت در نظر گرفت. علیرضا کاظمی درباب برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان و باتوجه به شرایط کرونا، اظهار نمود: تابستان امسال، برنامه های وسیعی را تدارک دیده و ۳۰ هزار پایگاه برای اوقات فراغت دانش آموزان، هدف گذاری و زیرساخت های لازم در شبکه شاد به وجود آورده ایم. وی با اشاره به پیش بینی حضور ۳ میلیون دانش آموز در بسترفضای مجازی در کارهای اوقات فراغت، اضافه کرد: باید از تمام ظرفیت های آموزش و پرورش در بخش های مختلف استفاده نمائیم تا بتوانیم اوقات فراغت خوبی را برای دانش آموزان رقم بزنیم. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که ثبت نام پایگاه ها تا روز ۱۵ خردادماه توسط مدیران، ادامه داشت، اظهار نمود: پس از اتمام ثبت نام دانش آموزان در سامانه همگام، کلاس بندی ها در شبکه شاد، شروع می شود. افتتاح این برنامه نیز به میزبانی استان زنجان و پس از اختتام ثبت نام در اوایل تیرماه خواهد بود. سفر وزیر آموزش و پرورش به سمنان اما هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش به سمنان سفر کرد و مدارس تازه سازی نیز رونمایی گردید.
رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی مدارس در آئین افتتاح آموزشگاه ۱۲ کلاسه شهید دکتر مصطفی چمران شهر سمنان که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار نمود: اختتام کار مدارس خشت وگلی در سال ۱۳۹۸ رقم خورد و بیش از ۳ هزار میلیاردریال برای جمع آوری مدارس خشت و گِلی در کشور هزینه شد، اما ساخت و شروع پروژه های جدید همیشه اولویت سازمان بوده و ادامه داشته است. هم اکنون ۴۸ هزار بخاری گازی در مدارس کشور وجود دارد که قرارداد جمع آوری و تبدیل آنها به سیستم های گرمایشی ایمن، امسال منعقد خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در بحث «مدارس عشایری» نیز تفاهم نامه ای با سازمان امور عشایری کشور منعقد شده و ۲ هزار میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده که تلاش داریم تا این میزان را به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.
رخشانی مهر در آخر به توجه ویژه دولت تدبیر وامید به حوزه «مدرسه سازی» اشاره نمود و اضافه کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در ابتدای دولت دوازدهم بیش از یک و نیم درصد اعتبارات عمرانی کشور را در اختیار داشته که امروز این میزان به ۷ درصد رسیده است
وزیر آموزش و پرورش در این سفر با اشاره به کوشش های صورت گرفته برای «بازگشایی مدارس»، اظهار داشت: تلاش ما باز شدن مدارس و تشکیل حضوری کلاس های درس در سال آینده است، که لازمه این کار «واکسیناسیون معلمان» است و این مساله مهم، از اولویت های وزارت بهداشت است.
حاجی میرزایی همین طور با بیان این خبر که در آزمون استخدامی تیرماه امسال، ۲۰ هزار نفر جذب آموزش و پرورش خواهند شد، اظهار نمود: وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش باید به شکلی شایسته به سامان برسد برای همین و در دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان، مصوبه ای را در شورای عالی فرهنگی تصویب کردیم تا «استخدام معلمان» از بین «بهترین داوطلبان» احصا شده و شرط جذب نیز گذراندن دوره در «دانشگاه فرهنگیان» و «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» است و هرکسی خاصیت لازم را داشت به کار گرفته می شود.
محسن حاجی میرزایی با اعلان اینکه به تدریج به سمت «رفع نگرانی فرهنگیان» و «تضمین امنیت شغلی» حرکت خواهیم کرد، اظهار داشت: «طرح رتبه بندی» یکی از مطالبات جامعه فرهنگیان و از مؤلفه های سند تحول است. هدف رتبه بندی تنها افزایش حقوق نیست؛ در رتبه بندی معیار، استخراج «صلاحیت های حرفه ای و عمومی معلمان» و ایجاد فرصتی است برای ارتقای صلاحیت معلمان.
«کاهش فاصله حقوق فرهنگیان» با سایر مشاغل و کارکنان و «افزایش فوق العاده ویژه» از دیگر مطالبی بود که حاجی میرزایی به آن اشاره نمود و اظهار نمود: سازمان امور اداری و استخدامی دستوری صادر کرده که بمحض تصویب در شورای حقوق و دستمزد، اجرا خواهد شد.
وی بیان کرد: ساز و کارها فراهم و کلیات طرح رتبه بندی معلمان، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. اجرای این طرح از شروع سال ۱۴۰۰پ یش بینی شده و منتظر تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی هستیم.
آزمون سمپاد برگزار شد
اما در هفته گذشته آزمون های ورودی پایه های هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، در ایام پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ و جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ در سراسر کشور اجرا شد. و باید منتظر نتایج ماند. سال قبل به اعلام نتایج اعتراض های گسترده ای شد که آموزش و پرورش در نهایت ظرفیت ها را بالا برد.
پیش از این مهر در گفتگویی درباب ناکارآمدی آشکار در طراحی سوالات آزمون تیزهوشان و المپیادها و فراز و فرودهای این آزمون نوشته بود اما به نظر نمی رسد تغییری در آزمون امسال رخ داده باشد.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک منصوب شد یکی دیگر از خبرهای آموزش و پرورش در هفته گذشته برگزاری دومین جلسه هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بود که در آن علیرضا حاجیان زاده بعنوان «رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک»، منصوب گردید.
علیرضا حاجیان زاده دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: سال هاست با عناصر مربوط به کودک آشنایی نزدیکی دارم و اطلاعاتی را در این عرصه کسب کرده ام. به سبب آشنایی بنده با وزارت آموزش و پرورش تعامل با بخش های مختلف وزارتخانه برایم آسان است و باید این تعامل ادامه دار باشد.
حاجیان زاده نوع مدیریت در این سازمان را پروژه محور و مساله محور دانست و اعلام نمود جهت راه اندازی این سازمان باید اولویت ها و تولید محتواهای مشخصی را تدوین کرد. همین طور تنظیم استانداردهای لازم را برای مهدکودک ها حائز اهمیت می دانم.
تعهد تامین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت برای دانش آموزان
همچنین سید جواد حسینی جانشین وزیر در طرح هدایت در تشریح دستاوردهای «طرح هدایت» نیز آگاهی داد که تعهد تامین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت برای دانش آموزان فاقد تجهیزات آموزشی هوشمند در تفاهم نامه با استانداری ها برقرار شد.
آموزش و پرورش در امتحانات پروتکل را رعایت کرد
یکی دیگر از خبرها یز این بود که محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: در مجموع می توان به آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم بصورت حضوری، نمره قبولی داد.
وی اضافه کرد: یک میلیون و ۴۸۰ هزار دانش آموز پایه نهم و ۶۴۶ هزار دانش آموز پایه دوازدهم در ۷۵۰۱ حوزه امتحانی در ۳۰ هزار مدرسه حضور داشتند.
فرهادی با اشاره به بیش از ۲۰ هزار و ۲۹۳ مورد بازرسی ناظران بهداشتی از حوزه های امتحانی پایه نهم، اظهار داشت: بیش از ۱۰ هزار و ۳۸۹ مورد بازرسی نیز از حوزه های امتحانی پایه دوازدهم صورت گرفته است.

وی افزود: آنچه در این بازرسی ها مشاهده شد، این بود که پروتکل ها در حدود ۹۹، ۵ درصد رعایت شده بود، بطوریکه زدن ماسک به میزان ۹۹ درصد در میان دانش آموزان مشاهده شده است.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به رعایت فاصله گذاری در میان دانش آموزان اشاره نمود و اظهار داشت: چیدمان صندلی ها خوب بوده است و فاصله دو متری تقریباً رعایت شده بود و اغلب حوزه های امتحانی تهویه داشته اند.
وی اضافه کرد: این نیم درصد که رعایت نشده، ناشی از تجمع والدین در مقابل حوزه های امتحانی بوده و یا این که خود دانش آموزان در خروج از محل برگزاری امتحانات، تجمع داشته اند که گزارش آنها به ما رسیده است.
وی همین طور به میزان رعایت گندزدایی سطوح و خدمات بهداشتی مدارس اشاره نمود و اضافه کرد: در مدارس پایه نهم ۹۴ درصد و پایه دوازدهم نیز ۹۵ درصد بوده است.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: باتوجه به همکاری خوب آموزش و پرورش، می توانیم نمره قبولی به برگزاری حضوری امتحانات هماهنگ پایه نهم و نهایی پایه دوازدهم بدهیم.


1400/03/23
09:41:57
0.0 / 5
179
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین